به گزارش ایرنا؛ لرستانی ها آبان  و بهمن ۹۷ را به همراه سیل سپری کردند اما وقوع ۲ مرحله سیل در پنجم و ۱۲ فروردین امسال به قدری گسترده و کم نظیر بود که  حادثه های سال قبل آن و اقدامات همه جانبه آن نتوانست آمادگی لازم را برای این سیل ایجاد کند و در نتیجه همه به دلیل شدت بارش ها و البته نبود امکانات بحران، غافلگیر شدند.

فروردین ماه سال ۹۸ در حالیکه اهالی لرستان خسته از وقوع سیل در پاییز و بهمن ماه ۹۷ عید نوروز را جشن گرفتند هشدارهای هواشناسی رفته رفته در خصوص بروز سیل اصلی در ایام نوروز شدت گرفت و مردم و مسوولان به دور از هیاهوی نوروز این بار سعی کردند با استفاده از تجربیات سیل های سال ۹۷ خود را برای این حادثه آماده کنند.

آغازین روزهای سال ۹۸ بود که وقوع سیل در برخی شهرستانهای لرستان نوروز و روزهای تعطیلی را تحت شعاع خود قرار داد و این استان به ویژه شهرستان پلدختر به تیتر اول رسانه های جهان تبدیل شد.

اما سیل نخست که در پنجم و ششم فروردین ماه رخ داد قابل مقایسه با تجریبات نبود و بسیاری از شهر و روستاها از جمله همسایگان کشکان خروشان را در بر گرفت.

با این حال داستان به اینجا ختم نشد و نوروز سراسر سیلابی مردم لرستان در روز ۱۲ فروردین در حافظه تک تک شهروندان ماند و تبعات و روند بازسازی آن همچنان در قلم و دوربین عکاسان و تصویربرداران ثبت و ضبط می شود.

تداوم بارش های بی سابقه در لرستان موجب بروز سیل در پنجم و ۱۲ فروردین ۹۸ شد که موج سیل دوم خسارات بسیاری در حوزه های مختلف زیرساختی، صنعتی، کشاورزی، ساختمان، میراث فرهنگی، ارتباط و مخابرات، راه و تاسیسات جاده ای، بناهای مذهبی و بقاع متبرکه، فضاهای آموزشی، محیط ها و منازل مسکونی شهری و روستایی بر جای گذاشت.

در سیل ۹۸ لرستان آب آشامیدنی ۶۷۹ روستا و ۱۵ شهر، سامانه مخابراتی ۹ شهر، شبکه دیتای ۳۶۰ روستا، گاز ۱۷۳ روستا و سه شهر و راه ۸۷۰ روستای استان قطع شد که طی یک هفته بخش بسیاری از این خدمات برقرار گردید و همزمان در این روز به دلیل قطع لوله پلی اتیلن غرب کشور در لرستان به همراه انفجار و آتش سوزی، خطوط تغذیه ۷ استان نیز دچار مشکل شد و در مجموع ۱۸هزار فرصت شغلی بر اثر این سیل از دست رفته است.

برآورد این خسارت ها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان و خسارت ۳۵ هزار واحد مسکونی از عمده ترین تبعات این حادثه بود.

حضور مسئولین کشور در بین مردم

شدت حادثه چنان بالا بود که پس از جاری شدن سیل دکتر روحانی رییس جمهوری ، معاون اول رییس جمهوری،  وزرای مختلف، معاونین وزرا، مدیران و روسای سازمان ها، فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی، روحانیون، تولیت استان رضوی و سازمان های مردم نهاد با حضور در منطقه  پیگیر مسائل و مشکلات مردم بودند.

برآورد سیل به زیرساخت های لرستان ۱۰ هزار میلیارد  تومان عنوان شده، رقمی که به گفته مسئوولان با روال های عادی تخصیص اعتبارات برای استان محرومی چون لرستان دهها سال طول می کشد تا این استان به روزهای قبل از فاجعه بازگردد.

در حالیکه برخی زیرساخت های سیل زده لرستان به طور کامل ترمیم یا بازسازی نشده بود در پایان سال و هفته اول اسفندماه ۹۸ سیلاب مشابهی از راه رسید و رهاوردی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در استان بحران زده به جای گذاشت و به این ترتیب مردم لرستان سال ۹۸ را با سیل آغاز کرده و با سیل به پایان رساندند و حاصل ۲ فقره سیل طی سال ۹۸ حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به این استان محروم بود.

