به گزارش ایرنا، احمد رضا توحیدی روز دوشنبه در نشست علمی «حقوق بشر پیروان اهل بیت(ع) در کشورهای اسلامی»، در سالن اندیشه دانشگاه قم اظهار داشت: در قوانین حقوق بین الملل موضوع آزادی اقلیت های دینی به صراحت مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: فارغ از میثاق ها و تعهدهای جهانی که کشورها را ملزم به رعایت این حقوق می کند، در قانون اساسی کشورهای گوناگون نیز به صورت مدون و غیر مدون قوانین ناظر به تکریم حقوق اقلیت ها بویژه شیعیان وجود دارد، ولی اصحاب قدرت به دلایل مختلف نسبت به آن توجه نمی کنند و به هیچ وجه نیز حاضر به پاسخگویی نیستند.
این حقوق دان همچنین با اشاره به پایمال شدن حقوق شیعیان در کشورهای پاکستان، افغانستان، بحرین و عربستان، بحث حقوق اقلیت ها در کشور نیجریه را مورد بحث قرار داد و افزود: نیجریه متشکل از 36 ایالت و 170 میلیون جمعیت به عنوان هشتمین کشور پر جمعیت جهان، به صورت جمهوری فدرال و نظام حکومتی ریاستی اداره می شود.
توحیدی با بیان این که کشورهای بنین، کامرون، چاد، نیجر و خلیچ گینه از جمله همسایگان نیجریه محسوب می شوند، افزود: اکثریت ساکنان آن سیاه پوست هستند و تنوع قومی و نژادی مختلفی دارند و پارلمان این کشور نیز دارای 2 بخش شورای ملی با 109 کرسی و مجلس نمایندگان با 360 کرسی است که اعضای آن با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.
وی خاطرنشان کرد: برغم وجود میدان های عظیم نفتی و درآمدهای سرشار حاصل از فروش نفت مردم نیجریه از نظر کیفیت سطح زندگی در جهان از میان 187 کشور رتبه 156 را دارند.
این کارشناس مسائل حقوق بین الملل همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات آزاد در نیجریه در سال 1999 میلادی که به تصویب قانونی اساسی جدید این کشور منجر شد، افزود: مطابق قانون اساسی نیجریه دولت این کشور همه قدرت و اقتدار خود را از طریق رای مردم اتخاذ می کند، از این رو باید در کنار قوانین بین المللی یک سری اصولی را در مورد شیعیان رعایت کند، اما تاکنون در این زمینه کاملا بر خلاف قانون اساسی عمل شده است.
وی همچنین با اشاره به جمعیت 47 درصدی مسلمانان در نیجریه که بین 12 تا 15 میلیون تن آنها شیعیان هستند، افزود: رهبر شیعیان این کشور آیت الله شیخ زکزاکی است، که در سال 1980 میلادی و زمانی که به عنوان یک مسلمان حنفی مذهب در رشته اقتصاد دانشگاه زاریا در نیجریه تحصیل می کرد، پس از ملاقات با حضرت امام (ره) به مذهب شیعه مشرف شد.
توحیدی با بیان این که شیخ زکزاکی از آن سال تا سال 2015 میلادی، 9 بار توسط نیروهای ارتش و امنیتی نیجریه دستگیر و زندانی شد، افزود: در راهپیمایی روز قدس همان سال نیز سه تن از فرزندان او به شهادت رسیدند و در جریان برگزاری مراسم عزاداری شیعیان در حسینیه بقیه الله زاریا در 22 آذرماه 94 پس از حمله ارتش، به ضرب چهار گلوله زخمی و سپس دستگیر و زندانی شد.
عضو هیات علمی دانشگاه قم همچنین با بیان این که اخبار مربوط به کشتار و قتل عام شیعیان معمولا انعکاس قابل توجهی در رسانه های بین المللی ندارد، افزود: همان گونه که در وقایع انقلاب مردم شمال آفریقا از جمله مصر در سال 2010 میلادی استفاده از شبکه های اجتماعی موجب تسریع در روند پیروزی و فروپاشی نظام های مستبد و دیکتاتوری شد، امروز نیز باید با اطلاع رسانی از طریق ابزارهای نوین ارتباطی زمینه پایان دادن به فجایعی که در حق شیعیان مظلوم روا داشته می شود را فراهم کنیم.
مدیر گروه حقوق بین الملل دانشکده حقوق دانشگاه قم نیز در این نشست با اشاره به نقض گسترده و روز افزون حقوق اقلیت های مذهبی در کشورهای اسلامی طی سال های اخیر گفت: از کشورهای غیر اسلامی هیچ انتظاری در خصوص رعایت حقوق مسلمانان وجود ندارد.
مصطفی فضائلی تصریح کرد: با این حال در برخی مواقع حقوق مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی از حقوق اقلیت های مسلمان در کشورهای اسلامی محترم تر شمرده می شود.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت تنویر افکار عمومی به منظور کاهش سرکوب شیعیان در کشورهای اسلامی گفت: سازمان ها و تشکل های مردم نهاد نقش موثری در این زمینه دارند و باید از طریق فعالیت های آنها توجه جهانیان را به اوضاع اسفناک شیعیان در برخی از کشورهای مسلمان را جلب نماییم.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.