در این گزارش که به قلم زهرا جباری نوشته شده است، مجتبی عباسی، کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان در گفت و گو با خبرنگار ولایت به یکی از رسم و رسوم مربوط به این ماه یعنی گل خندان اشاره کرده و گفته است: در گذشته، قبل از ماه رمضان در قزوین جشنی با عنوان «گل خندان» برگزار می‌شد که یک نفر برای تشویق نوجوانان به روزه‌داری بانی می شد و آنها را به میهمانی دعوت می‌کرد و آن روز با انواع خوراکی‌ها و غذاهای پرانرژی مثل عدس‌پلو، شیره و شله‌زرد، به تفریح و شادی می‌پرداختند.
عباسی با اشاره به اینکه چون مردم با خوردن غذاهای پرانرژی جسم‌شان را تقویت کرده و روحشان را با تفریح و شادی و نشاط آماده می‌کردند؛ به این رسم گل‌خندانی می‌گفتند.
'از خِنه آب تا خَنداب' عنوان مطلب دیگری از روزنامه ولایت است که روایتی از رهاورد سفر یک روزه به خندان از توابع بخش ضیا آباد شهرستان تاکستان است که در دهستان دودانگه علیا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1385، جمعیت آن 123 نفر شامل 34 خانوار است.
این روزنامه همچنین در یادداشتی به نام 'رقص کلمه در گردباد جنون' به قلم محمد رضا حیدرزاده نگاهی به رمان خاما نوشته یوسف علیخانی داشته است.
گپ و گفت ولایت با استاد هادی باجلان هنرمند چیره دست موسیقی قزوین با تیتر موسیقی برای من عشق است و همچنین گزارش کودک، نقاشی ، خلاقیت به قلم سعید عاشقی از دیگر عناوین روزنامه ولایت در شماره جدید است.
ولایت تنها روزنامه محلی استان قزوین است که به مدیر مسئولی سید عبدالعظیم موسوی و سردبیری محمدحسن سلیمانی منتشر می شود.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.