به گزارش ایرنا در این سیل بیشتر زیرساخت های کشاورزی، منابع و امکانات کشاورزی لرستان در حاشیه رودخانه ها و همچنین مزارع و باغات به شدت آسیب دید.
بیش از پنج هزار هکتار یعنی حدود 10 درصد از باغات استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم و حدود یکهزارو 800 هکتار انجیر سیاه و منحصر بفرد استان واقع در منطقه زیودار معمولان در اثر سیل به شدت آسیب دید.
خسارت وارد شده به بخش کشاورزی استان، 9هزارو 200 میلیارد ریال برآورده شده که علاوه بر آن، زیربخش‌های دام، طیور و آبزیان، خسارت چهارهزارو 200 میلیارد ریالی را متحمل شده‌اند.
بیش از 500 ایستگاه پمپاژ، ابنیه فنی و خطوط انتقال بهره‌برداری از بین رفت که بر عملکرد 2هزارو 500 هکتار از باغات که زیر پوشش این ایستگاه‌ها هستند تأثیر منفی خواهد گذاشت.
خسارت وارد شده به باغات استان، بزرگ‌ترین انارستان کشور در زیرتنگ سیاب در بخش کوهنانی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
تولید سالانه این انارستان، حدود 37 هزار تن محصول ارگانیک است که بخشی از آن به مصرف داخلی می‌رسد و بخش دیگر به کشور‌های خارجی صادر می‌شود.
استان لرستان در بخش شیلات، رتبه اول استان‌های غیرساحلی را به خود اختصاص داده که سیل اخیر این بخش را نیز در امان نگذاشته است.
50 هزار ماهی در سیلاب اخیر از بین رفت و 421 مزرعه پرورش ماهی دچار خسارت شده و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم یکهزار نفر از کارکنان این بخش، تحت تأثیر قرار گرفته است.

** 40هزار بهره بردار کشاورزی متحمل خسارت سیل شدند
به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیش از 40 هزار بهره بردار مرتبط با این سازمان نسبت به خسارت سیل خود اظهاری کرده اند که براین اساس برآوردهای نهایی در دست انجام است.
عبدالرضا بازدار همچنین می گوید: کشاورزی، باغداری، شیلات و دامپروری استان از30 رودخانه دائمی ارتزاق می کردند که با وقوع سیل آسیب جدی به این بخش ها وارد شده و آخرین برآورد این خسارت ها 15 هزار و 670 میلیارد ریال است.
وی ادامه داد: تاکنون 119 دستگاه ماشین الات سنگین برای کمک به این مناطق ارسال، هفت چشمه قنات بازسازی، 120 کیلومتر جاده بین مزارع و 120 کیلومتر کانال آبیاری نیز تعمیر شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به راه اندازی 120 موتور پمپاژ آب بیان کرد: خسارت های سیل به کشاورزی استان به زودی جبران نمی شود و بسیاری از محصولات از جمله تولیدات باغی امسال اقصادی نخواهند بود.
بازدار با بیان اینکه 80 درصد تسهیلات اشتغال روستایی در حوزه کشاورزی جذب شده اظهار داشت: یکهزار و 440 میلیارد ریال به 730 بهره بردار پرداخت شد و 60 طرح با پیشرفت 20 تا 80 درصد نیز نیازمند تسهیلات بالاتر از پنج میلیارد ریال هستند که باید تورم در این طرح ها دیده شود.

** سیل 15هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی لرستان خسارت زد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: براساس ارزیابی های انجام شده سیل بیش از 15هزار و 700 میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی این استان خسارت زد.
بازدار اظهار داشت: به زیرساخت های بخش دام، طیور و آبزیان بیشترین خسارت وارد شده همچنین حوزه آب و خاک و زیربنایی ( ایستگاه‌های پمپاژ، جاده های بین مزارع، کانال های آبرسانی و آبیاری عمومی، مزارع پرورش ماهی، دام و طیور و آبزیان، زراعت، باغبانی، کلنی های زنبورعسل و مرغداری های) استان آسیب جدی وارد شد.
وی اضافه کرد: بخش کشاورزی لرستان یکی از فعال ترین و پویا ترین بخش های اقتصادی استان در حوزه تولید و درآمد و فعالیت بوده و بیش از 150 هزار خانواده به طور مستقیم دراین حوزه فعال هستند و قطعا خسارات سیل در آمد و ارتزاق مردم را متاثر کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: برنامه هایی در حال اجرا است تا درکمترین زمان ممکن عملیات بازسازی زیرساخت ها انجام و دامنه خسارات نیز به کمترین حد‌‌ ممکن برسد.

** انجیرستان معمولان تا 20 روز آینده پاکسازی می شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: حداکثر ظرف 20 روز آینده کار پاکسازی ناشی از سیل فروردین ماه انجیرستان معمولان به پایان می رسد.
بازدار اظهار داشت: باغبانی یکی از پتانسیل‌ها و توانمندی‌های استان در حوزه درآمد، تولید و اشتغال است و در حال حاضر حدود 40 هزار هکتار انواع باغات از گونه‌های مختلف در سطح استان وجود دارد.
وی افزود: خیلی از باغات استان را رسوب گل ولای احاطه کرده و آن بخشی را هم که خیلی آسیب ندیده است منبع تامین آب و آبیاری و آبرسانی آن مشکل دارد و اگر آب مورد نیاز آن تامین نشود از بین خواهد رفت.
بازدار بیان کرد: بنابراین اولین اولویت ما آبرسانی به باغاتی است که منبع تامین آب و خطوط انتقال آب آن از بین رفته و یا برق آن قطع شده است و یا ایستگاه کاملا از بین رفته، خواهد بود.
وی اضافه کرد: بیش از 70 درصد منابع آب مورد نیاز باغات شامل ایستگاه‌های پمپاژ ، کانال های آبیاری بازسازی و راه اندازی شده و ظرف کمتر از 20 روز آینده همه به شرایط مطلوب و پایدار می رسند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین گفت: در حال راه اندازی چهار ایستگاه پمپاژ سیار با مشارکت مردم هستیم که بجای ایستگاه هایی که به طور کامل از بین رفته با استفاده از این ایستگاهها آب باغات و مزارع را تامین نماییم تا در این فصل گرم باغات آسیبی نبینند.
بازدار تصریح کرد: چندین هکتار از انجیرستان زیودار معمولان و انارستان تنگ سیاب کوهدشت زیر گل و لای رفتند، بدین منظور ماشینهای مخصوص مثل باب کت اجاره کرده‌ایم و با استفاده از بیل مکانیکی، لودر و کمپرسی در حال تخلیه رسوب موجود در سطح این باغات هستیم.
وی ادامه داد: حداکثر ظرف 20 روز آینده کار پاکسازی انجام خواهد شد و پس از انجام این مرحله کار اقدامات تحقیقاتی ، ترویجی ، تهیه سم و کود و توصیه های ترویجی را انجام خواهیم داد که کشاورزان و باغداران خسارت نبینند.
3210/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.