به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، دانش‌آموزان بنا بر ضرورت نیازهای درونی و فطری خویش به دنبال کسب دانش و آگاهی بوده و به‌صورت طبیعی به تحصیل علاقه‌مند هستند. اغلب دانش‌آموزان در حال تحصیل در مدارس، از بهره هوشی لازم برای انجام تحصیل در مقطع مربوط به خود برخوردارند و درواقع غالب آن‌ها قادر به کسب اهداف آموزشی هستند و تنها زمان یادگیری برای آن‌ها متفاوت است.

با توجه به اینکه تعداد 250 هزار دانش‌آموز در مدارس استان قم مشغول تحصیل هستند و باوجود چنین آمار قابل‌توجهی،بر آن شدیم به بررسی پاره‌ای از مشکلات آموزشی آنان بپردازیم.

 یکی از مشاوران تربیتی در تقسیم‌بندی مشکلات آموزشی دانش‌آموزان، در خصوص مشکل جسمی، اظهار داشت: مشکل جسمی یکی از مشکلاتی است که دانش‌آموز با آن مواجه می‌شود، گاهی این مشکل به نحوی است که حتی والدین و خود دانش‌آموز نیز از وجود آن مطلع نیستند.

لزوم توجه به بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان

 علی محمدی تصریح کرد: هرگونه مشکل جسمی در فرد،تأثیر منفی، درروند یادگیری او ایجاد می‌کند، اساساً مشکلات جسمی را می‌توان به دودستهٔ اول، مشکلاتی که به دلیل حالت فیزیکی جسم، فرد را در یادگیری دچار مشکل می‌کند. به‌عنوان‌مثال دانش‌آموزی که چشمش به‌خوبی تابلو را تشخیص نمی‌دهد یا دانش‌آموزی که گوشش به‌خوبی مطالب را نمی‌شنود و یا یادگیرنده‌ای که به خاطر ضعف جسمی قادر نیست مدت‌زمان کلاس را با آرامش بگذراند.

 وی با تاکید براینکه چنین افرادی حتی با بهره هوشی کافی در یادگیری و کسب مهارت‌ها قادر نیستند از استعداد واقعی خود بهره بگیرند افزود: دسته دوم مشکلات جسمی، حالت روانی و عاطفی ایجاد کرده و مانع ابراز وجود شخص یادگیرنده می‌شوند. به همین دلیل او قادر نیست از استعداد واقعی خود بهره برده و آن را آشکار سازد. برای پیشگیری از بروز چنین شرایطی، لزوم توجه به بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان بسیار مهم است.

در همین رابطه رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش استان قم، اظهار داشت:در سال تحصیلی 95-96 ،دانش‌آموزان 183 واحد آموزشی در استان قم، با مشارکت اداره بهداشت ، در پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت، تحت معاینات پزشکی و غربالگری قرار گرفتند.

 ایجاد شناسنامه سلامت با اجرای طرح سنجش سلامت

محمد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، تصریح کرد: این معاینات شامل بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی، بررسی رشد، سنجش سلامت روان، پوست و مو و موارد دیگر می‌شود، البته علاوه بر سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان، بیش از 20 هزار نفر از دانش‌آموزان پایهٔ چهارم و هفتم مدارس سطح استان، در ضمن معاینات پزشکی تحت سنجش قرار گرفتند و دانش‌آموزان آن‌ها نیز دارای شناسنامه سلامت الکترونیک شدند.   

وی افزود: در راستای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم ،معاینات بینایی از پیش‌دبستانی آغاز و تا مقاطع بالاتر انجام می‌شود،و در صورت وجود مشکل ،فرد به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شود،تا به‌صورت رایگان تحت مداوا قرار گیرد. 

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش استان قم با بیان اینکه طرحی با عنوان وارنیش فلوراید تراپی نیز با مشارکت بیش از 121 هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی در سطح استان قم در حال اجرا است  خاطرنشان کرد: این طرح با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و جمعیت هلال‌احمر و برخی از دستگاه‌های مرتبط انجام گرفت که هم‌اکنون مرحله دوم این طرح در حال اجراست.

