به گزارش ایرنا، وی روز شنبه در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم، با بسیار نگران کننده خواندن روند فعلی ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری افزود: گاهی جوان 16ساله، پیرزن 90 ساله ناتوان و یا کسی که مشکل روانی دارد و ادعای پیامبری کرده است در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده اند.
این مرجع تقلید، شورای نگهبان را مفسر قانون اساسی اعلام کرد و اظهار داشت: در فقه، انواع دلالت وجود دارد که مراجع بر اساس آن فتوای دینی صادر می کنند و شورای نگهبان نیز باید با شجاعت راهی که مراجع در فقه استفاده می کنند، در تفسیر قانون اساسی پیش گیرند.
آیت الله مکارم شیرازی، دلالت مطابقی، تضمنی و التزامی بیِّن را انواع دلالت های مراجع برای فتوای حکم دانست و گفت: اگر دلالت التزامی بیِّن کلام بر چیزی باشد، آن را مدلول عرفی دانسته و به آن عمل کرده و فتوا می دهیم.
وی با تاکید بر اینکه وقتی در فقه و مسائل حلال و حرام از دلالت التزامی استفاده می کنیم، چرا در خصوص تفسیر قانون اساسی این کار صورت نگیرد افزود: دلالت التزامی «رجل سیاسی» این است که شخص باید دارای حداقل سنی بالای 35 سال داشته و از سطح معلومات بالایی در حد دکترا و یا اجتهاد برخوردار باشد و یا هنگامی که شرط مدیر و مدبر در قانون اساسی وجود دارد، به دلالت التزامی می توان گفت که شخص باید سابقه اجرایی کلان در کشور داشته باشد.
این مفسر قرآن کریم، افزود: وضعیت فعلی انتخابات ریاست جمهوری در شان جمهوری اسلامی نیست و ثبت نام صدها نفر بدون داشتن حداقل صلاحیت ها شور انتخابات نیست.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 29 اردیبهشت ماه امسال برگزار می شود.
ثبت نام از داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری روز سه شنبه هفته جاری آغاز شد و تا 26 فروردین به مدت پنج روز از ساعت 8 تا 18 در محل وزارت کشور انجام می شود.
7404/ 6133/ خبرنگار: محمد زمانی راد*انتشار: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.