حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا روز دوشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: اخلاق و رفتار حامیان، نامزدها و طرفداران آنها در انتخابات نباید به صحنه دعوا تبدیل و یا باعث تفرقه، فتنه، فساد و اختلاف میان مردم شود.
وی ادامه داد: از تجارب و سوابق اخلاقی در انتخابات دوره های قبل باید عبرت بگیریم و در هر دوره ای جدید از انتخابات، باید از نظر اخلاقی و ادب اسلامی به مدارج و مراحل بالاتری راه یابیم و برای جهان و همه نظام ها الگو باشیم.
قاسمی نیا خاطرنشان کرد: عمل به معروف، باز دارندگی دشمنان، جلوگیری از تعرض و تهاجم دشمن به کشور، حفظ امنیت و عزت، حفظ ارزش ها و آزادی اسلامی، حفظ بزرگواری ملت عزیز ایران اسلامی، رفع محرومیت ها و فقر، انسجام ملی، استکبار ستیزی، استحکام پایه های مردم سالاری دینی، بیعت مجدد با جمهوری اسلامی و آرمان های انقلاب اسلامی از نتایج مشارکت مردم در عرصه اجتماعی سیاسی و فرهنگی به ویژه انتخابات می باشد.
وی، تزریق خون تازه در رگ های حیاتی کشور، امید و عدالت، کاهش آسیب های اجتماعی و فرهنگی، حفظ نظام، تحکیم قدرت نظام، حفظ امانت انقلاب اسلامی، پاسداری از خون شهیدان و فداکاری ایثارگران، وحدت و هم بستگی ملی، اقتدار سیاسی، استقلال فرهنگی، اقتصاد درون کشوری، تقویت تولید و اشتغال و پیشرفت کشور، حفظ امنیت ملی و پشتیبانی از ولایت فقیه را از دیگر نتایج بی شمار مشارکت مردم در عرصه اجتماعی سیاسی و فرهنگی به ویژه انتخابات ذکر کرد.
وی گفت: رعایت انصاف ، توجه به حقوق طرف مقابل و دیگران پایبندی به قانون و قانون مداری دیدن خوبی ها و موفقیت های یکدیگر، صداقت، حسن خلق، نجابت، کظم غیظ، دیدن نقاط قوت رقیب، دیدن کارهای انجام شده و قدردانی از مسئولان و مدیران فعلی، پرهیز از قضاوت بدون علم عدم اظهار نظر در هنگام عصبانیت و هیجانات، عدم استفاده از امکانات و مناصب و موقعیت های دولتی، پرهیز از اتهام زنی، از معیار ها و ملاک های اخلاق انتخاباتی به حساب می آید.
قاسمی نیا افزود: امید است دوران پس از انتخابات نیز به همدلی و هم زبانی و برادری، صمیمیت، اتحاد، دوستی، کار و تلاش و همت برای ساختن هر چه بهتر ایران اسلامی و سربلندی و پیشرفت کشور عزیزمان در همه ابعاد و عرصه ها تبدیل شود.
معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در وصف رقابت پر شور و مثبت می فرماید: از بداخلاقی های انتخاباتی باید به شدت پرهیز کنند بدگویی، اهانت کردن، تهمت زدن برای عزیز کردن خود و یا نامزد مورد نظر دیگران و رقبا را در چشم مردم خوار کردن، این ها راه ها و روش های صحیح و اسلامی نیست.
قاسمی نیا افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز رعایت و توجه به اخلاق اسلامی انسانی را، در تبلیغات انتخاباتی برای همه ما سفارش و تاکید فرموده اند. ایشان بیان کردند: از آقایان کاندیداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامی انسانی را، در تبلیغ برای کاندیدای خود مراعات و از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد، خودداری نمایند.
وی اظهار داشت:در آستانه انتخابات ضرورت دارد تا نامزدها، طرفداران، حامیان و ستادهای انتخاباتی، و رسانه ها، هر چه بهتر از گذشته در تبلیغات انتخابات نسبت به احیای اخلاق و کرامت اسلامی انسانی و مرزهای اخلاق، ادب و معنویت که در انتخابات نقشی شایسته و موثر دارند، توجه داشته باشند.