  نتیجه مشکلات عاطفی، بحران روحی در دانش‌آموز

علی محمدی یکی دیگر از مشکلات آموزشی دانش‌آموزان را مشکلات عاطفی در آن‌ها دانست و افزود: دانش‌آموزی که نتواند به‌تناسب سن خود رفتار مورد انتظار جامعه (رفتار عادی) را از خود ظاهر سازد، مثلاً در مقابل تذکرات عادی معلم یا والدین به گریه بیفتد یا در رویارویی با حوادث عادی دچار اضطراب و نگرانی بیش‌ازحد شود، در مقابل شوخی‌های دوستانه هم‌کلاسی‌ها دچار خشم شدید و نگرانی گردد و خلاصه رفتاری انجام دهد که با رفتارهای عادی مغایرت داشته باشد، ممکن است دچار مشکل عاطفی بوده و این امر بر روند آموزشی او تأثیر منفی بگذارد.

وی علت تأثیر منفی چنین روحیه‌ای را عدم سازگاری دانش‌آموز با محیط کلاس، جامعه و هم‌کلاسی‌ها معرفی کرد و گفت: چنین فردی هم از طریق هم‌کلاسی‌ها منزوی می‌شود و هم به دلیل تلقی ناخوشایند از هرگونه رفتار معلم و والدین، مستمراً دچار بحران روحی است و بنابراین از محیطی که در آن این‌گونه بحران‌ها برایش ایجاد می‌شود، بیزار و فراری می‌گردد.

  این مشاور تربیتی به بیان مشکلات خانوادگی پرداخت و یادآور شد: مشکلات خانوادگی، طیف وسیعی از مسائل را از اختلاف بین پدر و مادر گرفته تا برخوردهای غیرمعقول همچون خشونت بیش‌ازحد، عطوفت زیاد، روابط اعضای خانواده باهم،موقعیت دانش‌آموزان در بین اعضای خانواده، مشکلات رفتاری والدین و بسیاری از مسائل دیگر را شامل می‌شود.

 سنجش سطح عملکرد تحصیلی با توان و استعداد بالقوه دانش‌آموز

 وی با اشاره به مشکلات ناشی از توقعات بیجای مربیان و والدین افزود: باید میزان توقع مربیان و والدین از دانش‌آموزان معلوم باشد. اگر پدر و مادر و معلم از میزان استعداد و توان یادگیرنده اطلاع درستی نداشته باشند و او با حداکثر تلاش و بر اساس استعداد خود قادر نباشد از حمایت و تشویق والدین و مربیان خود بهره گیرد و از اینکه نتوانسته است به شرایط مورد دلخواه آنان نائل آید، دستخوش بی‌علاقگی، بی‌تفاوتی، افت آموزشی و حتی بیزاریس خواهد شد.

محمدی عنوان کرد: افت تحصیلی نوعی کاهش عملکرد تحصیلی و درسی دانش‌آموزان از سطحی رضایت‌بخش به سطحی نامطلوب محسوب می‌شود، بهترین شاخص برای تعیین افت تحصیلی دانش‌آموزان مقایسه و سنجش سطح عملکرد تحصیلی آنان با میزان توان و استعداد بالقوه آنان است.

مشکلات آموزشی دانش‌آموزان موضوع مهمی است که اگر به هنگام رفع نشود تأثیرات منفی آن‌ در آینده بر زندگی آن‌ها در مواردی غیرقابل جبران است؛ چرا که این مشکلات زمینهٔ بروز معضلاتی به‌مراتب بیشتر و بالاتر از قبل خواهد بود از همین رو با بررسی و رسیدگی به‌موقع والدین و در مرحله بعد مربیان می‌توان زندگی بهتری را برای آینده‌سازان این مرزوبوم رقم زد.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 625774
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.