خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قم در آستانه سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی میزگردی با حضور حجج اسلام سید عباس لاجوردی از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم، محمد رضا قاسمی نیا استاد حوزه و دانشگاه و همچنین محمد خامه یار از فعالان فرهنگی برگزار کرد و ابعاد مختلف شخصیتی امام راحل مورد تحلیل قرار گرفت.
میهمانان این میزگرد تاکید داشتند که زاویه های زندگی امام راحل اعم از زندگی فردی، اجتماعی، سیاسی، علمی و حکومتی ایشان، سرشار از اخلاق اسلامی بود.
حجت الاسلام والمسلمین سیدعباس لاجوردی سال ها در حوزه علمیه قم مشغول تدریس درس خارج فقه می باشد و دهها کتاب و اثر علمی توسط وی نگاشته شده است. وی همچنین رئیس موسسه تحقیقاتی لیلةالقدر قم و مدیرعامل و عضو هیات موسس موسسه خیریه انجمن تکفل و سرپرستی ایتام قم نیز می باشد.
وی در این میزگرد طی سخنانی گفت: حضرت امام راحل قله بلندی از معنویت، علم، اخلاق و عرفان هستند که از فراز این قله، چشمه های زیادی جوشیده است.
وی ادامه داد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، انقلاب اسلامی بدون نام امام راحل در هیچ جای دنیا شناخته شده نیست، و امروز نیز امام راحل نیز بدون اخلاق، عرفان، سیر و سلوک، معنویت وعلم ایشان شناخته نخواهد شد.
**شخصیت امام راحل به درستی بیان نشده است
لاجوردی گفت: شخصیت امام راحل هنوز آنگونه که باید در جامعه شکافته نشده وما هنوز در کمای اندیشه های محدود خود نسبت به شخصیت بالای امام راحل قرار داریم.
وی بیان داشت: حضرت امام راحل یک شخصیت احیاگر و مصلح بزرگ بودند، به گونه ای که فلسطین برای آزادی خود از دست رژیم غاصب صهیونیستی، نیازمند اندیشه نورانی امام راحل است، جنبش های مقاومت و کشورهای اسلامی برای اینکه در مقابل صهیونیسم و استکبار جهانی بایستند ناگزیر باید از مبانی و اندیشه های فکری و معنوی حضرت امام راحل استفاده کنند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه یکی از زوایای اخلاقی حضرت امام راحل توجه به مظلومان و محرومان در اقصی نقاط جهان بود، گفت: جهان اسلام امروز بسیار گرفتار خشونت و جهل دشمنان و نیروهای تکفیری شده است و نیاز به اندیشه های نورانی امام راحل برای برون رفت از این وضعیت دارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما از امت اسلام فاصله بگیریم ایران اسلامی آباد نمی شود، امت اسلامی می تواند گروه ها، جریان ها و مذاهب مختلف را در درون خود ساماندهی کند.
لاجوردی بیان داشت: امروز امت اسلامی در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، یمن و غیره نیاز به اندیشه های امام راحل دارد، در مقابل صهیونیست ها از مبانی امام راحل بسیار وحشت دارند، باید ببینیم امام راحل چه کار کرده که اینگونه جهان را متحول ساختند.
این استاد حوزه و دانشگاه یادآورشد: بدون شناخت شخصیت، هدف، آرمان و جایگاه امام راحل، نمی توان به عظمت وجودی ایشان دست پیدا کرد، شخصیت امام راحل را باید در علمیت، جامعیت، اخلاق مداری، موضع گیری ها، منش سیاسی و گفت وگوهای ایشان با مردم شناخت.
**اندیشه های امام (ره) را باید در متن زندگی خود بیاوریم
لاجوردی با اشاره به اینکه اندیشه های امام راحل را باید در متن زندگی خود بیاوریم، گفت: در همه زمینه ها از جمله سیستم برنامه ریزی، آموزش و ارتباط با مردم، باید دیدگاه های امام راحل به کار گرفته شود، باید امام خمینی را به عنوان احیاگر اسلام ناب، در متن جامعه و زندگی خود بیاوریم وایشان را الگو قرار دهیم.
