به گزارش ایرنا سید ضیاء هاشمی روزچهارشنبه در دهمین همایش بین المللی سیره علوی در دانشگاه لرستان اظهار داشت: این همایش نشانه ای است از تعلق و پیوند بنیادین جامعه ای که در آن زندگی می کنیم و ساختاری که در نظامی اسلامی طراحی شده با سیره و سنت اهل بیت (ع).
وی با اشاره به اینکه سیره علوی عبارت است از احادیث و سنتی که به ما رسیده و برای ما راه گشا است افزود: باید دید امیرالمومنین (ع) چگونه با کارگزاران، مردم، دشمنان و اقشار مختلف رفتار می کرد. البته پیشوایان ما نیازی به این جلسات ندارند بلکه ما هستیم که به این برنامه ها نیاز داریم و باید از آداب مدیریت، رفتار اجتماعی، سلوک سیاسی و مدیریتی معصومین علیهم السلام درس بگیریم.
وی افزود: آیت‌الله جوادی املی بیان کردند ما با نهج‌البلاغه انقلاب کردیم و نمی‌توانیم صرفا با احکام رساله حکومت کنیم، نهج‌البلاغه درسها و مفاهیم بسیار مهمی دارد که برای ما راهگشا است، مهم‌ترین اصلی که در نهج‌البلاغه به آن تاکید شده بعد از توحید عدل و عدالت است.
مدیرعامل ایرنا ادامه داد: عدالت در حوزه های اقتصادی ، اجتماعی مدیریتی فرهنگی و مدیریتی باید باشد. عدال به معنای این است که حق به‌حق دار برسد' پس کسانی که در عرصه قدرت هستند و دارای نفوذ، نسبت به این موضوع مسئولیت بیشتری دارند.
هاشمی اضافه کرد: امام خمینی(ره) فرمودند حفظ نظام از اوجب واجبات است چون اگر نظام نباشد عدالت کامل به دست نمی اید، اگر یک قدرت دینی نباشد امکان اجرای احکام الهی وجود ندارد و اگر احکام الهی وجود نداشته باشد امکان شکوفایی استعدادها و سعادت انسان‌ها وجود ندارد.
وی گفت: بنابراین اگر عدالت وجود دارد هدفش جامعه و همه مردم است. استثنایی در مردم وجود ندارد.
وی با بیان اینکه سیره علوی در جنبه رسمی و مدیریتی آنچنان که دوچندان بر مفهموم عدالت تکیه می شود جز با تحقق عدالت اتفاق نمی افتد گفت: عدالت هم مفهوم بسیار وسیعی در حوزه های گسترده دارد، عدالت اقتصادی در همه جوامع بشری مورد تأکید است و همه نظامات و ایدئولوژی‌های سیاسی و اجتماعی روی عدالت تأکید دارند البته در مصادیق ها متفاوت تعریف می کند.
وی اضافه کرد:شکاف طبقاتی خلاف حکومت علوی و جامعه علوی است، شکاف طبقاتی در عرصه اقتصادی و سیاسی خلاف است یعنی اینکه در عرصه سیاست نیز همه استعدادها باید ظرفیت و امکان شکوفایی پیدا کنند و حکومت و قدرت بسترساز و زمینه‌ساز این شکوفایی باشد تا عدالت تحقق یابد.
هاشمی ادامه داد: در عرصه فرهنگی نیز سعادت بشری، تقویت انسان ها و پیشرفت جامعه درگرو تربیت یافتن انسان‌ها و اعضای جامعه است که جز با عدالت تحقق نمی‌یابد.
وی بیان کرد: عدالت آموزشی، فرهنگی و هنری یعنی اینکه همه ظرفیت‌ها و استعدادها امکان رشد داشته باشند نه اینکه شاهزادگان، خانزادگان و ارباب زادگان امتیازی داشته باشند ولی توده مردم از این امتیازات محروم باشند.
وی گفت: در شرایط عادلانه است که آن کسی که استحقاق بیشتری دارد ظرفیت بیشتری دارد استحقاق بیشتری دارد نه اینکه امتیازات به سمت های خاصی برورد و عده دیگری از این امتیازات محروم باشد.
وی با بیان اینکه مفتخریم که سیره علوی سیره عادل است افزود: همچنین مفتخریم انقلابی داریم که پس از 40 سال به فرمایش مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در آغاز چهل‌سالگی دوم انقلاب بازهم مبتنی بر همان اصول می‌تواند پیش برود.
وی اظهار داشت: این همایش در تبیین سیره علوی و ارزیابی رفتارها براساس آن سیره است که گام دوم می تواند راه را بر ما به درستی نشان دهد و شاخص استاندارد در اختیار ما قرار داده که ببینیم چقدر از آن مسیر اصلی فاصله گرفته و به همان میزان از اصول و آرمان های انقلاب فاصله داریم و چقدر آن اصول تحقق پیدا کرده است.
وی ادامه داد: به تعبیر مقام معظم رهبری آنجایی که اشتباه و خطا کردیم شجاعانه نقد کنیم و نقد پذیر باشیم و خودمان را نهی از منکر کنیم و اجازه بدهیم که نهی از منکر در سطح گسترده جریان پیدا کند.
مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: در سطح جامعه، دانشگاه‌ها و رسانه‌ها باید نهی از منکر زبانی، قلمی، اجتماعی و فرهنگی کنیم؛ همچنین باید منکرات را درست بشناسیم چراکه اوج منکرات بر اساس سیره علوی، ظلم و تبعیض است.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند فساد، ظلم و تبعیض خلاف عدالت است و هر جا که فساد باشد مانع تحقق عدالت است، نگاهی جامع داریم و سیره علوی راهگشای ما است و مبنای عمل در جامعه به شمار می‌رود.
هاشمی گفت: ما نیاز داریم به شناخت سیره علوی تا بر اساس آن عمل کنیم، نیاز داریم کلام امام علی(ع) را مبنای عمل قرار دهیم و در کتب و مقالات آن را لحاظ کنیم و از آن تبیین علمی و بهره‌گیری داشته باشیم.
وی افزود: حضرت صدیقه کبری(س) نماد شجاعت و درایت علوی است، زمان شناس بود در مقابل ظلم سکوت نکرد و عدالت‌طلب و شجاع بودند که به خاطر ملاحظات از حق کوتاه نیامدند؛ نماد عدالت فهم، بینش، بصیرت، شجاعت و شهامت بودند.
وی اظهار داشت: هرکسی در هر موقعیتی دچار خطا، انحراف، ظلم و تبعیض شود باید مورد نهی و تذکر قرار بگیرد به ‌ویژه همه‌کسانی که نفوذ و قدرت بیشتری دارند، نقد یک موهبتی است که توسط مردم و برداران ایمانی در توسط دیگران به ‌ویژه صاحب‌قلمان، صاحب نفوذان و صاحب قدرتان ارائه می‌شود.
وی افزود: سیره علوی اگر به ‌درستی شناخته شود برای جامعه ما دستاورد بسیار ارزشمندی خواهد داشت، امر به معروف و نهی از منکر اگر دقیق و عالمانه باشد' می‌تواند در سلامت و سالم‌سازی جامعه ما بسیار مفید ومقبول باشد. این‌گونه همایش‌ها به ما کمک خواهد کرد که در آغاز دهه پنجم و چهل‌ساله دوم انقلاب از این مسیر بهره بیشتری بگیریم.
3210
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.