به گزارش عصر سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، محمدحسن طالبیان در جلسه شورای اداری بخش خلجستان قم گفت: ایرانیان تجربه تاریخی بسیار غنی و چند هزار ساله ای دارند که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است.
وی افزود: مدرنیسم حافظه تاریخی ما را ضعیف کرده است، در حالی که ما در فضای سنتی و امکان تاریخی یک کیفیت خاص و یک روح معنوی، احساس می کنیم که در معماری و شهرسازی پیشرفته این روح معنوی و متعالی را با چشم دل احساس نمی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ایران دارای فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است و نیاکان ما میراث بزرگی را برای ما به یادگار گذاشته اند.
طالبیان بیان کرد: در هیچ دوره ای چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی به اندازه دولت تدبیر و امید، در بین دستگاه های اجرایی در زمینه توجه به میراث فرهنگی همگرایی وجود نداشته است.
وی افزود: ایران کشور میراث فرهنگی است و یک سازمان به تنهایی نمی تواند این میراث بزرگ و کهن را احیا کند، تمام دستگاه های اجرایی با همگرایی یکدیگر باید دنبال مشارکت مردم باشند، چرا که صاحبان اصلی میراث فرهنگی، مردم هستند.
وی با اشاره به ضرورت گردشگری پایدار گفت: در گردشگری پایدار حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، استفاده از منابع انسانی و توسعه اجتماعی و حفظ و احیا میراث فرهنگی بسیار حائز اهمیت است.
بخش خلجستان یکی از پنج بخش شهرستان قم است که با وسعت یک هزار و 100 کیلومترمربع، دارای 50 هزار تن جمعیت ثابت و فصلی شامل دو دهستان قاهان و دستجرد می باشد، این بخش دارای 57 روستا، 27 دهیاری و 33 شوراست.
ابتدایی ترین روستای این بخش 60 کیلومتر و انتهایی ترین روستای آن 85 کیلومتر از مرکز شهر قم فاصله دارد.
مردم این بخش در حوزه های کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و بیشتر محصول های کشاورزی خلجستان توت، گردو، فندق، گیلاس و انگور است.
بیش از 360 اثر تاریخی در استان قم به ثبت آثار ملی رسیده و نیز 800 اثر تاریخی در این استان شناسایی شده است.
7406/ 6133/ خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.