وی گفت: حضرت امام راحل در همه زمینه ها بویژه اخلاق، اسوه حسنه است و ما تحت عنوان امت اسلامی به عنوان زمینه سازان حکومت جهانی باید اخلاق و منش امام راحل را سرلوحه خود قرار دهیم، ما در هر کجا با مشکل مواجه شدیم بدون تردید، الگوی مناسبی را برای خود انتخاب نکردیم.
لاجوردی گفت: حضرت امام خمینی (ره) تنها یک شخص نیست بلکه ایشان عیسی زمان، کلمه الله و لطف خداوند است، شکر این نعمت بر جامعه اسلامی در قدم اول، شناخت شخصیت ایشان در ابعاد مختلف و مرحله دوم الگوگیری از ایشان است.
وی اظهار داشت: الگوگیری از حضرت امام راحل نباید تنها در صحنه های انتخابات و یا در قالب شعار باشد بلکه باید این الگو را در جامعه قانونمند و تبیین کنیم، چراکه فکر و اندیشه امام راحل می تواند انسان ها و جامعه را متحول کند.
لاجوردی گفت: امروز دشمنان به دنبال برنامه ریزی و توطئه برای جهان اسلام هستند و باید با الگوگیری از امام راحل برای این کشورهای در معرض تهدید و خطر، بویژه از نظر فرهنگی برنامه داشته باشیم، طلاب و حوزه های علمیه باید متناسب با آرمان های امام راحل برای آنها برنامه داشته باشند.
**امام خمینی (ره) به حادثه ها جهت می داد
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عظمت وجودی حضرت امام راحل در این بود که ایشان همیشه طراح، جلودار و امام حوادث بودند، امام به حادثه جهت می داد و هیچگاه خود، مغلوب حوادث نمی شدند و حادثه ها جهت ایشان را مشخص نمی کرد.
لاجوردی، زاویه اخلاقی شخصیت حضرت امام راحل را مورد تحلیل قرار داد و گفت: عظمت خلق و اخلاق امام راحل بدون شکافتن شخصیت ایشان قابل تحلیل نیست، اگر امام راحل عادل است به دلیل خداترس بودن ایشان بود و اگر خضوع و خشوع داشتند به خاطر نبود روحیه تفرعن در درونشان بود.
وی گفت: روزی وزیری همراه پدر خود به ملاقات امام راحل رفت در هنگام ورود، وزیر جلوتر از پدرش وارد اتاق ملاقات امام شد، امام راحل ناراحت شده و خطاب به آن وزیر گفت، اگر به خاطر پدرت نبود شما را راه نمی دادم، امام تا این اندازه دقیق و حساس بودند و این برای ما باید الگو باشد.
لاجوردی اظهار داشت: باید اخلاقیات امام راحل در زندگی، خانواده و فرزندان ما نفوذ داشته باشد، امام با همین روحیه اخلاقی و معنوی خود به جوانان انقلابی ما شخصیت و هویت داده است.
وی ادامه داد: باید روحیه آزادگی، ایمان، شجاعت و دشمن ستیزی امام راحل را در درون خود نهادینه کنیم.
لاجوردی گفت: اخلاق امام در مسائل سیاسی، اجتماع و آزاداندیشی و قانونمداری زبانزد بود و باید از آن درس بگیریم.
وی ادامه داد: در اول انقلاب خیلی ها می گفتند چرا امام از اول با بنی صدر برخورد نکردند، اما بعدها متوجه شدند امام یک شخصیت قانونمند بودند و خود تشخیص می دادند که چه زمانی برخورد کنند، ایشان به دلیل مصلحت نظام و انقلاب، حتی با نوه خود هم برخورد کرد.
لاجوردی خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) همه شخصیت و زندگی خود را برای اسلام و انقلاب گذاشت ولی ما امروز عکس امام را گرفته و بینش و منش ایشان را فراموش کردیم، گاهی از روش های ایشان تفسیر غلط می کنیم.
وی ادامه داد: ما با روش و معیارهای امام راحل، الگوسازی و زمینه سازی درست نکرده ایم در حالی که باید برای رهبر معظم انقلاب مالک و عمار درست کنیم، متاسفانه در زمینه هایی، دنیاطلبی بر ما حاکم شده است.
