فاطمه زهرا توکلی روز شنبه در آستانه روز جهانی معلولین در گفت و گو با ایرنا افزود: لرستان از نظر شیوع معلولیت جز 10 استان اول کشور است و در برخی موارد همانند معلولیت های جسمی و حرکتی جز استان های با شیوع بالا محسوب می شود.
وی گفت: یکی از علت های بروز معلولیت ها موارد ژنتیکی و مادرزادی است که نقش ازدواج های فامیلی در بروز اینگونه موارد بسیار موثر است.
توکلی با اشاره به وجود خانواده های چند معلولی در لرستان اظهار داشت: اکنون تعداد هزار و 200 خانواده استان دارای چند معلول و کم توان هستند و در یک مورد نیز خانواده ای با پنج معلول شناسایی شده است.
مدیر کل بهزیستی لرستان ادامه داد: ارائه خدمات آموزشی، آگاه سازی، اجرای طرح های غربالگری و ارجاع برای انجام آزمایش های ژنتیک برای افرادی که در معرض ابتلا به معلولیت های ژنتیکی هستند از جمله برنامه های بهزیستی در راستای کنترل و کاهش کم توانی ها است.
توکلی با اشاره به برخی غربالگری ها از بدو تولد گفت: سال گذشته حدود 94 درصد نوزادان متولد شده از نظر شنوایی غربالگری و مواردی از آنان نیز برای طی مراحل درمانی و کاشت حلزون به مراکز ویژه معرفی شدند.
وی افزود: طرح غربالگری تنبلی چشم نیز همه ساله از آبان ماه آغاز می شود و تا پایان اسفند با هدف پوشش صد در صدی کودکان 3 تا 6 سال ادامه دارد.
مدیر کل بهزیستی لرستان با تاکید بر موضوع آگاه سازی عمومی از طریق برنامه های کارشناسی گفت: علاوه بر معلولیت های حاصل از مسائل ژنتیکی، اکنون حدود 900 بیمار ضایعه نخاعی ناشی از حادثه رانندگی در استان وجود دارد.
دوازدهم آذر ماه بعنوان روزجهانی معلولان نام نهاده شده است.
1920 /6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.