رضا میرزایی روز شنبه اظهار داشت: در ۱۳ ماه گذشته چهار سیل بزرگ و خسارت بار در استان اتفاق افتاده که از نظر فراوانی و میزان خسارات وارده، در هیچ جای دیگری از کشور سابقه نداشته است.

وی گفت: بیشتر مشکلات ناشی از سیلاب استان خوزستان نیز در پایین دست سدهای کرخه و دز است که بطور مستقیم وابسته به میزان تولید رواناب و سیلاب های لرستان در بالادست می باشد.

میرزایی بیان کرد: استان لرستان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در زاگرس میانی و میزان بالای بارش های سالانه، شرایط زمین شناسی و وجود سازندهای ریزدانه و نفوذناپذیر و تولیدکننده رواناب، وضعیت توپوگرافی خشن و کوهستانی و شیب تند، یکی از پنج استان اول سیل خیز کشور است.

به گفته وی چه در شرایط خشکسالی و چه در شرایط ترسالی، هر ساله شاهد وقوع سیل‌های مخرب در این استان هستیم.

وی افزود: از طرفی تقریباً همه شهرها و حدود ۸۰ درصد از روستاهای پرجمعیت لرستان در کنار رودخانه های دائمی و پرآب و سیل خیز بنا شده‌اند بطوریکه هر ساله توسط سیل های فصلی تهدید می شوند.

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان با بیان اینکه در بین حوادث و بلایای طبیعی در لرستان، سیل خطرناک ترین و خسارت بار ترین می باشد، گفت: تقریباً همه دستگاه‌های اجرایی استان در طول سالجاری به دلیل احتمال وقوع سیلاب یا در آماده‌باش به سر برده و یا به طور مستقیم و روزانه درگیر مسائل، مشکلات و پروژه های سیل بوده اند.

میرزایی تصریح کرد: با توجه به وضعیت سیل خیزی و ریسک بالای آن در لرستان، لازم است لرستان به صورت ویژه دیده شود و با تدوین و اجرای یک برنامه دقیق عملیاتی جهت مهار و کنترل سیلاب های آن اقدام گردد.

وی اظهار کرد: این برنامه می تواند شامل احداث سدهای مخزنی با اهداف کنترل و مهار سیلاب، آزادسازی حریم رودخانه ها و اجرای طرح های ساماندهی و لایروبی رودخانه ها و اقدامات آبخیزداری باشد.

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان اضافه کرد: اگر هزینه خسارات ناشی از یکسال سیل لرستان را صرف طرح های مهار و کنترل سیلاب کنیم، مشکل سیلاب استان لرستان و تا حدود زیادی خوزستان حل خواهد شد.

وی گفت: اقدامات مهندسی رودخانه انجام شده، در جلوگیری از خسارات بسیار موثر بوده و از بروز خسارت مجدد جلوگیری کرده و مردم هم از اقدامات انجام شده راضی بوده و خواهان تکمیل و ادامه این پروژه ها هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.