به گزارش ایرنا،رضا آریایی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس اطلاعات ثبت‌شده در ایستگاه‌های سینوپتیک استان، میانگین بارش نرمال بلندمدت پاییزه در لرستان 153 میلی‌متر است.
به گفته وی احتمال بارش برف در فصل پاییز در برخی مناطق استان وجود دراد ولی اغلب شهرستانها بارش‌ها به ‌صورت باران خواهد بود و لذا احتمال وقوع سیلاب بخصوص در اولین بارندگی افزایش خواهد یافت.
آریایی اظهار کرد: در مهرماه امسال شاهد وقوع بارش‌های جدی و مؤثری در سطح استان نخواهیم بود ولی اوج بارش‌ها در استان از اواسط آبان ماه شروع خواهد شد.
آریایی افزود: پیش‌بینی‌های هواشناسی به‌صورت فصلی، معمولا تا 70 درصد قابل‌اعتماد و اتکا می‌باشند و هرچه که به بازه زمانی موردنظر نزدیک‌تر باشد ، پیش‌بینی‌های هواشناسی نیز از افزایش دقت بیشتری برخوردار است.
وی گفت: با توجه به تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی حاکم بر منطقه افزایش گرمای هوا، نفوذناپذیری خاک، تخریب گسترده پوشش گیاهی و تجربه سال‌های اخیر، اولین بارش‌های تند و رگباری پاییزی در استان منجر به وقوع سیلاب‌های مخرب همراه با تلفات انسانی بوده است.
وی به دستگاه‌های اجرایی توصیه کرد: در فرصت باقی‌مانده با هدف حفظ آمادگی نسبت به انجام تمهیدات پیشگیرانه برای مواجهه با شرایط اضطراری و بارش‌های تند، رگباری و سیل‌آسا که در آبان ماه شروع خواهد شد، اقدام نمایند.
آریایی افزود:لایروبی رودخانه‌ها، مسیل‌ها و انهار درون‌شهری و رفع خطر سیلاب در شهرها، ترمیم و مرمت کانال‌های جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی معابر توسط شهرداری‌ها، بازگشایی و لایروبی دهانه پل‌ها در محورهای بین‌شهری،دپوی نمک و شن در راهدارخانه‌ها از جمله اقدامات پیشگیرانه است.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.