وی گفت: نامزدها و حامیان و طرفداران آنها آداب اسلامی و کرامت و رفتار و برخورد صحیح اسلامی انسانی با طرف های مقابل و رقیبان را می توانند در آیات 108 انعام، 88 هود، 125 نحل، احزاب آیات 60-61-62، نساء آیه 58،که درس های بسیار زیادی را به ما می دهد بیاموزندو ضرورت دارد تا استفاده و سرلوحه قرار دهیم.
قاسمی نیا به عنوان گفت: علاوه بر آیات فوق به برخی از آیات قرآن کریم و درس هایی از اهل بیت (ع) نیز دراین زمینه حائز اهمیت است، ای انسان از آن چه به آن علم نداری (و شک و یا احتمال می دهی) پیروی نکن( و به شایعات اعتماد نکن و از روی آن ها در مورد دیگران قضاوت نکن) زیرا از کارهای گوش و چشم و دل همگی سئوال خواهد شد. (سوره اسراء آیه 36).
وی ادامه داد: در آیات 11 و 12 سوره حجرات تمسخره کردن، عیب جویی، سوءظن، تجسس و غیبت از دیگران را ممنوع کرده است،'ای کسانی که ایمان آورده اید، نباید گروهی از برادران شما گروه دیگر را استهزاء کنند، شاید آن ها از این ها بهتر باشند و نه زنانی، زنان دیگر مسخره کنند شاید آنان بهتر از اینان باشند و یکدیگر را مورد طعن و عیب جویی قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یاد نکنید، بسیار بد است که بر کسی بعد از ایمان نام زشت بگذارند و آن ها که توبه نکنند ظالم و ستمگرند.
وی گفت: ای کسانی که ایمان آورده اید از بسیاری از گمان ها (و سوء ظن به دیگران) بپرهیزید چرا که بعضی از گمان ها(در حد سوء ظن) گناه است و هرگز در کار دیگران تجسس نکنید هیچ کدام از شما دیگری را غیبت نکند آیا هیچ یک از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟
وی گفت: پیامبر اعظم (ص) در خطبه ای به اصحاب خود فرمودند: غیبت نکنید و در پی کشف عیوب و زشتی های برادر مسلمان خود نباشید چون هر کس در پی کشف عیوب برادرش باشد خدا عیوب او را آشکار می کند.
قاسمی نیا با اشاره به خطاب حضرت علی (ع) به مالک اشتر گفت: حضرت به مالک فرمودند: تا می توانی عیوب و زشتی های مردم را بپوشان تا خدا هم عیب تو را بپوشاند و عیبی را که دوست داری از مردم مخفی بماند.
وی افزود: حضرت امام صادق (ع) فرمایند: عاقل نیست مگر آنکه سه صفت را در خود به کمال برساند: 'حق را در هنگام خشنودی و خشم ادا کند'، 'آنچه را برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسندد' و 'هنگام خطای دیگران بردبار باشد.'
وی با اشاره به ضرورت رعایت موازین اخلاقی در انتخابات گفت: رهبر معظم انقلاب نامزدها، طرفداران و جناح های مختلف کشور را از بد اخلاقی در انتخابات نهی می کنند و می فرمایند: در انتخابات همه کرامت رفتار کنند، چه آن هایی که نامزد می شوند چه آنهایی که طرفدار آن ها هستند.
قاسمی نیا اظهار داشت: آنهایی که مخالف با بعضی از نامزدها هستند جناح های مختلف کشور بداخلاقی و بدگویی و اهانت و تهمت واین حرفها را مطلقا راه ندهند این از آن چیزهایی است که اگر پیش بیاید، دشمن از او خوشحال می شود. آنچه در انتخابات لازم است رقابت سالم است رقابت بدون تهمت زنی و بدگویی به یکدیگر است.
معاون نهضت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: رهبر انقلاب جایگاه بصیرت را در تبلیغات و اخلاق انتخاباتی متذکر شده و فرمودند بصیرت در این دوران و در همه‌ دورانها به معنای این است که شما خط درگیری با دشمن را تشخیص دهید؛ کجا بادشمن درگیری است؟ بعضی‌ها نقطه‌ درگیری را اشتباه می کنند؛ خمپاره و توپخانه‌ خودشان را آتش می کنند به سمت یک نقطه‌ای که آنجا دشمن نیست، آنجا دوست است. بعضی‌ها رقیب انتخاباتی خودشان را «شیطان اکبر» به حساب می‌آورند! شیطان اکبر آمریکاست، شیطان اکبر صهیونیسم است.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا روز 29 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار می شود.
7401/ 6133/ خبرنگار: بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.