به گزارش ایرنا رویدادهای سیاسی به ویژه آن دسته از رویدادهایی که نیازمند تحلیل و بررسی ریشه ها، اهداف ونتایج آنها هستند، تاثیرات عمیقی در فضای سیاسی - اجتماعی می گذارند و رسانه ها را به سوی استفاده از آن به منظور بهره برداری در سوژه پردازی رسانه ای و شکل دهی به افکار عمومی سوق می دهند.
هرچند برخی تحلیل گران مسائل بین المللی معتقدند روابط بین الملل نیز پس از حل مسالمت آمیز بحران ساختگی هسته ای با تقویت گرایش به حل مسالمت آمیز بحران های بین المللی روبرو شده است، تلاش و امیدواری بیشتر برای حل مسالمت آمیز مناقشه های بین المللی به جای استفاده از زور وابزار قهریه بخشی از نتایج بدست آمده از فضای جدید پس از برجام است.
همین موضوع نشان می دهد که برجام را نباید فقط از زاویه منافع سیاسی و جناحی گروه ها و احزاب کشور مورد توجه قرار داد بلکه باید به واکنش بیرونی، منطقه ای و بین المللی آن نیز توجه کرد.
از همین رو است که مدیریت فضای سیاسی، امنیتی، اجتماعی و رسانه ای کشور پس از برجام موضوعیت می یابد و پس از برجام دنیا به اهمیت، حساسیت و امنیت ایران در منطقه پی برد.
امروز در دریای پرتلاطم منطقه، کشور ایران یک منطقه امن و باثبات به شمار می رود که این مهم حاصل اقدامات داخلی و بین المللی است.
علی رغم آنکه فضای سیاسی کشور در دوره پیش از برجام با تکثر آرا و رویکردهای مختلف به نحوه حل مساله هسته ای مواجه بود و برخی از افراد و گروه های سیاسی مرزهای میان انتقاد و افترا را درنوردیده بودند اما دولت تدبیر وامید ضمن تلاش برای پیشبرد مذاکرات هسته ای از انسداد فضای سیاسی جلوگیری کرد.
این رویکرد مردم سالارانه در فضای سیاسی قبل از برجام به بعد از آن نیز انتقال داده شده است؛ در وضعیت پیش از برجام ما با برنامه جامعی برای حل موضوع هسته ای مواجه بودیم که هنوز در مرحله مذاکره و بررسی قرار داشت که لازمه آن ورود افکار مختلف برای افزایش کارایی مذاکره کنندگان و استفاده از نظرات کارشناسان حوزه های بین المللی، حقوقی و حتی اقتصادی بود.
این در حالی است که در دوره پسابرجام، فضای سیاسی با برنامه جامعی مواجه شد که نیازمند اجرای هرچه بهتر در راستای سیاست نظام جمهوری اسلامی بود.
در چنین شرایطی، تشتت، چند پارگی و نقد برجام در فضای سیاسی باید جای خود را به وحدت و یکپارچگی و تلاش گروه ها واحزاب برای نشان دادن نقش اساسی برجام بدهد، زیرا فضای سیاسی به طور عمده حاصل تعامل و مناقشه میان گروه های سیاسی است.
این نکته تاکید بر این موضوع را نشان می دهد که مدیریت فضای سیاسی نه به معنای کنترل احزاب و گروه های سیاسی در اظهار نظر بلکه به معنای ترجیح منافع ملی بر منافع گروهی و حزبی است.
این گروه های سیاسی هستند که باید زمینه را برای استفاده بهتر کشور از فضای به وجود آمده در قالب برجام فراهم کنند به ویژه در شرایطی که بوجود آمده برجام در آستانه انتخابات می تواند بر امید، انگیزه و مشارکت مردم در انتخابات در فضای سیاسی کشور موثر باشد.
یکی از مهمترین مسائلی که در دوره پسابرجام انتظار می رود مدیریت شود، جلوگیری از انتظارات فزاینده در عرصه عمومی است.
درست است که برجام زمینه افزایش رشد اقتصادی و در نتیجه افزایش اشتغال و کاهش فقر را می تواند فراهم سازد اما این به معنای حل تمامی مشکلات اقتصادی نیست زیرا برخی از این مشکلات اقتصادی حاصل ساختار اقتصادی معیوبی هستند که در گذز زمان باید بهبود یابند.
در چنین شرایطی مهمترین تلاش ها باید در زمینه مدیریت توقعات فزاینده ای صورت گیرد که برجام به دنبال خود داشته است؛ مساله اصلی دولت در دوره پسا برجام، چگونگی حل مشکلات اقتصادی است که ممکن است در قالب توقعات فزاینده به سرخوردگی اجتماعی منجر شود.
مدیریت افکار عمومی و جلوگیری از تبدیل شدن فضای امید به فضای انتظارات گسترده، مهمترین مساله در مدیریت فضای اجتماعی پسابرجام است و مدیریت فضای اجتماعی بیش از آنکه حاصل تلاش های مدیران باشد، نتیجه رویکرد رسانه ای در شکل دهی به افکار عمومی است.
