به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسینی عصر پنجشنبه در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان قزوین که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، افزود: امروزه بسیاری از کارتل ها و بنگاهای خبری و حاکمان سیاسی در دنیا فرایند جهانی شدن را به عنوان یکی از برنامه های مهم و مورد نظر خود پیش می برند تا جامعه جهانی را مناسب با خواست خود منطبق کنند.
وی ادامه داد: این جایگاه خبرنگاران است که با پوشش حقایق مقابل این فرایند ایستاده و مقاومت کرده و همه ما نیز باید به حقیقت ولو اینکه در هردینی هستیم پرداخته و آنرا آشکار کنیم.
این مسئول گفت: روزنامه نگاران و اصحاب رسانه دنبال حقیقت هستند و همه باید در کنار این قشر تلاش کنیم که حقیقت منتشر شود.
مدیر کل امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رشد فناوری و نقش آن در گردش اطلاعات، گفت: در عصر جهانی شدن و انفجار اطلاعات یا جهان دانلود و آپلود تمامی تعریف های گذشته کنار رفته و همه می توانند هر چیزی را منتشر کنند.
وی با بیان اینکه در حوزه تولید محتوا باید عقب ماندگی خود را جبران کنیم، افزود: متاسفانه ما اکنون جزو کشورهای دانلودکننده بوده و تنها به فکر دریافت همه چیز هستیم درحالی که باید با تولید محتوا افکار عمومی جهانی را جذب کرده و در راستای پیشبرد اهداف خود گام برداریم.
حسینی ادامه داد: امروز ارتباطات جهانی بسیار پیچیده شده و تشخیص سره از ناسره بسیار سخت است و باید بپذیریم ذهن ها چالاک و تیز شده اند.
وی گفت: به منظور رشد در عرصه رسانه باید به دنبال حرفه ای شدن خبرنگاران و روزنامه نگاران داخلی باشیم که برای تحقق این هدف توجه به سه اصل روزنامه نگاری یعنی خبر، مصاحبه و گزارش بسیار مهم است.
حسینی ادامه داد: خبر سلول اصلی روزنامه نگاری وجوهره خبرنگاری است که به عناصری مشخصی پاسخ می دهد.
این مسئول گفت: خبر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و خبری که راست و درست باشد ارزش مضاعفی دارد و باید توجه داشت که حتی یک خبر نادرست می تواند جامعه ای را متلاشی کند.
وی به ویژگی های یک مصاحبه خوب نیز اشاره کرد و ادامه داد: مصاحبه یعنی نفوذ در فکر یک فرد و مصاحبه گر کسی است که با فن و هنر روزنامه نگاری به ذهن مخاطب رسوخ کرده و بتواند مطلب اصلی خود را از مصاحبه شونده به دست آورد.
حسینی با اشاره به نیاز خبرنگاران به روزآمدی، تصریح کرد: اگر در این حوزه خبرنگار ضعف داشته باشد نمی تواند اثربخش باشد.
وی اضافه کرد: گزارش گری و تهیه گزارش نیز از اهیمت بسیار زیادی در حرفه خبرنگاری برخوردار است و اگر هنرمندانه و حرفه ای و با درک و فهم خبرنگاری تهیه شده باشد در دل مخاطب خواهد نشست و اثرگذار خواهد بود.
این مسئول، ارتقای دانش روز خبرنگاری را لازمه کار اصحاب رسانه در استان ها دانست و گفت: باید آموزش و پرورش نیروها را در استان ها جدی بگیریم.
600 اثر به هفتمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان قزوین ارسال شده بود که در نهایت 30 اثر برتر برگزیده و از صاحبان آنها در این مراسم با اهدای لوح تقدیر و هدیه تجلیل شد.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.