به گزارش ایرنا، کنگره 'فقیه فقه نظام' به مناسب گرامیداشت و تجلیل از شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر از فقهای برجسته شیعه و به عنوان یکی از صاحب‌نظران برجسته فقه اسلامی قرار است فروردین سال آینده در قم و تهران برگزار شود.
آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پیامی که دراین مراسم قرائت شد، تاکید کرده است: حوزه های مقدس علمیه در طول تاریخ، چهره های ماندگاری به جهان اسلام معرفی کرده اند که هر یک منشاء آثار و برکات فراوان بوده و در آسمان اسلام و تشیع درخشیده اند.
وی در این پیام خاطرنشان کرده است: در میان این شخصیت های سترگ در دهه های اخیر، نابغه دوران، آیت الله شهید محمد باقر صدر یکی از برجسته ترین آنها می باشد. که با نوآوری و شجاعت علمی خویش در برخی رشته های علمی، مکتبی ویژه بنیان نهاد.
آیت الله نوری همدانی اظهار داشته است: شهید محمد باقر صدر با بینشی ژرف، نیاز زمان خویش را دریافته و در راه اجداد طاهرین خود استوار و نستوه گام برداشت و در پایان جزای شیرین این مجاهدت را با کام جان چشید.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرده است: باید اذعان کرد که آثار این شخصیت والامقام منبع بسیار غنی در اداره جامعه بر اساس فقه اسلام است، این آثار به ویژه اثر ذی قیمت اقتصادنا، با الهام از آیات قران کریم و سیره اهل بیت (ع) و در جهت نظام بخشی به اداره جامعه و تهیه نرم افزار حکومت اسلامی به خلق دیدگاه های نو و کارآمد پرداخته که می توان راهگشای اداره جامعه بر اساس منابع اسلامی باشد.
آیت الله نوری همدانی دراین پیام تصریح کرده است: در این زمان ضرورت دارد محققان کمر همت بسته و با تحقیق عالمانه در آثار شهید صدر و افزودن بر غنای علمی آثار این شهید در راه پیشبرد اهداف اسلام و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب بکوشند.از جمله اندیشمندانی که در این جهت گام برداشته و دیدگاه های نابی ارائه داده آقای شیخ محسن اراکی می باشد که به برگزاری کنگره بین المللی فقیه فقه نظام اهتمام نمودند.
مسئول دبیرخانه کنگره بین المللی فقه نظام نیز در سخنانی گفت: کنگره بین المللی فقه نظام در سال آینده و متناسب با عظمت حوزه های علمیه و در شان شهید سید محمد باقر صدر برگزار خواهد شد.
حجت الاسلام ابوالقاسم دولابی افزود: مراسم امروز به مناسبت افتتاحیه دبیرخانه کنگره بین المللی فقه نظام برگزار شده و محققان آثار علمی خود را برای درج در کتابهای کنگره و بررسی علمی تا 31 تیرماه به این دبیرخانه ارسال کنند.
وی از برگزاری پنج پیش نشست این کنگره در کشورهای مختلف جهان خبر داد و بیان داشت: چیستی فقه نظام اجتماعی، مبادی، مبانی و اصول فقه نظام اجتماعی، ساحت ها و ابعاد فقه نظام اجتماعی، هستی شناسی تاریخی فقه نظام اجتماعی در تراث فقهای اسلام، فقه نظام، حوزه انقلابی و تمدن ساز، گفتمان سازی فقه نظام، راهکارها و باسته ها و موانع و جریان شناسی فکری فقه نظام ، هفت محور این کنگره هستند.
در این مراسم آیت الله اراکی دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی سخنرانی کرد.
در پایان این مراسم همچنین از سایت کنگره رونمایی شد.
سید محمدباقر صدر از خاندان صدر در ۱۰ اسفند ۱۳۱۳ (برابر ۲۵ ذیقعده ۱۳۵۳) در شهر کاظمین به دنیا آمد. در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۵۹ (۱۹ جمادی‌الاول ۱۴۰۰) حزب بعث عراق او را دستگیر و به بغداد بردند و همراه با خواهرش بنت‌الهدی صدر به دستور صدام به شهادت رسیدند. وی شاگردان زیادی را تربیت و آثار فقهی زیادی را از خود به یادگار گذاشت.
7401/ 6133/ خبرنگار - بهمن اطمینان ** انتشار - جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.