سید امین قاسمی روز چهارشنبه به رسانه ها اعلام کرد: با توجه به زلزله ۱۷ اردیبهشت ماه  سالجاری در لرستان، ترک ها و آسیبهایی به قلعه فلک الافلاک وارد شده که تحت عنوان پروژه مرمت اضطراری در دستور این اداره کل قرار گرفته حداکثر تا یک ماه آینده بحث مرمت و مقام سازی این اثر به اتمام خواهد رسید.

وی اظهار داشت: ترمیم آسیبهای وارده این بنای ارزشمند را باید جدی گرفت چراکه اگر مرمت نشوند در صورت تکرار پس لرزه های بعدی ترک خوردگی ها عمیق تر و خطر بیشتری قلعه را تهدید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه شرکت نمایندگی استاتیکال به صورت تخصصی پروژه مرمت قلعه فلک الافلاک را بر عهده خواهد داشت افزود: این عملیات به نحوی انجام می شود که ترمیم ترک خوردگی ها با کمترین دخل و تصرف در سازه بنا انجام شود، اجرای این پروژه هیچ گونه آسیب جانبی و تغییری برای بنا ایجاد نمی کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: در پی وقوع این زلزله قسمتی از موزه نیز آسیب دیده، وسایل آن جمع آوری و به گنجینه انتقال داده شده  ومرمت و بازسازی این موزه ، راهرو و دو سالن و همچنین نمازخانه در این فصل از مرمت اضطراری قلعه فلک الافلاک انجام می شود.

مدیر فنی نمایندگی شرکت استاتیکال جهانی کشور جمهوری چک در ایران نیز پس از بازدید بنای قلعه فلک الافلاک و ترکها و آسیبهای ناشی از زلزله اخیر بیان کرد: سازه این بنا به دلایل ناشی از قدمت، رانش تپه و در نهایت زلزله اخیرا ترکهایی دارد که با استفاده از میله های فولادی که خواص شاخص آن ضد زنگ و با فرم خاص مارپیچی می باشد و با ملاتی مخصوص به نام گروت در نقاط آسیب دیده ترمیم خواهد شد.

حسین جعفر بکلو عنوان کرد: شرکت مهام بنای افق که به صورت انحصاری، نمایندگی استاتیکال جهانی کشور چک در ایران را دارد به صورت تخصصی کار مقام سازی بناهای تاریخی را انجام می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.