به گزارش ایرنا، قزوین در سال های اخیر با برنامه ریزی و نگاه همه جانبه موفق شده ضمن ساماندهی ظرفیت ها و توانمندی های خود در بخش های مختلف اقتصادی، به رشد صادراتی قابل توجهی نیز دست یابد.
رشد 39 درصدی صادرات قزوین در سال گذشته نسبت به سال 95 بیانگر توفیق استان در این زمینه بوده که نقش مستقیمی نیز در رونق اقتصادی و اشتغالزایی ایفا کرده است.
قزوین در سال جاری تحقق یک میلیارد دلار صادرات را سیاست گذاری کرده که ایده آل گرایانه است اما مسئولان اقتصادی این استان بر امکان تحقق این رقم تاکید دارند.
از همین رو میزگرد ایرنا قزوین پیرامون اهداف صادراتی استان با حضور جمعی از مسئولان اقتصادی و صادرکنندگان برگزار شد.

**راه اندازی پایانه صادراتی کشاورزی برای قزوین ضروری است
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قزوین در این میزگرد گفت: قزوین ظرفیت های فراوان و ناشناخته ای در بخش های محتلف صنعتی، کشاورزی و گردشگری دارد اما در زمینه صادرات تنها به بخش صنعتی آن توجه شده است.
منوچهر حبیبی افزود: با وجود تمامی پتانسیل ها متاسفانه رقم قابل قبولی در صادرات محصولات کشاورزی نداریم تا جایی که 9 درصد صادرات محصولات کشاورزی به هیچ عنوان زیبنده این منطقه حاصلخیز کشور نیست.
به گفته وی، مهمترین دلیل کاهش صادرات محصولات کشاورزی استان قزوین، نبودن پایانه صادراتی است که با فعال کردن چنین مرکزی می توان گام های بسیاری را در این حوزه برداشت.
حبیبی با بیان اینکه درخواست های متعددی توسط سرمایه گذاران برای راه اندازی پایانه های صادراتی این استان وجود دارد که در صورت بهره برداری بدون شک صادرات محصولات در این حوزه از افزایش چشمگیری برخوردار می شود، اظهار داشت: به دلیل عدم برخورداری قزوین از چنین مرکزی بسیاری از محصولات قابل صادرات نظیر گوجه فرنگی و صیفی جات آن توسط سایر دستگاه ها و نهادها و به صورت پراکنده صادر می شود.
وی با اشاره به 2 درخواست راه اندازی پایانه صادراتی بخش کشاورزی در استان، گفت: زیرساخت های لازم برای راه اندازی این پایانه از سوی یک سرمایه گذار بخش خصوصی آماده شده که در صورت صدور مجوز، آمادگی لازم در کمتر از 2 ماه برای بهره برداری از آن وجود دارد.
حبیبی یادآور شد: اقدام های لازم برای راه اندازی یک پایانه دیگر در شهرستان آبیک از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی نیز فراهم شده که آن هم در صورت تصویب و بهره برداری نقش موثری را در رشد صادرات محصولات کشاورزی قزوین ایفا خواهد کرد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین افزود: امسال 130 هزار تن گوجه فرنگی و سایر صیفی جات به ارزش 31 میلیون دلار از پایانه صادراتی پناه آباد تاکستان به کشورهای عراق و قطر صادر شده است.

**پارسال 811 میلیون دلار کالا از قزوین به خارج صادر شد
رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت قزوین نیز در این میزگرد گفت: سال گذشته 811 میلیون دلار صادرات از این استان انجام شد که 580 میلیون دلار آن از گمرگ استانی بوده است.
علی پرزحمت میزان صادرات سال گذشته استان را به لحاظ وزنی با رشد 21 درصدی و از نظر ارزشی نیز با افزایش 39 درصد نسبت به سال 95 دانست و ادامه داد: پلاستیک و نایلون، مصنوعات پلیمری و مواد شیرخشک از مهمترین صادرات استان بوده که به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان ارسال شده است.
به گفته وی، صادرات استان قزوین به 57 کشور جهان صورت می گیرد که عراق با 74 درصد رتبه نخست را در این حوزه دارد.
پرزحمت در بخش دیگری از سخنان خود به شناسایی 229 صادرکننده این استان که نقش مهمی در حوزه صادرات دارند اشاره کرد و گفت: پارسال 396 میلیون دلار صادرات از سوی سازمان توسعه تجارت کشور برای قزوین سیاست گذاری شده بود که خوشبختانه بیش از این میزان محقق شد.
پرزحمت ادامه داد: پلاستیک و سفره های یک بار مصرف با 173 میلیون دلار، 30 درصد سهم صادرات استان را به خود اختصاص داده و چیپس و مواد شوینده نیز در رتبه های بعدی صادرات استان قرار دارند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 135 هزار تن به ارزش 842 میلیون دلار واردات به استان صورت گرفت،یادآور شد: کشور چین با 30 درصد، ترکیه با 16.5، آلمان با 16 و امارات متحده عربی نیز با 11 درصد رتبه های نخست تا چهارم را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.

