گودرز امیری شامگاه چهارشنبه در نشست پیشگیری از حریق استان در سالن جلسات معاونت عمرانی استانداری لرستان اظهار داشت: تمامی ادارات و دستگاه های اجرایی مکلفند در موقع حریق، هر گونه کمک از قبیل نیروی انسانی و ماشین آلات را در اختیار اداره کل منابع طبیعی گذاشته و کمک حال این دستگاه باشند.

وی با اشاره به اینکه در مواقع حریق می توان از ظرفیت جوامع محلی استفاده کرد گفت: در این خصوص نه تنها بایستی به روستانشینان آموزش کافی داد، بلکه باید تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با حریق را نیز در اختیار آنها گذاشت.

وی افزود: در مواقع بحرانی ازجمله آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع، شهرداری ها نیز مجازند که خارج از محدوده شهری جهت کمک به منابع طبیعی و محیط زیست اقدامات لازم و کارهای امدادی را انجام دهند.

امیری همچنین اطلاع رسانی از طریق پیامک توسط مخابرات، استفاده از ناوگان هوایی، ظرفیت بسیج، تشکل های زیست محیطی و مرد نهاد و هلال احمر را در بحث پیشگیری و مقابله با حریق در سطح جنگلها و مراتع را ضروری دانست.

 وی بیان کرد: در هر جایی متخلفی مرتکب تخلف ازجمله آتش زدن عمدی منابع طبیعی شود بایستی دادستانی و دستگاه مربوطه برخورد قضایی مناسب و بازدارنده ای را برای فرد خاطی اعمال کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در ادامه گفت: بر اساس آمار ۱۰ساله، شهرستان‌های خرم آباد، چگنی ، کوهدشت، پلدختر و رومشکان از جمله شهرستان های بحرانی بشمار می روند.

شیرزاد نجفی عوامل انسانی و اختلافات قومی قبیله ای را عامل اکثر حریق ها دانست و بیان کرد: ۱۵۰ نقطه بحرانی در استان وجود دارد که برای این منظور لازم است نیروهای گشت و مراقبت و دیده بان بکارگیری شود.

وی با انتقاد از عملکرد راه آهن که گیاهان مسیر راه آهن اندیمشک_ تهران را وجین نمی کنند و با زدن جرقه بر روی ریل، آتش سوزی در سطح جنگل‌ها رخ می دهد اظهار کرد: چون اکثر حریق ها در مناطق صعب العبور و دور افتاده به وقوع می پیوندد لذا استقرار بالگرد یکی از نیازمندی های اصلی منابع طبیعی در استان است.

نجفی خواهان جذب اعتبار برای تجهیز پایگاه اطفاء حریق استان، احداث آتش بُرهای بیشتر، خرید دمنده، پرداخت حقوق معوقه دیده بانان شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.