لاجوردی گفت: حضرت امام راحل ابتدا خود را ساخته و بعد وارد جامعه شدند ولی برخی می خواهند اول وارد جامعه شوند و بعد خود را بسازند و این راه مناسبی نیست، متاسفانه حق امام راحل تاکنون ادا نشده و باید امام را با یک نگاه واقع بینانه و نه نگاه تعصب گرایانه، دوباره مطرح کنیم.
**پیروی از اخلاق اسلامی امام ، ضامن تداوم انقلاب است
حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا قاسمی نیا معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم و مدرس حوزه و دانشگاه از دیگر میهمانان این میزگرد بود؛وی با اشاره به اینکه پیروی از اخلاق اسلامی امام راحل، ضامن تداوم انقلاب است، گفت: اخلاق اسلامی در همه مراحل زندگی امام راحل و فعالیت های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایشان، سرلوحه بود.
وی ادامه داد: اخلاق نظری و عملی حضرت امام راحل تا قرن ها، برای بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران، الگو و برای مردم ما اسوه حسنه و سرمشق است.
وی ادامه داد: متاسفانه حقی که امام راحل بر گردن همه ما و امت اسلام دارد به اندازه قطره ای، هنوز ادا نشده است.
قاسمی نیا، اخلاق مداری، نظم و قانونمداری، مردم محوری، ظلم ستیزی و سلطه ناپذیری را از شاخصه های برجسته شخصیت حضرت امام راحل ذکر کرد و گفت: تمام ابعاد زندگی امام راحل از جمله بعد علمی، فقهی واخلاقی ایشان از زاویه های مختلف قابل بحث می باشد.
وی ادامه داد: تاسیس نهادهایی مانند بسیج، جهادسازندگی، کمیته امداد و نهضت سواد آموزی و غیره در ابتدای انقلاب اسلامی، نشانگر آن است که حوزه های مختلف از دید و منظومه فکری و عملی حضرت امام راحل، دور نبوده است.
قاسمی نیا اظهار داشت: همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بیان کردند باید سبک زندگی، اخلاقی و رفتاری امام راحل برای همه ما الگو باشد، اینگونه نباشد که هر جا به نفع ما بود سنگ امام را به سینه بزنیم ولی اگر جایی به سود حزب، جناح، خط و ربط ما نبود به توصیه های امام راحل عمل نکنیم.
قاسمی نیا اظهار داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) مومن متعبد انقلابی بودند و اگر ما ادعای پیروی از خط امام را داشته باشیم باید مومن متعبد انقلابی باشیم.
وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در سالروز سالگرد امام راحل در سال گذشته گفت: معظم له فرموند که دو کار بزرگ به وسیله امام راحل تحقق پیدا کرده است، یکی برانداختن بنای غلط حکومت موروثی سلطنتی پهلوی و دیگری، ایجاد نظام و حکومتی بر اساس دین که در تاریخ اسلام بی سابقه بود.
قاسمی نیا خاطرنشان کرد: به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی، جهاد حضرت امام راحل تنها جهاد سیاسی، اجتماعی و فکری نبود بلکه همراه با اینها، اخلاق اسلامی و ارتباط دائم با خداوند متعال و جهاد درونی موج می زد.
قاسمی نیا اظهار داشت: اخلاق، منش، روش و نفس اخلاقی امام راحل در دوران دفاع مقدس، فتح خرمشهر و سایر حوادث مهم انقلاب بسیار مشهود است.
وی با نقل خاطره ای از مرحوم توسلی از شخصیت های نزدیک به امام راحل گفت: مرحوم توسلی نقل کردند روزی حاضر بودم که فردی در مورد یکی از علما، نزد امام راحل مطلبی را گفته و غیبت کرده است ولی امام به شدت عصبانی شده و واکنش تندی به آن فرد نشان دادند.
وی تصریح کرد: در محضر امام راحل، کسی جرات غیبت و اهانت به دیگران را نداشت، همسر امام راحل می گوید در طول زندگی با امام راحل، یکبار ایشان از کسی غیبت نکردند و اینها همه برای ما درس های اخلاقی است.
قاسمی نیا، حساسیت ویژه روی بیت المال و پرهیز از روحیه اشرافی گری را از دیگر شاخصه های امام راحل دانست و گفت: این روحیه امام راحل باید برای همه ما سرمشق باشد.
