امروز گرانی مایحتاج ضروری زندگی مانند نان، مرغ، برنج، لبنیات و کالای دیگر اگر چه در شرایط کرونا فشارهای مضاعفی را بر مردم وارد کرده است اما بخشی از این گرانی‌ها ناشی از تحریم و بخشی دیگر ناشی از سوء مدیریت‌ها و یا سوء استفاده برخی افراد سودجو است.

اگر چه گرانی و تورم افسار گسیخته کالا و خدمات این روزها قدرت خرید را کاهش داده اما مردم از مسوولان انتظار دارند بخشی از گرانی‌ها که ناشی از بی ثباتی بازار داخلی است، با مدیریت جدی و نظارت دقیق کنترل و مهار کنند.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، همگی خوب می‌دانیم که ملت خستگی ناپذیر و مقاوم ایران اسلامی در طول ۴۰ سال گذشته همواره تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده است. در سال‌های اخیر نیز تحریم‌های ظالمانه‌ای در بخش‌های مختلف غذایی، دارویی، موشکی از سوی استکبار جهانی و هم پیمانانش علیه مردم ایران وضع شد. که به لطف دانشمندان و متخصصان جوان ایرانی و مقاومت مردم، زمینه رشد و پیشرفت کشور را فراهم کرده است. با وضع تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۷ اقتصاد ایران بیش از قبل تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار گرفت و با مشکلاتی در صادرات و واردات کالا مواجه شد.

اکنون در روزهای سرد کرونایی که اقتصاد جهان تحت تأثیر این ویروس با چالش جدی مواجه شده دشمن سعی دارد با تحریم‌های ظالمانه و ایجاد موج گرانی فشارها را بر ملت تشدید نماید.

امروز گرانی مایحتاج ضروری زندگی مانند نان، مرغ، برنج، لبنیات و کالای دیگر اگر چه در شرایط کرونا فشارهای مضاعفی را بر مردم وارد کرده است اما بخشی از این گرانی‌ها ناشی از تحریم و بخشی دیگر ناشی از سوء مدیریت‌ها و یا سوء استفاده برخی افراد سودجو است.

آنچه مهم بوده این است که ملت همیشه بیدار و مقاوم ایران سال‌ها بر این گونه فشار و تهدیدها غلبه کرده و بر غم تحمل سختی‌ها از هر آزمونی سربلند بیرون آمده است و امروز همراهی دولت با ملت برای عبور از این گردنه‌های سخت، موج گرانی را هدایت خواهد کرد.

بخشی از موج گرانی این روزهای بازار جدا از تأثیر تحریم‌های ظالمانه و افزایش قیمت ارز در سال‌های اخیر ناشی از سو استفاده برخی سودجویان در بازارهای مایحتاج ضروری، مسکن و خودرو در داخل کشور است که نظارت‌های جدی عرصه را به این سودجویان تنگ خواهد کرد.

به دنبال تشدید گرانی‌های اخیر رهبر انقلاب اسلامی در حمایت از مردم تاکید کردن که مسؤولان باید در سه زمینه تلاش‌های خود را افزایش دهند، اقتصاد، امنیت و فرهنگ باید یک تلاش برنامهریزی شده در زمینه اقتصاد انجام بگیرد. این گرانی‌های اخیر توجیه ندارد و قابل علاج است و باید حل شود. علاوه‌بر این شیوع کرونا موجب شد تا مصرف بسیاری از کالاهای خوراکی و بهداشتی افزایش یابد که این نیز از عوامل دیگر تحریک قیمت‌ها در بازارها بود.

با این حال مهمترین عامل افزایش قیمت‌ها و صعود نرخ تورم علاوه بر رشد شدید نقدینگی در اقتصاد ناشی از تحریک دشمن در قالب جنگ نرم اقتصادی علیه ملت ایران است تا با فشار مضاعف به مردم زمینه بدبینی و بی اعتمادی مردم را نسبت به نظام و انقلاب فراهم آورند اما غافل هستند که این ملت در سالهای دفاع مقدس برغم تحریم اقتصادی و نظامی توانستند از همه آزمون‌ها سربلند بیرون آیند و این بار نیز با تکیه برنیروی ایمان و حمایت دولتمردان از این گذرگاه سخت عبور خواهند کرد و علاوه بر شکست دشمنان در جنگ نرم اقتصادی دست سودجویان داخلی را نیز کوتاه خواهند نمود

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگرچه گرانی با گران فروشی ۲ موضوع جدا از یکدیگر و متفاوت است، اما بخشی از آنچه که مردم آن را گرانی عنوان می‌کنند، در اصل ناشی از افزایش قیمت‌ها است و گران فروشی نیست.

هاشم فلاح افزود: گرانی تحت تأثیر شاخص‌های کلان و خرد اقتصادی است و تغییرات قیمت کالاها نیز در چارچوب ضوابط اصولی است، بنابراین نباید این ۲ مقوله را یکی دانست و باید بین آن تمایز قائل باشیم.

وی گفت: در گرانی‌های اخیر علاوه بر مشکل تحریم و فشارهای اقتصادی، برخی تصمیمات اشتباه مسؤولان نیز بی تأثیر نبوده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد گفت: گران فروشی تخلف است و نهادهای ناظر از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با آن برخورد می‌کنند.

حمید آزادبخت افزود: هم اکنون نهادهای ناظر مانند تعزیرات و بازرسی اصناف اقداماتی برای مقابله و جلوگیری از گران فروشی انجام می‌دهند، اما بخشی از افزایش قیمت‌ها به علت افزایش قیمت مواد اولیه است که قیمت تمام شده کالا از آن تأثیر می‌پذیرد.

وی اظهار داشت: در راستای جلوگیری از گران فروشی و کمیاب شدن کالا در سال جاری حدود ۲هزارو ۵۰۰ تن انواع کالا شامل برنج، روغن، قند و شکر و گوشت در بازار توزیع شده است.

وی با تاکید بر اینکه هر افزایش قیمتی را نمی‌توان، گرانی دانست، بیان کرد: قیمت کالاها با نرخ مصوب در تنظیم بازار تعیین می‌شود و در جلسات تنظیم بازار در مورد قیمت آن تصمیم گیری می‌شود.

آزادبخت افزود: قیمت تمام شده کالاهای وارداتی نیز بستگی به قیمت ارز دارد، لذا افزایش قیمت ارز بر قیمت تمام شده این کالاها به صورت مستقیم تأثیرگذار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.