بهمن نقیبی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فصل گرما عامل فعال شدن حشرات بیماری زا در دام ها است و دامداران باید در این زمان پیشگیری از بیماری ‌های انگلی را جدی تر بگیرند.
وی با اشاره به اینکه مبارزه با انگل‌های داخلی وخارجی بدن دام و پیشگیری ازبیماری‌های دامی از مهم ‌ترین برنامه‌های دامپزشکی در فصل گرما است،اظهار کرد: انواع کنه، شپش و مگس ها از تهدید کننده‌های اصلی دام و عامل بیماری ‌های انگلی به شمار می روند.
این مسئول اضافه کرد: این انگل‌ها موجب کاهش بازدهی دام ها شده و به علت ایجاد بیماری‌های پوستی، کم ‌خونی، لاغری و کاهش رشد دام ها و انتقال عوامل بیماری زا به صنعت دامپروری خسارت وارد می ‌کنند.
نقیبی به دامداران هشدار داد در فصل گرما همچنین احتمال بروز برخی بیماری‌ها از جمله تیلریوز (زردی)، بابزیوز،هیداتیدوز (کیست‌های انگلی)، کپلک و نیز بیماری‌ های مشترک انسان و دام از قبیل تب خونریزی‌ دهنده کریمه کنگو وجود دارد.
وی اضافه کرد: به دامداران توصیه می شود ضمن فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای دام، نسبت به سمپاشی جایگاه نگهداری دام ها برای مبارزه با کنه، پشه، مگس و سایر حشرات حداقل هر 15 روز یکبار اقدام کرده و کود دامداری ها را نیز در فواصل زمانی مناسب با هدف جلوگیری از تخم ریزی حشرات تخلیه نمایند.
به گفته وی مهم‌ترین عامل مبارزه و کنترل بیماری‌های انگلی سمپاشی جایگاه و بدن دام‌ها و رعایت اصول بهداشتی اماکن دامی است.
وی علاوه بر سم پاشی ، اصلاح و بهسازی جایگاه دام را از اصلی ترین عوامل مهار آلودگی انگل های خارجی دانست و یادآور شد: مکان های تاریک ، نمناک و فاقد تهویه مناسب ، سقف های چوبی و درز دیوار های فاقد پوشش سیمان از بهترین مکان ها برای تخم ریزی حشرات یاد شده است بنابراین دامداران باید نسبت به اصلاح جایگاههای نگهداری دام خود اقدام کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت سمپاشی در کنترل این انگل ها، در سال جاری با توزیع رایگان انواع سم بین دامداران ، سعی در کمک به دامپروران برای کنترل آلودگی داشته ایم.
نقیبی به دامداران توصیه کرد به منظور جلوگیری از بروز این گونه بیماری ها با کارشناسان و بازرسان اداره کل دامپزشکی همکاری های لازم را داشته باشند.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19 کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.