مطبوعات به عنوان یکی از ارکان دموکراسی نقشی اساسی در شکل دهی به افکار عمومی دارند و با توجه به جهت دهی به افکار عمومی می توانند مردم را امیدوار یا مایوس کند.
بنابراین در دوره پس از برجام با وضعیتی روبرو هستیم که مدیریت فضای سیاسی مبتنی بر وحدت، یکپارچگی و ترجیح منافع گروهی وحزبی، مدیریت فضای اجتماعی برمبنای افزایش فضای امید و مشارکت سیاسی همزمان با معقول سازی توقعات فزاینده افکار عمومی از برجام و مدیریت فضای رسانه ای مبتنی بر تعامل دولت و رسانه ها به ویژه رسانه ملی به منظور ایجاد مشارکت در بهبود هرچه بیشتر اوضاع اقتصادی می تواند توقعات فزاینده عموم را از برجام کنترل کند.
با توجه به اینکه همواره برجام به عنوان رویکردی در حل مشکلات کشور به ویژه مشکلات اقتصادی به شمار می رود دستاوردهای مهمی را در حوزه اقتصادی تاکنون در استان لرستان داشته است.
معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان در گزارشی در این باره اعلام کرده است: پس از برجام 140 واحد تولیدی راکد و طرح های بزرگی نظیر بایر افلاک، مجتمع صنایع غذایی گهر، فولاد و ذوب آهن ازنا، پتروشیمی لرستان و سایر طرح ها احیا و راه اندازی شده است.
به واسطه برجام و گشایش های ایجاد شده نرخ بیکاری در استان لرستان پنج پله در کشور بهبود یافت و این استان توانست رتبه نخست کشور را از نظر درصد پرداخت تسهیلات رونق تولید کسب کند.
بعد از برجام میزان صادرات از استان لرستان 26 درصد افزایش و میزان واردات به استان 15 درصد کاهش یافت و تراز تجاری لرستان رشد مثبت 216 درصدی داشت.
بهبود کیفیت واردات (به جای خرید از واسطه ها) از دیگر دستاوردهای برجام بود که به واسطه آن به طور مستقیم با کشورهای صنعتی به ویژه کشورهای غربی(اتریش، ایتالیان و آلمان) قرارداد منعقد شد و 72 میلیون دلار طبق اسناد ثبت شده در سازمان سرمایه گذاری خارجی کشور در استان لرستان سرمایه گذاری مستقیم خارجی صورت گرفته است.
همچنین یک سرمایه گذاری مستقیم توسط هلندی ها در مدرن ترین گلخانه کشور به ارزش 10میلیون یورو در خرم آباد انجام شد که با راه اندازی آن جوانان زیادی از این دیار شاغل می شوند.
انعقاد پنج تفاهم نامه برای تامین اعتبار 36 طرح جهت تامین مالی(فایناس) توسط شرکت سیتیک چین در حدود 2 میلیارد یورو، سرمایه گذاری شرکت کینگ لندچین به ارزش 2 میلیون دلار برای ساخت تجهیزات مدرن آبیاری و عقد چهار تفاهم نامه با شرکت های ایتالیایی به ارزش 232 میلیون یورو از آثار و برکات برجام برای استان لرستان می باشند.
سرمایه گذاری مستقیم شرکت آلوالند فرانسه در طرح بزرگ و دانش بنیان مجتمع شیلات شول آباد الیگودرز نیز در فضای پسابرجام انجام شده و پیش بینی می شود در صورت تکمیل فازها حجم نهایی سرمایه گذاری طرح تا 10میلیون یورو برسد.
بعد از برجام تفاهم نامه ای با گروه سرمایه گذاری لیائوینگ چین برای سرمایه گذاری در تولید کاغذ از سنگ منعقد شد و بانک های کره جنوبی و ژاپن از طریق شرکت دیهیم کره برای تامین مالی و اجرای طرح سد و نیروگاه بختیاری اعلام آمادگی کردند.
جذب بیش از 70 سرمایه گذارخارجی بخش خصوصی در استان لرستان و احیای مجتمع بزرگ کشت وصنعت پس از 10سال تعطیلی با سرمایه گذاری خارجی و هزینه 200میلیون دلار در این خصوص و همچنین سرمایه گذاری بنیاد برکت در زمینه های صنعتی و اقتصادی در استان از دیگر آثار و برکات برجام برای استان لرستان است.
بعد از برجام شاهد افزایش بی سابقه اعتبارات ستاد حوادث در استان لرستان و افزایش تامین تسهیلات برای توسعه بخش کشاورزی و افزوده شدن هشت هزار هکتار از اراضی دیم استان لرستان به اراضی آبی در بخش کشاورزی بودیم.
برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده بین ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق 29 تیرماه 1394 با تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد.
اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد و از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.
3022
انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.