سیل همدلی

اما تلخی سیل با تمام خرابی ها و ناامیدی ها در حافظه ها با خاطرات خوشی همراه است؛ خاطراتی به رنگ مهر و مهربانی و دستان حماسه ساز تک تک ایرانیان برای نجات لرستان سیلزده؛ دورترین نقاط به لرستان از راه دور و با قلب نزدیک در کنار مردم بودند و گروه های جهادی و مردم نهاد در کنار دولت و دستگاههای امدادی ؛ تحمل خسارات و خانه خرابی ها را برای مردم راحت تر کردند.

سیل لرستان فرصتی شد تا ایرانیان بار دیگر حماسه سازی کرده هر آنچه کمک از دستشان برمی آید روانه این دیار نمایند و اینگونه بود که حادثه ای بزرگ؛ عظیم و تلخ در لرستان منجر به حماسه ای ماندگار و از جنس ایرانی شد.

پس از فروکش کردن تبعات اولیه سیل و پاکسازی شهر و روستاهای استان بازسازی ها با جدیت دنبال شد که ساخت منازل مردم و ایجاد سرپناه های مطمئن در اولویت قرار گرفت و دولت نیز نسبت به تحویل حدود ۳۵ هزار واحدهای مسکونی جدید و بازسازی شده تا یکسال قول مساعد داد.

روند بازسازی ها تاکنون به خوبی پیش رفته و به گفته رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیل زده لرستان، تا ۱۵ بهمن ۹۸ یکهزار و ۲۷۵ میلیارد تومان وام و کمک بلاعوض مسکن و معیشتی به سیلزدگان استان پرداخت شده است.

در این راستا یکهزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و ۲۷۵ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تامین کالاهای اساسی، احداث و تعمیر واحدهای مسکونی به سیلزدگان لرستان پرداخت  و ۷۶ هزار تن سیمان رایگان برای ساخت و ساز منازل و بازسازی به مردم اهدا شد.

تمامی ۲۰ هزار واحد خسارت دیده تعمیر شده اند و از مجموع ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد تخریب شده و احداثی، کار ساخت پنج هزار و ۶۰۰ واحد به اتمام رسیده است.

۱۱ هزار و ۵۰۰ واحد آرماتور بندی و بتن ریزی، ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد اسکلت بندی و هشت هزار و ۸۰۰ واحد سقف و دیوارچینی تا نیمه بهمن انجام و به گفته رییس ستاد هماهنگی بازسازی مناطق سیلزده استان پیش بینی می شود، تمامی واحدهای احداثی تا ابتدای سال ۹۹ تکمیل و تحویل شوند.

علاوه بر تسهیلات ارائه شده، تمامی خدمات فنی از جمله طراحی، نظارت، نقشه و صدور پروانه ساختمانی مناطق سیلزده استان رایگان بوده و با توجه به این اقدامات، لرستان تاکنون رتبه نخست بازسازی این مناطق را در کشور به خود اختصاص داده است.

تکرار سیل

اما روند مطلوب بازسازی لرستان سیل زده  هفته اول اسفندماه ۹۸ نیز با پیش بینی هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی با میانگین ۱۷۰ میلیمتر تحت تاثیر قرار گرفت، تا جاییکه کارگاههای عمرانی در این مناطق و تیم های مشغول به ساماندهی و لایروبی رودخانه ها تعطیل شدند و این اقدامات به حالت راکد درآمد.

سیل هشدار داده شده از راه رسید و پنجم و ششم اسفند دوباره لرستان را موجی از بارش ها دربرگرفت و این بارمردم شهرستان دلفان بودند که هجوم سیلاب به خانه هایشان را با دست خالی به ناچار قبول کردند.

سیل پایان سال ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به لرستان خسارت زد و خوشبختانه این بار کشکان  تا مرز طغیان رسید و از هجوم دوباره به خانه مناطق همجوارش پرهیز کرد.

در مجموع اقدامات اقتصادی لرستان در سال ۹۸ متاثر از سیل شد و حجم بسیار بالایی ازتحرک مدیران و اقدامات آنان به بازسازی های پساسیل محدود شد.

کرونا مهمان ناخوانده

هفتم اسفندماه با فروکش شدن سیلاب لرستان این بار خبرهای کرونا از راه رسید و استان سیل زده را به این بیماری پیوند داد؛ استانی که مردم و مسوولان ان از یکسال ستیز و مقابله سیل و تبعات آن خسته بودند باید در مقابل این کوچک وحشتناک صف آرایی می کردند و تا پایان سال ۴۰۰ لرستانی را مبتلا کرد و موجب مرگ ۳۰ نفر آنان شد.

