به گزارش ایرنا جعفر بدری روز پنجشنبه در نشست ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی که با حضور اعضای این ستاد در محل دادگستری استان لرستان برگزار شد، افزود: دستگاه قضایی از هیچ تلاشی برای زمینه سازی مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دریغ نمی کند.
وی اظهار کرد: دستگاه قضایی با بی طرفی کامل و به دور از ایجاد فضای امنیتی زمینه شور و نشاط انتخاباتی در مردم را فراهم می کند تا بتوان انتخاباتی با حضور حداکثری مردم برگزار کرد.
رئیس کل دادگستری لرستان افزود: تجمع های مردمی که در حمایت از نامزدها انجام می شوند به هیچ وجه خطرناک نیستند و نباید فضا با بگیر و ببند، بیش از حد امنیتی شود.
وی اظهار کرد: تخلفات و جرائم مرتبط با انتخابات باید خیلی حساب شده و ابتدا توسط دادستان ها در هر بخش و شهرستانی مورد رسیدگی قرار گیرند تا بتوان با تدبیر لازم پرونده هایی که بر مبنای تهمت، فضاسازی و بر پایه گزارش های بیهوده و رقابت های سیاسی شکل می گیرند، بررسی و تا حد ممکن بازداشت ها کم شوند.
رئیس کل دادگستری لرستان خطاب به اعضای ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی گفت: پرونده هایی که احتمال اختلال در نظم عمومی در آنها وجود دارد ابتدا باید توسط دادستان ها تحت نظر قرار گیرند.
وی با تاکید بر اصل بی طرفی دادگستری در انتخابات افزود: در شهرستان های مختلف استان لرستان تاکنون جلسات پیشگیری از جرائم انتخاباتی برگزار شده اند و دادگستری به طور مطلوب و بی طرفانه عمل کرده است.
وی گفت: با توجه به آغاز تبلیغات نامزدهای شورای های اسلامی شهر و روستا از 21 اردیبهشت ماه و با توجه به اینکه بسیاری از نامزدها با قوانین و مقررات تبلیغات انتخاباتی آشنا نیستند باید جلسات توجیهی را تا قبل از شروع تبلیغات برای آنها برگزار و نکات قانونی مرتبط با تبلیغات را به آنها یادآوری کرد.
بدری افزود: نامزدهای شوراها باید بدانند در تبلیغات هر شخصی باید در برنامه های تبلیغی طرح ها و برنامه های خود را اعلام و معرفی کند و در خصوص انتخابات ریاست جمهوری نیز فضای تهمت، افترا و انحراف در اذهان عمومی توسط تشکل های سیاسی صورت نگیرد.
وی گفت: به منظور دریافت اطلاعات درست از تخلفات انتخاباتی در روز انتخابات، قضاتی از دادگستری به همراه ماموران نیروی انتظامی ناظر بر صندوق ها هستند تا در صورت بروز اختلافات بین دستگاه های اجرایی و جناح های سیاسی اخبار موثقی داشته باشند و بتوانند قضاوت و رسیدگی مطلوب و درستی داشته باشند.
رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر تشکیل کمیته پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی افزود: با توجه به رقابت های شدید انتخاباتی، فضای مجازی مستعد بروز تخلفات است و باید گفت فارغ از هرگونه تبلیغاتی که در عرصه فضای مجازی صورت می گیرد، انتخابات در فضایی سالم پیش می رود.
وی اظهار کرد: دستگاه قضایی فارغ از جناح بندی های سیاسی، بدون توجه به سوابق سیاسی نامزدها و وعده و تبلیغات آنها و به دور از هرگونه جانبداری از نامزد خاصی بر برگزاری انتخابات نظارت دارد.
بدری خواستار برگزاری نشست هماهنگی نیروی انتظامی، اطلاعات و سپاه از اعضای کمیته پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی شد و افزود: برای حفظ امنیت در برگزاری انتخابات طرح و برنامه های هر یک از این نهادها اعلام شوند و چنانچه در محلی احتمال بروز اختلافاتی وجود دارد با حضور در آن منطقه مشکل رفع شود.

** تاکنون هیچ تخلف انتخاباتی در لرستان اعلام نشده است
دبیر ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان لرستان نیز در این نشست گفت: بنا بر گزارش های جلسات پیشگیری از جرائم انتخاباتی که در دادگستری های شهرها و بخش های مختلف استان لرستان برگزار شده اند، هنوز تخلفات و جرائمی در این زمینه در لرستان رخ نداده است.
محمد تقی شاکرمی افزود: موارد اندکی از تخلفات و جرائم انتخاباتی که در فضای مجازی بوده مورد تذکر قرار گرفته اند و مشکل خاصی در این زمینه تاکنون گزارش نشده است.
وی اظهار کرد: پایبندی به قانون و قانون گرایی باید اساس کار قرار گیرد و با توجه به در پیش رو بودن دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید ضمن رعایت قانون زمینه مشارکت حداکثری مردم فراهم شود.
وی افزود: تبلیغات زودهنگام، وعده ها و گفتن سخنانی خلاف واقع و غیر عملی، سیاه نمایی و زیر سوال بردن خدمات نظام، افترا، تهمت، ناامیدی و دلسردی در مردم و تشویق به تحریم انتخابات و پیش بینی نتیجه انتخابات از جمله مصداق های تخلفات انتخاباتی به شمار می روند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه به صورت همزمان برگزار می شوند.
1920/3022
خبرنگار: مهری دریکوند ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.