به گزارش ایرنا، علی اصغر فرشاد روز چهارشنبه در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی قزوین که با حضور نمایندگان سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، افزود: قزوین از استان های موفق در همکاری بین بخشی است و نسبت به سایر مناطق نیز سابقه طولانی تری هم در این زمینه دارد.
این مسئول با بیان اینکه در کنار همکاری بین بخشی، جلب مشارکت های مردمی هم اهمیت زیادی دارد، اضافه کرد: تشکیل خانه مشارکت مردم در سلامت یکی از بهترین راه های درگیر کردن شهروندان با حوزه سلامت است که به عنوان نمایندگان گروه های خاصی از مردم با گروه های تخصصی خود در ارتباط هستند.
فرشاد ادامه داد: کانون های محله که قرار است با رویکرد ارتقای سلامت اجتماعی برگزار شود باید با محوریت خانه مشارکت مردم در سلامت باشد.
این مسئول، توانمندسازی را در گرو واگذاری بخشی از اختیارات دولت به جامعه دانست و اضافه کرد: محوریت خانه مشارکت مردم در سلامت باید به گونه ای باشد که با تعریف نقشی برای مردم، روش های مداخله تعریف شود تا اگر مسئولان دولتی هم کنار کشیدند، آحاد جامعه از تلاش و تحرک آن دست برندارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در ادامه این نشست از اجرای طرح تشکیل کانون های سلامت محله در استان خبر داد و گفت: فاز نخست این طرح از اول شهریورماه آغاز و تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
دکتر منوچهر مهرام افزود: کاهش میزان آسیب های اجتماعی محلات و ارتقای سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی ساکنان محله، نهادینه سازی مشارکت و همکاری های مردم در توسعه سلامت محله، بسیج، هدایت و مدیریت ظرفیت های مردمی در پاسخگویی به معضلات و مشکلات سلامت جامعه و سازماندهی و توانمندسازی مردم در پذیرش مسئولیت اجتماعی از جمله اهداف اجرای این طرح است.
این مسئول یادآور شد: بیش از 530 محله در سطح استان برای اجرای این طرح شناسایی شده و گروه های هدف آن نیز زنان و مردان 18 تا 65 سال خواهند بود.
دکتر مهرام ادامه داد: با اجرای این طرح فعالیت دستگاه های مختلف در حوزه آسیب های اجتماعی تجمیع و محله محوری آن نیز موجب می شود تا برنامه و اقدامات متناسب با نوع مشکلات و نیازهای هر محله باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان اظهار داشت: مراحل بعدی طرح نیز براساس خروجی و ارزشیابی مرحله نخست در سال آینده آغاز می شود.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.