وی خواهان بنای یادمان های امام راحل در قم و تهران شد و گفت: زمانی که امام راحل را از قم دستگیر و به سمت تهران می بردند در جاده قدیم قم- تهران، حضرت امام هر اندازه برای توقف جهت اقامه نماز صبح اصرار کردند ماموران رژیم توجه نمی کردند به همین دلیل ایشان در داخل خودرو با تیمم نماز صبح را اقامه کردند.
وی پیشنهاد کرد: ستاد اقامه نماز در این مکان، یادمانی را احداث کند تا در کنار حفظ خاطرات آن دوران، بتواند یک مرکز فرهنگی بزرگ برای جهان اسلام باشد.
**مهمترین شاخصه امام :‌جامع نگری و آینده نگری
محمد خامه یار روزنامه نگار، فعال فرهنگی و معاون سابق مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و رئیس ستاد اقامه نماز استان قم نیز در این میزگرد گفت: ما با تبیین شخصیت امام راحل، باید ویژگی ها و شاخصه هایی که باعث شده ایشان از فقهای دیگر متمایز شوند را شناسایی و مورد تحلیل قرار دهیم.
وی ادامه داد: مهمترین شاخصه و وجه تمایز امام راحل جامع نگری و آینده نگری بود، امام انسانی کامل و جامع نگر بودند. ما در حوادثی که در سال های قبل و بعد از انقلاب به وجود آمد به شخصیت جامع نگر، آینده نگر و ویژگی های بارز امام راحل پی بردیم.
خامه یار گفت: شاخصه جامع نگری و آینده نگری امام راحل خود را در قیام 15 خرداد به خوبی نشان داده بود، ایشان با توکل به خداوند متعال، با شاه و رژیم او به مقابله برخواسته و تا پیروزی انقلاب اسلامی به مبارزه و جهاد در راه خداوند ادامه دادند.
این فعال فرهنگی یادآورشد: در جنگ هشت ساله، با وجودی که قدرت های جهان در حمایت از صدام درمقابل کشور ما ایستاده بودند ولی ایشان با نفس قدسی خود، جوانان را روانه جنگ کرده و با تعبیر «دفاع مقدس»، مردم همه به فرمان ایشان لبیک گفته و هشت سال مقاومت کردند.
وی ادامه داد: امام راحل همه پیروزی ها را مربوط به لطف خداوند می دانستند و در فتح خرمشهر به همه تذکر می دهند که مغرور نشویم، خرمشهر را خدا آزاد کرد و در جریان فتح مهران نیز چنین تعبیری را به کار بردند.
این فعال فرهنگی خواهان تحلیل ابعاد شخصیت فقهی، کلامی، فلسفی و عرفانی امام راحل شد و گفت: امام در بسیاری از این رشته های علمی حرف اول را می زدند و به همین دلیل ابعاد شخصیتی ایشان در برهه ای زمان، دنیا را متحول کرده است.
وی گفت: اگر به همه اقوال حضرت امام راحل به عنوان معلم اخلاق و رهبر دینی جامعه اسلامی توجه می شد امروز مدینه فاضله ای که پیامبراسلام (ص) ترسیم کرده بود، در جهان اسلام محقق می شد.
خامه یار ادامه داد: امام شخصیتی آینده نگر، جامع الاطراف، فقه و مرجع پرور بودند، بسیار به حق الناس و زمان حساس بوده و در تمام دوران تدریس خود، وقتی از شاگردان را تلف نکردند بلکه از تمام فرصت ها به بهترین شکل ممکن استفاده می کردند.
وی با اشاره به اینکه امام راحل پایه گذار ارزش های دینی در ایران و برخی کشورهای دیگر بود، گفت: اگر امروز در نیجریه 25 میلیون شیعه وجود دارد و در جهان گرایش به سمت اسلام و شیعه زیاد شده به خاطر افکار و اندیشه های امام راحل است و با انقلاب امام چنین تحولی در جهان اتفاق افتاده است.
حضرت امام خمینی بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران در 14 خرداد سال 1368 به ملکوت اعلی پیوست.
7401 / 1175 گزارش: بهمن اطمینان**انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.