به گزارش ایرنا، مردم سرزمین ولایی لرستان هرساله با آغاز ماه حزن انگیز محرم با ادای ارادت خالصانه به ائمه اطهار به ویژه امام حسین (ع)و هفتاد و دو تن شهدای دشت کربلا آئین های عزاداری سالار و سرور شهیدان را برگزار می کنند.
سوگواری دیار لرستان در این ایام جلوه ای دیگر از افتخارات مردم این استان را به نمایش می گذارد و توسل به ابا عبدالله الحسین (ع) و جوش و خروش در مراسم عزای حسنی در وجود تمامی اقشار مردم این استان به قلیان در می آید.
پیر و جوان،زن و مرد و کودکان و نوجوانان این دیار عاشق اهل بیت سر از پا ناشناخته به سمت مراسم های عزاداری و مساجد و تکایای عزای حسینی در حرکتند و گویی دست از زندی مادی همیشگی خود شسته اند.
لرستان سرزمین برپایی عزاداری های سنتی ایام سوگواری سالار شهیدان است و دریای غم مردم این دیار در عزای حسینی به با صلابتی وصف ناشدنی به خروش می آید.
مردم این خطه شیعه نشین همه ساله در ماه محرم و صفر با عزاداری های سنتی خود ارادت خود را نسبت به فداکاری امام حسین (ع) و یاران با وفایش ابراز می دارند.
در این ایام حزن انگیز آیین عزاداری سنتی سینه زنی ،زنجیر زنی و تعزیه خوانی مردم این دیار زبانزد عام و خاص است.
با شروع ماه محرم مردم استان لرستان بابرپا کردن خیمه ها و سقاخانه ها، سیاه پوش کردن سردرب مساجد و تکایا و نصب پرچم های سیاه در خیابان ها به عزا داری و سوگواری می پردازند.
عزاداری دهه اول ماه محرم در این استان در روز نهم و دهم به اوج خود می رسد به گونه ای که در شب تاسوعا و روز عاشورا با جمع آوری گل رس و هیزم مراسم گل اندود را برگزار می کنند.
با فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) مردم استان لرستان با شرکت دسته جات و هیات های بزرگ و کوچک عزاداری مراسم ویژه ماه محرم را به جای می آورند و از این طریق به ائمه اطهار متوسل می شوند.
مردم لرستان در روز تاسوعا با مهیا کردن خاک و گلاب که اغلب نذر عزاداران است ،در کنار خیمه های عزای حسینی خود را برای مراسم گل اندود روز عاشورا آماده می کنند.
در این مراسم خاک الک شده به همراه آب و گلاب در حوضچه های از پیش تهیه شده به صورت گل معطر در می آید و در صبح روز عاشورا مردم با سر دادن نوحه عزا عزا ست امروز روز عزاست امروز سرور و سالار ما پیش خداست امروز خود را در گل عزا آغشته می کنند و سپس در دسته جات منظم در خیابان های شهر به راه افتاده و به نوحه سرایی و سینه زنی می پردازند.
شور حسینی در این مراسم عزاداری آنچنان با عظمت و با شکوه است که دل هر بیننده ای را می لرزاند و اشخاص را در کنار این خیمه ها نگه می دارد.
مراسم بر پایی عزای حسینی در لرستان مختص همه افراد است ودر این دیار بزرگ و کوچک ،پیر و جوان،زن و مرد همه دلباخته سالار شهیدان هستند و هرکس به نوعی در این غم جاودانه حزن و پریشانی خود را ابراز می کند.
هیات های عزادارای حسینی در لرستان در ده شب اول محرم با برگزاری مراسم عزاداری مردم دلسوخته استان را به سوی خود فرا می خوانند و دراین هیات ها علم،طوق و چهل چراغ به راه می اندازند.
همچنین در این روز ها مراسم چهل منبر، تعزیه خوانی، سقا نمودن طفلان و کودکان، گهواره بستن، نذری دادن از جمله سنت های عزاداری در این استان به شمار می رود .
در مراسم چهل منبر که اغلب توسط بانوان در این استان اجرا می شود ،در چهل سقا خانه و یا تکیه با پای برهنه به قصد ادای نذر رفته، شمع و چراغ روشن می نمایدکه در این مراسم که چهره ی فرد باید پوشیده باشد یعنی نقاب به چهره داشته باشد و از این طریق حاجت خود را از امامان معصوم طلب می کنند.
درصبح روز عاشورا صدای ساز و دهل با نوای سوزناک و غم انگیزی موسوم به نوای ˈچمریونهˈ عزاداران حسینی را به حضور در دستجات و هیئات عزاداری دعوت می کند.
ˈچمرˈ، ˈچمریˈ یا ˈچمریونهˈ موسیقی و آهنگ اندوه باری است که در سوگ و عزای افراد بزرگ در ریتمهای متفاوت و به وسیله ˈسرناˈ و ˈدهلˈ نواخته می شود.
پیام آیین ˈچمرˈ علاوه بر بیان اوج اندوه مردمان این سرزمین حامل پیغامی است برای سایر افراد؛ به نوعی که با اجرای این مقام از موسیقی عزا همه خواهند فهمید که بزرگی از میان ایل یا طایفه عزادار مرده است.
مراسم عزاداری مردم لرستان تا ظهر ادامه دارد و در نهایت با رسمی موسوم به ˈطوق اشگسˈ به پایان می رسد.
طوق نمادی است از علم حضرت ابوالفضل (ع) (علمدار کربلا) که در عزاداری های مرسوم در برخی از نقاط استان برافراشته می شود و سنتی موسوم به ˈعلم برداریˈ یا ˈعلم گردانیˈ نیز در این زمینه مرسوم است.
علم مرسوم معمولا از چوبی به بلندی هشت تا ده متر به عنوان محور اصلی تشکیل شده که از یک متر به بالای آن از چندین حلقه متصل به چوب اصلی تشکیل می شود.
در چند سال اخیر ، آیین عزاداری سنتی مردم خرم آباد در روز عاشورا و سنت سقاخانه های خانگی بروجرد به عنوان دو اثر معنوی استان، در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.
مهمترین اخبار و رویدادهای استان لرستان علاوه بر سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی استان لرستان به نشانی http://www.irna.ir/lorestan در کانال تلگرامی irnalorestan@ نیز منتشر می شوند.
/6060/7274
خبرنگار:مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.