به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی کمیته امداد امام خمینی(ره) کشور در این آیین که در محله 6 شهرک پردیسان قم برگزار شد، اظهار کرد: بهره برداری از این طرح ماحصل تلاش مشترک و جمعی مسئولان به لحاظ گردآوری مولفه های مسکن ساز از جمله زمین، پروانه و جواز و همچنین انشعاب ها که از مقدمه های احداث یک واحد مسکونی است، به شمار می رود.
ابراهیم بازیان افزود: اگر چه اندکی از هزینه و اعتبار لازم برای این طرح از محل سهم آورده مددجویان تامین شده ولی تقریبا کل هزینه های آن به همت خیران تامین شده است.
وی با اشاره به جهت گیری های کمیته امداد به سمت حوزه مسکن افزود: اعتقاد مجموعه کمیته امداد بر این است که مسکن در کانون خدمات این نهاد قرار بگیرد چرا که مسکن در کنار اشتغال مکمل توانمند سازی مددجویان است.
بازیان گفت: همان گونه که با اشتغال درآمد خانوار افزایش پیدا می کند، مسکن دار شدن آنها نیز موجب کاهش هزینه هایشان می شود.
وی افزود: کمیته امداد چون از محل کمک های بلاعوض اقدام به تامین مسکن مددجویی می کند، مسکن برای این مجموعه کالای گرانی محسوب می شود.
این مسئول تهیه مسکن برای خانوارهای کمیته امداد را فارغ از کمک های اقتصادی موجب ارتقای فرهنگی آنها توصیف کرد و افزود: مسکن باعث دمیده شدن امید و هوای تازه ای را در خانواده های کمیته امداد می شود.
بازیان با بیان این که با مساعدت های مجلس شورای اسلامی، دولت و مجموعه عوامل و بستگان آنها 20 هزار واحد مسکن با اعتباری بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال با اولویت روستاها و مناطق محروم و مرزی احداث و تا پایان سال واگذار می شود، افزود: خانوارهایی که این مسکن ها به آنها تحویل داده می شود، تاکنون در کپرها و محل هایی سکونت داشتند که حتی از امکانات لازم برای زندگی نیز بهره مند نبودند.
معاون عمرانی کمیته امداد امام خمینی با اشاره به مقاوم سازی و بهسازی 35 هزار واحد مسکونی در کل کشور افزود: در حال حاضر 10 درصد از جمعیت یک میلیون و 600 هزار خانواری کمیته امداد کشور فاقد مسکن هستند که حدود 150 هزار تن را شامل می شوند، و 100 هزار نفر در شهرها و 50 هزار نفر نیز در روستاها به سر می برند.
وی همچنین با اشاره به این که علاوه بر این تعداد خانوار بدون مسکن، 350 هزار واحد مسکونی نیز نیازمند بهسازی و مقاوم سازی است، افزود: کمیته امداد مصمم است در یک حرکت سه الی پنج ساله در برنامه ششم توسعه در مجموع 500 هزار واحد مسکن را احداث و یا مقاوم سازی و بهسازی کند.
معاون حقوقی و پارلمانی کمیته امداد امام خمینی نیز در این آیین با بیان این که امروز مسیری که این نهاد در آن حرکت می کند، توانمند سازی، عزت و کرامت خانواده ها است، افزود: در سال جاری اقدام های فاخری برای اشتغال زایی خانوار های تحت پوشش کمیته امداد انجام شده است.
منصور قمشه با اشاره به افزایش مستمری مددجویان از آن به عنوان یک کار بی نظیر یاد کرد، و افزود: با این اقدام حقوق و مستمری مددجویان معادل 20 درصد تعیین شده برابر قانون کار شد، و طبق آنچه که محاسبه شده نیز حداقل حقوق خانواده ها 2 میلیون ریال می شود.
معاون حقوقی کمیته امداد همچنین با اشاره به کار ارزنده مجلس شورای اسلامی در اختصاص دادن سهمی از قرض الحسنه بانک ها به مددجویان افزود: مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی 30 هزار میلیارد ریال برای این امر تخصیص پیدا کرد که 21 هزار میلیارد ریال آن برای کمیته امداد و 9 هزار میلیارد ریال دیگر آن نیز برای بهزیستی در نظر گرفته شد.
وی با اشاره به خروج 80 تا 120 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد از چرخه حمایتی آن افزود: از ابتدای برنامه پنجم توسعه کشور همه ساله 10 درصد از خانوارها بر اساس توانمندی ها و اشتغالی که بدست آوردند، خودکفا شدند.
قمشه همچنین با اذعان به این که هم اکنون پشت نوبتی تامین جهیزیه در بین دختران مددجوی امداد نداریم، افزود: آمار کلیه کسانی که در نوبت قرض الحسنه بودند، نیز تا پایان سال 95 به صفر می رسد.
وی با بیان این که در برنامه های تحولی کمیته امداد این نهاد در تلاش است، آنچه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده را برای ارایه خدمات شایسته تر با شتاب بیشتری انجام دهد، افزود: در برنامه ششم توسعه خیلی از خلاءهای قانونی کمیته امداد بر طرف شده و قریب به 16 مصوبه قانونی در بحث های معیشت، فرهنگی و اشتغال داریم، که امیدواریم با حمایت های دولت بتوانیم آنها را تحقق ببخشیم.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی قم نیز در ابتدای این آیین با بیان این که عملیات عمرانی و احداث 210 واحد مسکن مددجویی به مدت 13 ماه به طول انجامیده است، افزود: برای 150 مورد از این تعداد واحد که در شهرک پردیسان قرار دارد، 110 میلیارد ریال هزینه شده که کل مبلغ آن بدون اینکه کمکی از کمیته امداد ارایه شود، توسط خیران تامین شده است.
اکبر میرشکار افزود: ساخت هر مترمربع از این تعداد واحد 6 میلیون و 140 هزار ریال برای کمیته هزینه داشته است.
وی با اشاره به تغییر رویکرد کمیته امداد در نحوه تامین مسکن مددجویی خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از تجمیع همه مددجویان در واحدهای مسکن احداثی طی 2 ماه گذشته 60 واحد مسکونی را در نقاط مختلف قم خریداری کردیم، و به ازای هر واحد 400 میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت شده است.
مدیرکل کمیته امداد قم همچنین با اشاره به اهتمام جدی این نهاد برای خودکفایی مددجویان افزود: در چند روز آینده 302 تن از مددجویان استان پس از پایان مراحل کار آفرینی صاحب شغل شده و از این پس در تامین درآمد خود مستقل می شوند.
7403/ 1175 خبرنگار: محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.