خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: لاله واژگون یکی از گونه‌های زیبای گیاهی استان لرستان است که با رنگ‌های زرد و قرمز بر دامن طبیعت لرستان خودنمایی می‌کند، عمده این گونه گیاهی در دشت لاله‌های واژگون «دالانی» در شهرستان الیگودرز و بخش «زز و ماهرو» واقع شده است و در فصل بهار با انتظار در مسیر جاده‌های لرستان چشم گردشگران و دوستداران طبیعت را خیره می‌کند.

دالانی از زیبایی‌های زاگرس

شهرستان الیگودرز دشت زیبای لاله‌های واژگون لرستان را در خود جای‌داده است جایی که دالانی از زیبایی‌های زاگرس طبیعت گردان را انتظار می‌کشد تا اینجا قطعه‌ای از بهشت زیبای لرستان را تجربه کنند.

این دشت زیبا که با کوهستان‌هایی چون قالی کوه محصورشده است برای طبیعت گردان و گردشگران فرصتی برای دیدار زیباترین تابلوی بهار هنرمند است، جایی که هرساله شاهد حضور گردشگران زیادی از جای‌جای کشور برای دیدار این نقاشی خوش‌رنگ است.

بخش عمده این‌گونه در دشت لاله‌های واژگون «دالانی» در شهرستان الیگودرز قرار دارد مطابق نظر کارشناسان لاله‌های واژگون روییده در این دشت زیبا شامل «اشک مریم» و «سوسن چلچراغ» می‌شوند، گونه‌ای که با قامتی بلندتر از یک متر کل این دشت را زیر سایه گلبرگ‌های واژگون شده خود گرفته و در مدت‌زمان عمر کوتاه خود جاذبه‌ای بی‌بدیل را خلق کرده است.

دشتی زیبا مربوط به دوران چهارم زمین شناسی

‌سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه قدمت این دشت زیبا مربوط به دوران چهارم زمین شناسی تا عصر حاضر است، اظهار داشت: بخش عمده این‌گونه در دشت لاله‌های واژگون «دالانی» در شهرستان الیگودرز، بخش «زز و ماهرو»، دهستان «زز شرقی»، روستای «چقاگرگ» واقع شده است.

لاله واژگون از جمله گیاهان نادر دنیا به حساب می‌آید که به وفور در دامنه‌های زاگرس یافت می‌شود میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در خصوص تأثیر این گونه گیاهی بر جذب گردشگران، بیان داشت: تنوع رنگ لاله‌های واژگون (قرمز و زرد) در مناطقی از لرستان و همچنین رویش آن در نزدیکی جاده‌ها سبب جاذبه گردشگری در این مناطق شده و علاوه بر زیبایی که این گونه ارزشمند به این منطقه بخشیده، تأثیر فراوانی در جذب گردشگر منطقه دارد.

قاسمی در خصوص علت ثبت لاله واژگون در فهرست آثار ملی، بیان کرد: لاله واژگون از جمله گیاهان نادر دنیا به حساب می‌آید که به وفور در دامنه‌های زاگرس یافت می‌شود، این گونه به گل افسانه‌ای ایران نیز معروف است، گونه لاله واژگون ایرانی در ایران، ترکیه، عراق، لبنان، سوریه و دیگر کشورهای خاورمیانه یافت می‌شود، اما فراوان‌ترین میزان این لاله‌ها در ایران است.

ثبت ملی دشت لاله‌های واژگون «دالانی»

وی با اشاره به اینکه در ایران یکی از مناطقی که در فصل بهار به خاطر وجود لاله‌های واژگون به شدت مورد توجه گردشگر است، دشت «دالانی الیگودرز» است، افزود: تاکنون پژوهشی در مورد مصارف دارویی این گونه ارزشمند صورت نگرفته است و گزارشی هم در این مورد ارائه نشده است ولی از لحاظ زیبای منظر به شدت مورد توجه قرار دارد و هر جا که این گونه ارزشمند قرار دارد، گردشگران زیادی به سوی خود جلب می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، گفت: اثر طبیعی دشت لاله‌های واژگون «دالانی» شهرستان الیگودرز به شماره ۶۸۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.