این بار هم خیران و نیروهای مردمی در کنار مسوولان بودند و برای اقدامات داوطلبانه به میدان آمدند از دوخت و توزیع ماسک؛ تا تهیه مواد ضدعفونی و گندزدایی معابر و خیابان ها؛ اما مهمتر از همه اینکه  روزهای کرونایی بستری شد برای نمایش سخاوت انسان هایی که همچنان دست در دست مهربانی و انسانیت داشته و وجودشان در این روزها گرما بخش دل و دستان سرد اقشار مختلف بود.

خیرانی که در مقابله با کرونا پای کار آمدند و برخی از انها اجاره اسفندماه ۷۰ واحد تجاری یا مسکونی خود را نگرفتند؛ تولیدکنندگانی که علیرغم تعطیلی کارگاهشان اما حقوق شب عید کارگران را پرداخت کردند و پویش هایی همچون « نفس» که با خرید تجهیزات میلیونی برای بیمارستان ها به کمک کادر درمانی آمدند تا نفس کرونا را بند آورند.

واینگونه بود که سمفونی حادثه و حماسه بار دیگر در لرستان نواخته شد و هر روز به سخاوت افرادی افزوده می شود که نیاز همنوعان خود را فارغ از سود خود برطرف می کنند.

حوادث آبان ماه به دنبال تغییر نرخ بنزین نیز همچون سایر نقاط کشور در لرستان رخ داد و برخی با سواستفاده از مطالبات مردمی به تخریب مکان های عمومی از جمله بانکها و پمپ بنزین ها روی آوردند که این اقدام با راهپیمایی به یادماندنی مردم آگاه و ولایی لرستان محکوم و ادامه آن نقش برآب شد.

تغییرات مدیریتی

جابجایی و انتصاب مدیران نیز از دیگر اتفاقات مورد توجه مردم در سال ۹۸ بود که البته برخی با رضایت و برخی نیز با نظر مخالف افکار عمومی همراه شد.

در همان اول سال و پس از وقوع سیل فرماندار پلدختر عزل و مدیرکل پدافند غیرعامل سرپرستی این مجموعه را بر عهده رفت که البته چند ماه بعد فرماندار عزل شده به عنوان فرماندار رومشکان انتخاب شد و مدیرکل اموال تملیکی استان در مسند فرمانداری پلدختر نشست.

تغییر رییس دانشگاه علوم پزشکی؛ سرپرست معاونت های سیاسی و امنیتی؛ عمرانی؛ اقتصادی و منابع انسانی استانداری لرستان؛ رییس کل دادگستری؛ شهردار و فرماندارخرم آباد؛ رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی؛ سرپرستان یا مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی؛  بهزیستی؛ نوسازی توسعه و تجهیز مدارس؛ آموزش و پرورش و مدیرعامل شرکت گاز از دیگر رفت و آمدهای مدیریتی استان بود.

بازداشت تعدادی از مدیران به دلیل جرایم اقتصادی

اما اواخر خردادماه اخبار نه چندان خوبی لرستان را در برگرفت و محافل عمومی استان به محلی برای اظهار نظر در خصوص بازداشت و دستگیری برخی از مسوولان استان  به دلیل جرایم اقتصادی و فساد مالی شد؛‌ از دستگیری اعضای شورای شهرهای بروجرد و الشتر تا شهردار الشتر؛ معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری  و مدیرکل دفتر امور شهری اش؛ شهردار خرم آباد و برخی از روسای سازمان های تابعه که تا مرداد ماه ادامه داشت و به شایعاتی مبنی بر برکناری مدیرعامل شرکت گاز لرستان به دلایل مشابه در مهرماه پیوند خورد.

انتصاب نماینده جدید ولی فقیه در لرستان

انتصاب نماینده جدید ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد از دیگر رویدادهای مهم سال جاری استان بود که حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی با حکم مقام معظم رهبری جایگزین آیت الله میرعمادی شد که نزدیک به 13سال امامت جمعه خرم آباد را بر عهده داشت.

انتخابات

لرستان در سال ۹۸ رویداد مهم انتخابات را همزمان با سراسر کشور پشت سر گذاشت و مردم با حضور در صحنه تمامی نمایندگان را انتخاب کردند و پرونده انتخابات یازدهم لرستان در همان اسفندماه بسته شد.

