نبی الله قائدرحمتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه در این راستا مجوزهای لازم از اداره کل صنعت، معدن و تجارت و منابع طبیعی اخذ شده است، اظهار داشت: این افزایش  سطح غار ماهی کور ضریب حفاظتی مناطق تحت مدیریت استان را نیز افزایش داده است.

قائدرحمت بیان کرد: برای نخستین بار در لرستان در شهرستان رومشکان رکورد گونه دودوک به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: با ثبت این گونه جدید تعداد گونه های جانوری استان افزایش به ۳۵۹ گونه جانوری ثبت شد.

وی به طرح مطالعه بر گونه های ذخایر آبزی در استان اشاره کرد و افزود: تا کنون ۱۹ گونه ماهی در لرستان ثبت بود که تکمیل این طرح تعداد گونه های آبزی در سطح رودخانه های استان به ۴۰ گونه خواهد رسید.

معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه طرح مطالعاتی حفظ گونه های جانوری و گیاهی در دست اقدام است، ادامه داد: سال گذشته ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار جهت مطالعات زیست محیطی لرستان جذب شد.

به گزارش ایرنا، ۲ نمونه نادر و منحصر به فرد از ماهیان کور غار، در لرستان وجود دارد، که مشابه آنها در هیچ نقطه دیگری از دنیا یافت نشده است.

این نوع ماهی‌ها به دلیل این که در آب‌های زیرزمینی و در تاریکی غارها زندگی می‌کنند به ماهی کور غار معروف هستند.

زیستگاه این ۲ نوع ماهی در یک غار یا حفره آبی، واقع در زیر کوه چیلنگ در شمال غربی روستای لون، از توابع بخش پاپی در شهرستان خرم‌آباد قرار دارد.

گونه اول ماهی کور غار، با نام علمی iranocypris typhlops از خانواده کپور ماهیان است، این گونه که ۴ تا ۵ سانتی متر طول دارد دارای دو جفت سبیلک است که یک جفت آن روی لب بالا و جفت دیگر در گوشه دهان قرار دارد. سر این ماهی تا حدودی پهن است و هیچ اثر خارجی از چشم در آن دیده نمی‌شود،  رنگ ماهی به کوشش دکتر بریان کد از کشور کانادا، از سال ۱۹۹۰ به عنوان گونه در معرض گونه آسیب در لیست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از گونه‌ها قرار گرفته است.

گونه دوم ماهی کور غار، با نام علمی paracobits smithi از خانواده سگ ماهیان است. این نوع ماهی علاوه بر این که از داشتن چشم محروم است، رنگدانه و فلس هم ندارد. سه جفت سبیلک دارد که دومین جفت ار آن‌ها به خوبی رشد کرده است و به انتهای سومین جفت می‌رسد. متوسط طول بدن آنها ۴۵ میلیمتر گزارش شده است. سگ ماهی کور ایران از سال ۱۹۹۶ در لیست قرمز گونه‌های در معرض خطر قرار گرفته است. این نوع ماهی توسط زیست شناسی انگلیسی آنتوان اسمیت کشف و در موزه تاریخ طبیعی انگلستان به نام خود وی ثبت شد.

۷۲۷۴/۷۲۷۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.