**پیگیر پرداخت تسهیلات به فعالان صادراتی قزوین هستیم
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت قزوین نیز در این میزگرد گفت: سال گذشته اقدام های خوبی برای توسعه صادرات استان صورت گرفت که نتیجه آن تحقق 811 میلیون دلار صادرات بود.
علی اکبر کبیری اضافه کرد: پیگیری پرداخت تسهیلات صادراتی، اعزام هیات تجاری بازاریابی به ازبکستان، برگزاری نمایشگاه اختصاصی در اوکراین، برگزاری میزهای کشوری شیشه، کشمش و محصولات شوینده، تشکیل اتحادیه صادرکنندگان و اخذ کمک یارانه به سود تسهیلات صادرکنندگان استان از سازمان توسعه تجارت از جمله اقدام های انجام شده تاکنون بوده است.

**71 درصد صادرات استان از گمرک قزوین صورت گرفته است
مدیرکل گمرک قزوین در این نشست اظهار داشت: سال گذشته کالاهایی به وزن 481 هزار تن و به ارزش 580 میلیون دلار از گمرک استان به خارج از کشور صادر شد که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال 95 از نظر وزنی 21 درصد و از نظر ارزشی 39 درصد افزایش داشته است.
رضا نیک روشت افزود: 71 صادرات استان از گمرک قزوین و مابقی از سایر گمرکات کشور صورت گرفته است.

**طرح های بخش خصوصی برای افزایش صادرات حمایت می شوند
سرپرست دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری قزوین نیز در این میزگرد گفت: به دلیل موقعیت ویژه و استراتژیک استان طرح های خوبی برای راه اندازی پایانه های صادراتی در بخش های کشاورزی و صنعتی منطقه مطرح شده است.
احمد بارگاهی افزود: راه اندازی پایانه های صادراتی که با همت بخش خصوصی و سرمایه گذاران در حال عملیاتی شدن است، نقش موثری در رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات داشته و به همین دلیل طرح های موجه و کارشناسی شده را حمایت می کنیم.
نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین نیز در این میزگرد گفت: طرح پیشنهادی اتحادیه صادراتی استان برای راه اندازی یک پایانه صادراتی کامل و مستقل مورد تایید اتاق بازرگانی بوده که با استفاده از ظرفیت خود برای راه اندازی آن اقدام خواهیم کرد.
مجید آهنگریان اضافه کرد: بخش خصوصی طرح ها و راهکارهای خوبی را برای افزایش چشمگیر صادرات استان دارد.

** شهرک پایانه صادراتی در قزوین راه اندازی شود
رییس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین نیز گفت: در شرایط خاص کنونی کشور و در سال حمایت از کالای ایرانی باید با تامین ابزارهای لازم برای تحقق سیاست های صادراتی کشور تلاش بیشتری کنیم.
مهدی بخشنده ادامه داد: اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین برای دستیابی به بازارهای جهانی و افزایش میزان صادرات آماده حمایت از طرح های متناسب با این موضوع است.
به گفته وی، در همین راستا طرح شهرک پایانه صادراتی استان را تهیه کرده که در صورت ساماندهی آن کمک بسیار خوبی برای ما خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه قزوین با داشتن چهار هزار واحد تولیدی نتوانسته توانمندی های صنعتی خود را در یک نمایشگاه واحد عرضه کند، گفت: در صورت راه اندازی یک شهرک صادراتی شاهد رفع کاستی های موجود خواهیم بود.
بخشنده ادامه داد: در پایانه صادراتی وجود بندر خشک، انبار و سردخانه، دفاتر تجاری، محل تبادل محصولات، مدیریت ضایعات و بازیافت و سرویس خرده فروشی برای عموم و بانک ها و نهادهای ملی پیش بینی شده است.
وی یادآور شد: این طرح امکان صادرات مجدد برای شرکت های خارجی و ایجاد ارزش افزوده برای استان و امکان مشارکت سرمایه گذاران خارجی را در منطقه فراهم آورده و حضور فعالان جوان در عرصه اقتصادی، صرفه جویی در ماشین آلات، نزدیکی به راه ها و جاده های اصلی و استفاده از تجارب سایر صادر کنندگان برای حضور در بازاراهای بین المللی از جمله مزیت های راه اندازی پایانه صادراتی است.
وی افزود: به طور قطع راه اندازی شهرک صادراتی مدرن و استاندارد در قزوین نقش موثری در جذب سرمایه گذاران، افزایش میزان صادرات و ایجاد اشتغال ایفا خواهد کرد.
بخشنده اضافه کرد: پیش بینی می کنیم شهرک پایانه صادراتی قزوین در سال نخست راه اندازی خود 400 میلیون دلار صادرات داشته و بتواند در ساماندهی و افزایش صادرات محصولات مختلف از جمله مصالح ساختمانی، صنایع چوبی و شوینده به خارج از کشور به خوبی عمل کند.
این فعال صادراتی افزود: امیدواریم با حمایت مسئولان استانی و همکاری بخش خصوصی بتوانیم بدون کمک های نقدی دولت پروژه یاد شده را کلنگ بزنیم.
استان قزوین دارای سه هزار و 600 واحد تولیدی است.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.