مهرداد فتحی بیرانوند روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تالاب که پیش از تغییر کاربری 600 هکتار مساحت داشته و به عنوان بزرگترین تالاب لرستان بوده در دهه 70 به وسیله دو کانال زهکشی و به زمین های زراعی تبدیل شده که امروز کمتر از یک پنجم آن قابل احیا است.
وی افزود: تالاب گری بلمک به عنوان یکی از تالاب های مطرح کشور به دلایلی نسبت به آن نامهربانی های صورت گرفت و موجب شد که بخش عمده ای از آن از حالت تالابی خارج و به زمین کشاورزی تبدیل شود.
به گفته وی هم اکنون مردم سند این اراضی را در دست دارند و احترام و رعایت حق مردم جزو سیاست های اداره کل محیط زیست استان است و همکاری با جوامع ملی برای پیشبرد اهداف محیط زیست درسطح کشور و استان در دستور کار قرار گرفته زیرا اگر همکاری مردم نباشد اعتماد و اطمینان نیست و در این زمینه پیشرفت حاصل نمی شود.
فتحی بیرانوند تصریح کرد: با توجه به این که تالاب گری بلمک در مسیر کریدور شمال به جنوب و چشم انداز زیبایی از نظر طبیعی دارد علاوه برکارکردهای اکوسیستمی دارای اهمیت ویژه ای گردشگری است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان همچنین گفت: بررسی های اولیه دراحیای این تالاب صورت گرفته و افراد ذینفع از مالکین حدود 50 هکتار از اراضی اعلام آمادگی کردند که اراضی به تالاب تبدیل شود و اداره کل محیط زیست استان نیز منافع مردم را تامین کند.
وی تصریح کرد: درجلسه ای با مدیرکل صندوق کارآفرینی امید پیشنهاد تسهیلات بدون بهره به ذینفعان حاشیه تالاب پذیرفته و مقررشد بلافاصله پس از واگذاری اراضی و احیای تالاب در نخستین فرصت ، پرورش شیلات ، طبیعت گردی و اکوتوریسم با توجه به پتانسیل های منطقه مورد بحث قرار گیرد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان به احیای تالاب پیکه پلدختر نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این که بخشی از اراضی این تالاب مربوط به منابع طبیعی است و پیش از این نیز سابقه تالاب داشته این اداره آمادگی دارد با همکاری جهادکشاورزی در رابطه با آبهای سطحی و هدایت آنها تالاب را جهت کارکردهای خوبی که در منطقه دارد احیا کند.
شهرستان پلدختر در 120 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان لرستان واقع شده است .
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
7272/6060
خبرنگار: فاطمه مهرابی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.