دکتر بهمن نقیبی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به شیوع تب کریمه در برخی نقاط کشور، شهروندان باید نکات ایمنی مربوط به مقابله با این بیماری را رعایت کنند.
وی از مصرف کنندگان فرآورده های خام دامی خواست با رعایت نکات بهداشتی و اصولی از شیوع این بیماری پیشگیری کرده و شهروندان نیز فرآورده های گوشتی خود را تنها از مراکزی که ذبح دام در آن با نظارت دامپزشکی تهیه می شود، خریداری کنند.
به گفته وی، در کشتارگاه های تحت نظارت دامپزشکی، لاشه دام ذبح شده 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری و همین مساله باعث از بین رفت قدرت بیماری زایی این ویروس می شود.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: مصرف کنندگان باید هنگام تماس فیزیکی با فرآورده های خامی ضمن استفاده از دستکش، گوشت خام را حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند
نقیبی با اشاره به اینکه تماس انسان با خون و بافت های آلوده دام احتمال وقوع بیماری را می تواند به دنبال داشته باشد، افزود: گوشت و آلایش های خوراکی خریداری شده، پیش از مصرف حداقل به مدت 24 تا 48 ساعت باید در یخچال نگهداری شود.
وی اظهار داشت: دامداران هنگام فعالیت از وسایل محافظت فردی مانند دستکش، ماسک، چکمه، لباس کار مناسب و عینک استفاده و پس از پایان کار روزانه آنها را شست و شو و ضد عفونی کنند.
نقیبی، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را نوعی بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام دانست و گفت: در صورت ابتلاء و اقدام دیرهنگام، این بیماری فرد را با خطر مرگ رو به رو می کند اما با رعایت موارد حفاظت بهداشت شخصی از سوی فعالان این حوزه و شهروندان به راحتی قابل پیشگیری است.
مدیرکل دامپزشکی استان قزوین افزود: این بیماری خطرناک از طریق گزش کنه،نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام و نیز تنفس در تماس با دام های آلوده قابل انتقال است.
نقیبی به افراد در معرض خطر شامل صنف قصابان، دامداران، زارعان، کارکنان بهداشتی و درمانی استان توصیه کرد نسبت به سمپاشی جایگاه های دام و اماکن دامی و خودرو اقدام کرده و ضمن استفاده از لباس کار مناسب، چکمه، دستکش در واحدهای دامپروری از خرید دام بدون تائید دامپزشکی خودداری کنند.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19 کارشناس، 6 کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.