به گزارش ایرنا کامران سبزیان روز چهارشنبه در همایش ایدز در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی بروجرد افزود: عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در ابتلا و شیوع این بیماری موثر هستند.
وی با تاکید بر اطلاع رسانی در خصوص این بیماری اظهار داشت: شناخت بهتر موجب موفقیت بیشتر در پیشگیری، درمان و کنترل ایدز می شود.
وی ادامه داد: عموم مردم از جمله جوانان باید با راه های انتقال ایدز آشنا شوند و از این موارد همچون رفتارهای پرخطر، فرآورده های خونی آلوده و سرنگ مشترک اجتناب نمایند.
معاونت درمان شبکه بهداشت بروجرد نیز گفت: 2 هزار و 500 نفر در لرستان مبتلا به ایدز هستند که با توجه به جمعیت یک میلیون و 860 هزار نفری استان از هر 800 نفر یک نفر به این بیماری آلوده شده است.
شهرام ممدوحی افزود: در بروجرد نیز حدود 490 نفر مبتلا به بیماری ایدز هستند که به نسبت 350 هزار نفر جمعیت شهرستان، میزان ابتلا یک به 700 نفر است.
وی اظهار داشت: افزون بر 37 میلیون نفر در جهان مبتلا به ویرس ایدز هستند و هر روز 6 هزار نفر در دنیا به دلیل این بیماری جان خود را از دست می دهند.
وی ادامه داد: امسال آمار احتمالی مبتلایان ایدز در کشور 59 هزار نفر اعلام و بیماری 24 هزار و 190 نفر آنان مشخص شده است.
در این همایش 23 نفر از فعالان و اعضای کمیته کنترل بیماری ایدز در بروجرد تجلیل شدند.
یکم دسامبر مصادف با روز جهانی ایدز می باشد که در ایران به دلیل اهمیت آن از هشتم تا 14 آذرماه به عنوان هفته ملی اطلاع رسانی ایدز نامگذاری شده است.
ایدز عبارت‌ است‌ از بوجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی‌) که باعث‌ کاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونت ها و توانایی‌ سرکوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود.
ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود درخون‌ (لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها مانند مغز استخوان‌، طحال‌، کبد و گره‌های‌ لنفاوی‌) را درگیر می‌سازد که این‌ سلول‌ها در تولید پادتن‌ برای‌ مقابله‌ با بیماری ها و سرطان ها نقش‌ دارند.
7190/7269
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.