مهمترین خواست مشترک افراد دارای معلولیت اشتغال و مسکن است تا بتوانند زندگی خود را پیش ببرند و مقدار زیادی از وابستگی آنها به خانواده کاسته شود.

رییس هیات مدیره جامعه معلولان بروجرد گفت: حدود ۲ هزار نفر عضو این جامعه هستند که بیشترین معلولیت هم مربوط به جسمی حرکتی است، مهمترین خواست مشترک افراد دارای معلولیت اشتغال و مسکن است تا بتوانند زندگی خود را پیش ببرند و مقدار زیادی از وابستگی آنها به خانواده کاسته شود.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، لیلا ساکی در خصوص مشکلات جامعه معلولان افزود: بنا بر ماده ۱۳ قانون جامع حمایت از معلولان، کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را استخدام کنند از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت معاف است.

وی ادامه داد: همچنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خوداشتغالی یا در کارگاه های اشتغال خانگی و یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول بکار هستند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی و خویش فرمایی معاف می شوند، اما در مواردی مشاهده می شود که این قانون مورد تفسیر قرار می گیرد و انواع بند و تبصره ها به آن اضافه می شود درصورتی که هیچ گونه بند و تبصره ای در ماده فوق وجود ندارد و باید اجرا شود.

رییس هیات مدیره جامعه معلولان بروجرد گفت: یکی از مشکلات جامعه معلولان، عدم توانایی آنها در پرداخت آورده اولیه مسکن و پرداخت اقساط بانکی آن است که اگر مورد توجه قرار گیرد می تواند بخشی از مشکلات معلولان در این حوزه را مرتفع کند.

وی افزود: یکی از بزرگترین مشکلات مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی در خصوص دریافت وام اشتغال، نداشتن ضامن است که اگر راه حل های جایگزینی برای رفع این مشکل ارائه شود می توان به رفع مقداری از مشکلات جامعه معلولان در این حوزه امیدوار بود.

ساکی با اشاره به مشکلات جامعه معلولان در حوزه اشتغال اظهار داشت: حل این مشکلات همت سازمان بهزیستی و ورود آن در اجرای قانون سه درصد توسط دستگاه های دولتی و غیر دولتی را می طلبد.

وی بیان کرد: بعد از اشتغال، مهمترین مطالبه جامعه معلولان، مناسب سازی شهری و حمل و نقل است تا بتوانند بدون کمک دیگران از خانه بیرون بروند و کارهای شخصی خود را انجام دهند. 

وی اضافه کرد: نداشتن مسکن، پایین بودن مستمری معلولان باتوجه به بالا بودن نرخ تورم، بالا بودن قیمت وسایل کمک توانبخشی، نبود اماکن تفریحی متناسب با شرایط، بالا بودن هزینه های درمان و کمیاب بودن بعضی از داروها از جمله مهمترین مشکلات جامعه معلولان است که به نوعی همه درگیر این مشکلات هستند.

رییس هیات مدیره جامعه معلولان بروجرد یادآور شد: از جمله فعالیت این انجمن دفاع از حقوق معلولان، پیگیری مناسب سازی و مبلمان شهری، برگزاری و تشکیل کلاس های فرهنگی و هنری از جمله موسیقی و تئاتر است.

وی افزود: پیگیری و آگاه سازی جامعه هدف، تشکیل کلاس های مشاوره و ترغیب معلولان به ازدواج، اجرای برنامه توانمندسازی درسطح روستاها، برپایی جشنواره صنایع دستی و محصولات تولیدی معلولان از دیگر برنامه هایی است که توسط این انجمن پیگیری و دنبال می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.