به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته که در مصلی قدس برگزار شد بابیان اینکه یکی از اصول روابط خانوادگی تواضع و فروتنی است اظهار داشت: همه بزرگان اخلاق به مقوله تواضع و تکبر به‌عنوان یک فضیلت و رذیلت پرداخته‌اند، اینکه تواضع و فروتنی از مسائل مورد توجه در آیات قرآن کریم و روایات است.

وی افزود: اصل تواضع فروتنی یک قاعده اخلاقی عام اجتماعی است و توصیه اکیدی به پرهیز از فخر و خودفروشی شده است، این مقوله در فضای روابط خانوادگی نیز به‌طور ویژه مورد تأکید قرارگرفته است.

امام‌جمعه قم بابیان اینکه تواضع و فروتنی در روایات و آیات قرآن مورد توجه قرار گرفته است، تصریح کرد: تواضع و فروتنی از نشانه‌های عبادت است و بر تواضع فروتنی در برابر خداوند و روابط خانوادگی هر دو تأکیدات خاصی شده است.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: در روایات به تواضع به‌عنوان عاملی که شیرینی عبادت را به انسان می‌چشاند یادشده است، همچنین بهترین انسان‌ها و فضیلت‌ها این است که شخصی داراست اما فردی متواضع است.

وی با تأکید بر اینکه تواضع سبب رشد شخصیت اجتماعی انسان می‌شود، خاطرنشان کرد: با نگاه عمیق مشاهده می‌شود که تواضع انسان‌ها را در رتبه اجتماعی بالا می‌آورد، تواضع ضد وقار و سنگینی نیست بلکه سبب بالاتر رفتن شأن و شخصیت اجتماعی انسان می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور انسان متکبر را کوچک شمرد و گفت: تواضع منشأ جلب محبت‌هاست، قانون فروتنی و تواضع در فضای کار و فضای خانه سبب استوارتر شدن رشته‌های محبت می‌شود.

وی گفت: جامعه‌ای که سرزمین آن سرزمین فروتنی‌ها و تواضع‌هاست آن جامعه سرزمین فضیلت‌ها خواهد بود، همچنین با تواضع مشکل‌ها رفع و گره‌ها باز می‌شود.

عالمان و مسئولان خود را خادم ملت بدانند

آیت‌الله اعرافی یکی از مهم‌ترین تواضع‌ها را تواضع حاکمان جامعه بیان کرد و گفت: هرگز نباید علم، ثروت و قدرت مایه فخر و مباهات و عجب و غرور شود، جامعه‌ای سعادتمند است که در آن جامعه عالمان و مسئولان خود را هم‌تراز با دیگران بدانند بلکه خود را خادم ملت بدانند، تواضع یک شاخص و یک قانون اجتماعی است که جامعه را سعادتمند می‌کند.

وی بابیان اینکه تواضع در برابر رعیت و مهربانی در برابر مردم از دیدگاه امام علی(ع) یک اصل مدیریتی به شمار می‌آمد، خاطرنشان کرد: آن جایگاهی که امام علی(ع) داشت هیچ‌کسی نمی‌رسید اما ایشان در نهایت مهربانی در کنار مردم بود.

امام‌جمعه قم تصریح کرد: آن روزی که حاکمان ما به تجمل روی‌آورند آن روز، روز سقوط نظام اسلامی و نظام سیاسی است ازاین‌رو حاکمان باید خود را خادم ملت بدانند.

وی با اشاره به فرارسیدن ماه رجب گفت: رجب یک ملکوت و یک باطن نورانی دارد که با دستورات و همین ذکرها دست‌یافتنی است، باید ذکرهای آن دقت کرد، حقیقت ماه رجب استغفار و پناه بردن به خداوند متعال است.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر مغتنم شمردن ماه رجب گفت: امیدواریم خداوند دروازه‌های نور و هدایت را به روی همه ما بگشاید و همه ما از رجبیون باشیم.

امام‌جمعه قم با گرامیداشت یاد و خاطره شهید صدر افزود: شهید صدر بنیان‌گذار نظریه‌های گوناگون اسلامی بود و ایشان قبل از 50 سالگی به شهادت رسید و قبل از این سن در تراز بزرگان قرار گرفت.

وی با اشاره به‌روز هنر اسلامی همزمان با شهادت شهید آوینی گفت: هنرهای نامشروع و مشروع دو مقوله هنر است، هنر متعهد باید در خدمت انسانیت و ارزش‌های اسلامی قرار گیرد، انقلاب اسلامی انقلاب شگرفی بود که بخشی از آن به‌وسیله هنر قابل عرضه است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به‌روز فناوری هسته‌ای گفت: جوانان ما تلاش کردند یک فناوری پیچیده این عصر را به دست بیاورند؛ تقاضایی که داریم که قصه برجام را کمیسیون ذیربط زیر نظر داشته باشند، نقصها را پاسخ دهند و این فناوری بزرگ را برای منافع کشور و اهداف صلح دوستانه حفظ کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: در برابر زورگویان بایستید و هراسی به خود راه ندهید.

وی خاطرنشان کرد: شرایط منطقه شرایطی است که جبهه انقلابی در حال پیشرفت است، اینکه بیش از یک سال مردم مظلوم یمن موردتهاجم قرارگرفته‌اند قابل‌تحمل برای وجدان بشریت نیست.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: برخلاف منطق حقوق بین‌الملل آمریکا دخالت بی‌جایی انجام داد و ترامپ وارد صحنه‌ای می‌شود که پیشینیان آن‌ها رفتند و سرشان به سنگ خورد، حمله غیرقانونی برای تقویت جبهه تروریست‌های منطقه است.

امام‌جمعه قم با اشاره به ایام البیض و ایام اعتکاف گفت: اینکه قریب بیش از یک‌میلیون جوان به اردوی معنوی می‌روند و جان خود را با اعتکاف می‌شویند تجربه‌ای ناب است، اما اعتکاف باید خالصانه باشد و مردمی بماند، کسانی هم‌فکر نکنند که اعتکاف گوشه‌گیری است بلکه یک عزلت کوتاه برای نورانی شدن است.

وی با اشاره به انتخابات پیش روی امسال گفت: حضور حداکثری و باشکوه در انتخابات مایه اقتدار نظام اسلامی در منطقه و جهان است، همه مراحل انتخابات باید مورد توجه و احترام قرار گیرد و کسی به ارکان نظام اسلامی نباید تعرض کند و قانون و اخلاق را باید رعایت کرد.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: ملاک کمر بستن برای حل مشکلات مردم است، این ملاک‌ها را باید مهم شمرده و مردم در انتخاب خود لحاظ کنند، همچنین نباید فضای انتخابات به یک فضای نزاع و دوقطبی تبدیل شود.

وی با اشاره به شعار امسال یعنی "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" گفت: اقتصاد مقاومتی باید مردم محور، عدالت محور و فساد گریز، متکی بر صادرات غیرنفتی، اهتمام به تولید و اشتغال، توجه به تولیدات داخل، پرهیز از تجملات، جذب و هدایت سرمایه‌ها با تأکید بر اقتصاد داخل ازجمله شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی است که باید به آن‌ها توجه داشت.

امام‌جمعه قم اظهار داشت: اینکه یک کارشناس می‌گوید مراجع نباید در اقتصاد دخالت کنند، نه اقتصاد را درست می‌داند و نه به فقه عمیق اسلام را آگاهی دارد، این سخن سخیفی است و باید از آن برگردند، این حق شرعی مراجع است که درباره فقه مترقی اسلام نظر بدهند.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 607404
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.