حسن پسندیده روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران بر ضرورت تفکیک پسماند از مبدا تاکید و یادآور شد: یکی از دغدغه ها و چالش مهم زیست محیطی این استان پسماندها هستند که خوشبختانه تاکنون اقدام های خوبی در این زمینه صورت گرفته اما تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.
وی به تولید پسماندهای صنعتی به عنوان یکی از چالش های زیست محیطی اشاره و خاطر نشان کرد: به طور متوسط سالانه حدود 30 میلیون تن پسماند صنعتی و هشت میلیون تن پسماند ویژه در کشور تولید می شود که این مساله نیازمند مدیریت صحیح بوده زیرا این نوع پسماندها قابل بازیافت هستند.
پسندیده اضافه کرد: استان قزوین به عنوان یک قطب صنعتی در کشور با دارا بودن 16شهرک و ناحیه صنعتی و سه هزار و 900 واحد تولیدی فعال در آن لزوم رعایت استانداردها، ضوابط و مطالعات زیست محیطی در آن بیش از پیش احساس می شود.
وی با بیان اینکه از 9 شهرک صنعتی استان متاسفانه تنها چهار شهرک دارای سامانه تصفیه خانه فاضلاب هستند، گفت: پساب های صنعتی هدایت شده به اراضی کشاورزی منتقل می شوند که سازمان جهاد کشاورزی و علوم پزشکی به عنوان متولیان اصلی این امر باید اهتمام ویژه ای داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قزوین در ادامه از خاک به عنوان بستر حیات اشاره کرد و افزود: با توجه به اهمیت این موضوع به عنوان یک منبع تجدیدناپذیر، مدیریت این حوزه ضروری بوده به گونه ای که سالانه 2.5 برابر میانگین جهانی فرسایش خاک در کشور صورت می گیرد، یعنی هر هکتار حدود 16تن در حالی که نرم جهانی آن 6 تن در هر هکتار است.
پسندیده چرای بی رویه دام، تغییرکاربری های اراضی، وجود خشکسالی و کمبود آب، افت آب های زیرزمینی و کشاورزی ناپایدار را دلایل مهم فرسایش خاک عنوان کرد.
وی به تنوع زیستی این استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 458 هزار هکتار اراضی استان تحت مدیریت محیط زیست است که از این میزان 120هزار هکتار جزء مناطق حفاظت شده می باشد.
وی ادامه داد: همچنین 66 گونه پستاندار، 191نوع پرنده، 24 گونه ماهی، یک هزار و 500 گونه گیاهی در این مناطق وجود دارد که شاخص ترین گونه های جانوری کل و بز وحشی، گرگ، قوچ و میش، آهو، خرس و پلنگ است که برای حفاظت آن نیازمند مشارکت جوامع محلی و سایر دستگاه های اجرایی هستیم.
استان قزوین دارای یک منطقه حفاظت شده به نام باشگل در تاکستان با 25 هزار و 198 کیلومتر مربع وسعت و 2 منطقه حفاظت شده الموت و طارم سفلی به ترتیب هر یک با وسعت 118 و 49 هزار کیلومتر مربع است.
همچنین دشت الله آباد واقع در فتح آباد شهرستان بوئین زهرا و منطقه کوهستانی عرشه کوه همگی در این استان قابل تبدیل شدن به منطقه تیراندازی و شکار ممنوع هستند.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.