به گزارش خبرنگار ایرنا هر ساله در آستانه آغاز سال تحصیلی شماری از افراد لازم التحصیل در جامعه به دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از تحصیل و کسب علم و دانش و ارتقای فرهنگی و اجتماعی بازمانده می شوند که خساراتی جبران ناپذیر برای جامعه و این افراد می باشد.
اکثر بازماندگان از تحصیل قربانیان جبر فرهنگی و اقتصادی جامعه هستند که نیازمند تعامل دستگاه های اجرایی مربوطه برای نجات آنان از ورطه تباهی و اسیب های اجتماعی می باشند.
بازماندگان از تحصیل به ویژه کودکان دریایی از استعدادهای گوناگون هستند که بنا بر شرایط و جبر از حق مسلم خود دور شده اند و ناخواسته پا به دنیایی خشن و دور از کودکانه هایشان خواهند گذاشت.
سوز دردناک بازماندگی از تحصیل این کودکان نه تنها برپیکره آنان و خانواده هایشان خواهد نشست بلکه پیکره جامعه را نیز در سال های بعدی خواهد لرزاند و آنگاه از این استعداد های پرورش نیافته با عنوان ناهنجاری های اجتماعی یاد خواهد شد.

**86 هزار بیسواد در لرستان شناسایی شده است
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان می گوید: در حال حاضر بنا بر سرشماری سال 95 حدود 86 هزار بیسواد در سطح این استان شناسایی شده است.
هاشم دالوند بیان کرد: هم اکنون 17 هزار و 500 نفر در این استان تحت پوشش سواد آموزی قرار دارند که از این تعداد 9 هزار نفر در دوره سواد آموزی، هفت هزار نفر در دوره انتقال و یک هزار و 500 نفر نیز در دوره تحکیم تحت آموزش هستند.

**تمام خدمات ارائه شده به سواد آموزان رایگان است
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش لرستان همچنین با بیان اینکه خدمات آموزش به سوادآموزان رایگان است ، گفت: برای ریشه کن شدن بیشوادی ، آموزش دهندگان افراد بیسواد به ازای آموزش هر فرد بیسواد هفت میلیون و 200 هزار ریال دریافت می کنند.
دالوند بیان کرد: این میزان برای آموزش سواد آموزان در دوره انتقال هشت میلیون و 400 هزار ریال می باشد.
به گفته وی یک میلیون و 300 هزار ریال نیز به عنوان هدیه قبولی به سواد آموزان پرداخت می شود.

** چهار هزار و 150 کودک بازمانده از تحصیل در لرستان وجود دارد
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: براساس مطالعات صورت گرفته 134 هزار و 396 نفر کودک بازمانده از تحصیل در سطح کشور شناسایی شده که سهم لرستان چهار هزار و 150 نفر اعلام شده است.
دالوند بیان کرد: بنا بر ارزیابی های انجام شده توسط آموزش و پرورش استان نیز تاکنون در شهرستان های خرم آباد و دوره چگنی ، یک هزار و هفت نفر، بروجرد 421 نفر،الیگودرز698 نفر، کوهدشت 769 نفر، دورود و ازنا 339 نفر،سلسله و دلفان 335 نفر، پلدختر139 کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شده است.
وی مهمترین عوامل بازماندگی از تحصیل این افراد را فقر اقتصادی، دوری از مدرسه، کوچ نشینی، زندگی خارج از شهر، معلولیت،بیماری های خاص و عدم علاقه به تحصیل در سطح استان برشمرد.
وی گفت : بر اساس سرشماری سال 95 استان در گروه سنی 10تا 49 سال شاخص باسوادی 92.5درصد است و در گروه سنی 6 سال به بالا هم شاخص باسوادی 83 درصد است.
وی در ادامه به راهکارهای مشارکت وجذب افراد محروم از نعمت سواد اشاره کرد و گفت : شتاب بخشی به سوادآموزی یک فرایند ملی است و ضرورت دارد با مشارکت و تعامل سایر دستگاهها اقدام شود.
دالوند اظهار کرد:بالاترین درصد باسوادی استان مربوط به شهرستان خرم‌آباد با 87.1 درصد و کمترین آمار باسوادی هم مربوط به شهرستان دوره‌چگنی با 74.3 درصد است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان به تحت پوشش قرار گرفتن 20 نفر از اتباع خارجی در شهرستان ازنا نیز اشاره و تصریح کرد: این اتباع خارجی هم توسط آموزش‌دهندگان نهضت آموزش داده می‌شوند.

**آمار کودکان بازمانده از تحصیل در لرستان راستی آزمایی می شود
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: طرحی تحت‌عنوان جلوگیری از نسلی شدن فقر در حال اجراست که در آن کودکان بازمانده از تحصیل مورد مطالعه دقیق قرار می‌گیرند.
علی آشتاب به انجام طرح پژوهشی در کشور اشاره کرد و افزود: براساس این مطالعات 134 هزار و 396 نفر کودک بازمانده از تحصیل در سطح کشور شناسایی شده که سهم لرستان چهار هزارو 150 نفر اعلام شده است.
آشتاب، راستی‌آزمایی این آمار را از جمله برنامه‌های استان برشمرد و تاکید کرد: با 815 نفر از این بانک اطلاعاتی تماس حاصل شد تا علل بازماندن از تحصیل را از آنان جویا شویم.
به گفته وی در این طرح 72 نفر علت را معلولیت، 97 نفر فقر، 18 نفر زندگی در خارج از کشور ، 45 نفر دوری از مدرسه و 286 نفر هم علت را بیماری، عدم علاقه یا کوچ‌نشینی عنوان کردند.
وی پیشنهاد کرد که آموزش و پرورش برای راستی‌ آزمایی دقیق این آمار و مطابقت با سامانه سوادآموزی خود می‌تواند آمار را اخذ و با مؤلفه‌های خود تطبیق دهد.
لازم به ذکر است معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش لرستان از ارائه آمار دانش آموزان و مدارس ابتدایی این استان جهت ذکر در گزارش خودداری نمود.
7274/6060
خبرنگار:مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.