با اعلام نتایج نهایی هفت حوزه انتخابیه لرستان تمامی ۹ منتخب مردم این استان در مجلس شورای اسلامی مشخص شدند تا پرونده شماره ۱۱ انتخابات خانه ملت در این دیار بسته شود.

لرستان همواره از استان هایی بوده که حس مسوولیت سیاسی بالایی نسبت به کشور داشته و مشارکت بالای مردم این دیار در انتخابات مختلف نشان می دهد این رویداد سیاسی از اهمیت دوچندانی برای لرستانی ها برخوردار است.

۱۷۱  نفر شامل ۱۶۱ مرد و ۱۰ زن  برای تصدی ۹ کرسی مجلس شورای اسلامی در هفت حوزه انتخابیه با هم به رقابت پرداختند  و یکهزار و  ۴۸۹ شعبه  ۷۲۵ شعبه شهری و ۷۶۴مورد روستایی آرای مردم را جمع آوری کردند.

پس از خلق حماسه مردمی و تمدید مهلت رای گیری در تمامی حوزه های انتخابیه استان تا شامگاه شنبه تکلیف نمایندگان منتخب معلوم شد و مجلس یازدهم لرستان هرچند برخی نماینده هایی قبلی را همچنان با خود دارد اما از نظر سیاسی چهره جدیدتری به خود گرفته است.

همچنین حضور نخستین بانوی منتخب مردم لرستان در مجلس یازدهم نیز قابل تامل است و نشان می دهد مردم این استان نگرش متفاوتی نسبت به زنان توانمند پیدا کرده اند که با اعتماد به یک زن وی را برای تصمیم گیری راهی خانه ملت کرده اند.

محمدرضا ملکشاهی راد؛ عباس گودرزی؛ علا الدین بروجردی؛ سیدحمیدرضا کاظمی؛ محمد خدابخشی؛ الهیار ملکشاهی؛ علی رستمیان و مجید کیانپور نمایندگان اصولگرا و محمد بیرانوندی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم لرستان هستند که از این افراد عباس گودرزی در حوزه انتخابیه بروجرد؛ محمد خدابخشی الیگودرز و سیدحمیدرضا کاظمی پلدختر موفق به تکرار در مجلس یازدهم شدند.

انتخابات مجلس یازدهم در حوزه انتخابیه خرم آباد و چگنی مجموع آرای ماخوذه ۱۹۵ هزار و ۶۳ و آرای صحیح ۱۸۶ هزار و ۳۳۷ رای بوده که مرتضی محمودوند با کسب ۴۳ هزار و ۸۳۴ رای معادل ۲۳.۵۲ درصد و مهرداد ویس کرمی با کسب ۳۸ هزار و ۷۷ رای معادل ۲۰.۴۳ درصد به عنوان منتخبان مردم راهی مجلس شورای اسلامی می شوند.

در حوزه انتخابیه دورود و ازنا نیز ۸۰ هزار و ۹۱۰ رای از مجموع ۸۴ هزار و ۴۱۵ رای صحیح بوده و حسین گودرزی با ۲۸ هزار و ۴۳۰ رای معادل ۳۵.۴ درصد نماینده منتخب این حوزه در مجلس یازدهم شد.

در حوزه انتخابیه الیگودرز نیز از ۶۰ هزار و ۷۴۷ رای مخوذه ۵۹ هزار و ۵۸۷ رای صحیح بود که محمد خدابخشی نماینده فعلی توانست ۲۹ هزار ۳۸۱ رای معادل ۴۹. ۳۱ درصد آرا را کسب کرده و برای بار دوم منتخب مردم شود.

از مجموع ۱۱۳ هزار و ۲۷۹ رای ماخوذه در حوزه انتخابیه کوهدشت و رومشکان نیز ۱۱۲هزار و ۲۱۴ رای صحیح بود که حجت الاسلام مبلغی ۶۲ هزار و ۵۵ رای کسب کرد یعنی این کاندیدا توانست ۵۵/۳ درصد آرای مردم را از آن خود کرده و به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

عباس گودرزی با ۴۹ هزار و ۱۶۰ رای و فاطمه مقصودی با ۱۷ هزار و ۸۹۴ رای به عنوان منتخب اول و دوم حوزه انتخابیه بروجرد مشخص شدند در حالیکه کل آرا صحیح ماخوذه این حوزه ۸۲ هزار و ۲۲۷رای بود ه است.

