به گزارش خبرنگار ایرنا بیش از پنج سال است که منطقه 70 هزار هکتاری «گرین» از طرف سازمان حفاظت محیط‌ زیست به ‌عنوان منطقه شکار و صید ممنوع اعلام‌ شده است؛ این منطقه از شمال به شهرستان نهاوند، از شرق به شهرستان بروجرد و از غرب به شهرستان دلفان و از جنوب به شهرستان سلسله محدود است.
گَرین از رشته‌ کوه ‌های مهم غرب ایران است که بیشتر مساحت آن در شمال استان لرستان و بخشی نیز در استان‌ های همدان و کرمانشاه قرار دارد و با داشتن بیش از 70 هزار هکتار مساحت و بیش از 200 گونه جانوری و 500 گونه گیاهی فاقد پاسگاه محیط ‌بانی برای حفاظت از این گونه های ارزشمند است.
در این منطقه گونه‌ های گیاهی متنوعی مانند بلوط، زالزالک، گلابی وحشی و گیاهان مرتعی شاخصی مانند موسیر رشد دارند و از تنوع های زیستی آن می توان به خرس، کفتار، گرگ و روباه، کل و بز اشاره کرد؛ بنا بر اظهارات گذشتگان این کوه زیستگاه پلنگ هم بوده است.
سهم لرستان از میزان تنوع زیستی کشور 25 درصد است که در این زمینه منطقه شکار و صید ممنوع گرین نیز 15 درصد از این تنوع را به خود اختصاص داده و همین امر ضرورت توجه به این منطقه حساس زیست محیطی را بیشتر می کند.
با توجه به مشاهده تخلفات زیست ‌محیطی و ‌شکار غیرمجاز گونه ‎های جانوری این منطقه توسط شکارچیان به ویژه از استان ‎های همجوار، ضرورت احداث پاسگاه محیط‎ بانی و ارتقای آن به منطقه حفاظت‎ شده بیش ‌از پیش احساس می ‎شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سلسله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا منطقه گرین را یکی از مناطق حساس زیست محیطی استان لرستان دانست و گفت: این منطقه در سال 1391 با طی مراحل اداری و چاپ آگهی رسمی به عنوان منطقه شکار و صید ممنوع اعلام شده است.
طاهر فتح الهی افزود: در این منطقه حدود 200 گونه جانوری و 500 گونه گیاهی شناسایی شده و برای مدیریت بهتر آن به احداث چهار پاسگاه محیط‌ بانی نیاز است.
وی با بیان اینکه معمولا بعد از ارتقای مناطق شکار و صید ممنوع به حفاظت شده اقدام به احداث پاسگاه محیط بانی می شود، اظهار کرد: با پیگیری های اداره کل محیط زیست لرستان قبل از ارتقای منطقه گرین به حفاظت شده علاوه بر تصویب چارت پاسگاه با هشت نفر، اقدامات اولیه برای احداث این پاسگاه در منطقه کهمان صورت گرفته است.
فتح الهی با تاکید بر لزوم احداث نخستین پاسگاه محیط بانی در منطقه کهمان تصریح کرد: امسال در کمیته برنامه ریزی شهرستان این طرح تعریف و به تایید استانداری رسیده است؛ انتظار داریم با همکاری فرمانداری شهرستان سلسله و کمیته برنامه ریزی استان در سال آینده اعتبار کافی برای آن منظور شود تا هرچه سریعتر شاهد بهره برداری از طرح احداث پاسگاه محیط بانی و حضور دائمی محیط بانان در منطقه گرین باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این باره اظهار داشت: استان لرستان با وسعت 1/7 درصد مساحت کشور دارای تنوع زیستی بسیار بالایی است به طوریکه 25 درصد تنوع زیستی کشور شامل 368 گونه جانوری و یک هزار و 700 گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است.
مهرداد فتحی بیرانوند با اشاره به منطقه صید و شکار ممنوع گرین به عنوان یکی مناطق حساس زیست محیطی لرستان، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت حفاظت از گونه های زیست محیطی موجود در این منطقه، تامین اعتبار اولیه ای با همکاری فرمانداری شهرستان سلسله در نظر گرفته شده و امید است که در اعتبارات سال آینده با همکاری کمیته برنامه ریزی استان و تامین اعتبار لازم، شاهد احداث پاسگاه محیط بانی منطقه گرین باشیم.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی @irnalorestan نیز منتشر می شوند.
7265/3022
خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.