همچنین یحیی ابراهیمی با کسب ۲۹ هزار و ۴۴۶ رای توانست به عنوان نماینده منتخب مردم دلفان و سلسله راهی مجلس یازدهم شود و پس از وی؛ علی رستمیان  نماینده فعلی با ۲۶ هزار و ۸ رای، نفر دوم شد و از راهیابی به خانه ملت برای بار دوم بازماند.

سید حمیدرضا کاظمی نماینده فعلی مردم پلدختر با کسب ۲۴ هزار و ۹۱۶ رای  به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه راهی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد و مصطفی چراغی رقیب اصلی وی نیز با کسب ۲۲ هزار و ۳۳۰ رای نفر دوم شد و از راهیابی به خانه ملت محروم شد.

مشارکت مردم پلدختر و معمولان در انتخابات مجلس یازدهم حدود ۷۷ درصد عنوان شده  که نشان می دهد مردم این دیار با وجود مشکلات پساسیل و دغدغه هایی از این دست همچنان پشت نظام و کشور بوده و نسبت به تعیین سرنوشت خود بی تفاوت نیستند.

ازمجموع ۹ نماینده مجلس یازدهم لرستان محمدرضا مبلغی؛ فاطمه مقصودی؛ حسین گودرزی و یحیی ابراهیمی  به عنوان چهار نماینده جدید گرایش اصلاح طلبی یا اعتدال گرایی دارند؛ مرتضی محمودوند و مهرداد ویس کرمی ۲ منتخب تازه نفس خرم آباد نیز اصولگرا و عباس گودرزی؛ سید حمیدرضا کاظمی و محمدخدابخشی نماینده های کنونی ( مجلس دهم) نیز اصولگرا هستند.

 آمار واجدین شرایط رای دادن در استان یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۶۴۴ نفر اعلام  شد که از این تعداد ۷۴۱هزار و ۹۸۶ نفر مرد و ۷۳۸ هزار و ۶۵۸ نفر دیگر زن بودند و ۶۸ هزار رای اولی لرستان بهار سیاست را تجربه کردند.

لرستان با هفت حوزه انتخابیه ۹ نماینده در خانه ملت دارد و بر اساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت لرستان  یک میلیون و ۷۶۰ هزار و ۶۴۹ نفر است.

حادثه فرار از زندان

۲۹ اسفند ماه نیز اعتراض زندانیان زندان پارسیلون خرم آباد و فرار برخی از انها خبرساز شد که بنابر اعلام مسوولین زندانی جرایم خطرناک میان افراد نبوده است.

بنابر اعلام اداره کل زندان های لرستان بعد از ظهر روز ۲۹ اسفند ۹۸ در اردوگاه حرفه آموزی و کاردرمانی زندانیان خرم آباد که ویژه نگهداری زندانیان جرائم سبک است و به همین لحاظ این مرکز از سطح حفاظتی معمولی برخوردار است، تعدادی معدودی از زندانیان در زمانی که ماموران مشغول سرشماری و کنترل افراد بوده و در تطبیق و تشخیص شرایط واجدین عفو اعلام شده بودند از غفلت ماموران سوء استفاده نموده و از محل اردوگاه متواری شدند.
این در حالی است که اردوگاه مذکور دارای حدود ۲۰۰ نفر زندانی است و اکثریت قریب به اتفاق زندانیان به اختیار خود همچنان در محل اردوگاه حضور دارند همچنین زندانیان متواری دارای جرائم سبک و با محکومیت‌های یکساله بوده‌اند و در بین آنان هیچ زندانی خطرناکی وجود ندارد.
پس از وقوع این حادثه، بلافاصله مقامات و عوامل قضایی، انتظامی، امنیتی و اجرایی ذیربط در استان در محل حضور یافته و اقدامات لازم برای دستگیری زندانیان متواری در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است. 

در حین فرار این افراد یک نفر با تیراندازی ماموران کشته، شده و یک زندانی نیز مجروح می شود؛ یکی از زندانیان فراری  دستگیر شده و یک نفر نیز با معرفی خود به مراجع قضایی اظهار ندامت کرده است.

بهرحال لرستان ۹۸ را با پستی و بلندی های بسیار پشت سرگذاشت و با داغ سردار شهید بزرگ حاج قاسم سلیمانی به پیشواز سال جدیدی رفته که نوروز آن نیز متفاوت است و امید می رود با عنایات الهی؛ تلاش مسوولان و همکاری جدی مردم برای ماندن در خانه بتوان روزهای کرونایی  را از سر گذراند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.