آنان در گفت و گو با ایرنا افزودند: نخستین جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی که در مجموعه تاریخی سعدالسطنه قزوین در حال برگزاری است زمینه آشنایی شهروندان و گردشگران با آداب و رسوم و فرهنگ و سنن اقوام مختلف ایرانی را فراهم می کند.

**جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی، فرصتی برای معرفی قزوین به گردشگران
شهردار قزوین در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی فرصتی برای معرفی هرچه بهتر و بیشتر قزوین به گردشگران نوروزی است.
علی صفری اضافه کرد: بازتاب برگزاری چنین برنامه هایی را می توان در افزایش جذب گردشگر به قزوین مشاهده کرد.
وی افزود: همچنین ایجاد فضایی دل نواز، با نشاط و مفرح برای شهروندان قزوینی و همچنین گردشگران در ایام نوروز دنبال شده که تاکنون به خوبی محقق شده است.
شهردار قزوین با بیان اینکه بخش مهمی از وظایف و رسالت شهرداری ها اجرای برنامه های فرهنگی برای شهروندان است،افزود: این مهم در شورا و شهرداری قزوین به طور جدی در دستور کار قرار دارد و برگزاری جشنواره ملی فرهنگ و سنن نیز در همین راستاست.
صفری اضافه کرد: با برگزاری این جشنواره به معرفی آداب و رسوم و فرهنگ و سنن اقوام مختلف ایرانی پرداخته شده که در یادآوری خاطرات برای نسل های قدیمی و همچنین معرفی فرهنگ ها و خرده فرهنگ های سنتی به نسل جدید موثر واقع شده است.

**معرفی قزوین در جشنواره فرهنگ و سنن ایرانی
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین نیز برگزاری جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی را یکی از اهداف گردشگری استان دانست و گفت: در این برنامه که توسط شهرداری قزوین و با مشارکت میراث فرهنگی برگزار می شود تلاش شده تا شهر قزوین به خوبی به گردشگران معرفی شود.
محمدعلی حضرتی با قدردانی از شهرداری قزوین گفت: شهر قزوین با وجود صدها اثر تاریخی و طبیعی آنطور که باید در بین هموطنان شناخته شده نیست اما برگزاری چنین برنامه هایی و بازتاب آن می تواند در رفع این خلاء در حوزه گردشگری کمک کند.
وی با بیان اینکه باید حافظ فرهنگ و سنن و آداب و رسوم سنتی خود باشیم و آنها را از یاد نبریم،افزود: این مسایل جزو هویت ما به شمار می روند و با فراموشی آنها بخشی از هویت خود را فراموش می کنیم و از دست می دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: با برگزاری چنین برنامه هایی می توانیم در راستای حفظ و پاسداشت آیین های سنتی اقوام مختلف ایرانی قدم برداریم.

***جشواره فرهنگ و سنن معرف خوبی برای ظرفیت های گردشگری روستایی است
مدیر کل امور روستایی استانداری قزوین نیز گفت:برگزاری جشواره فرهنگ و سنن ایرانی ظرفیت بسیار خوبی برای معرفی فرهنگ،آداب و رسوم روستایی و رونق گردشگری را فراهم آورده است
اکرم نجفی با اشاره به اینکه گردشگری یکی از محورهای اصلی توسعه در استان است، افزود: برگزاری چنین جشواره هایی می تواند آداب و رسوم مردم روستایی استان را به گردشگران معرفی کرده و آنان را برای مسافرت به این مناطق مجاب کند
این مسئول با بیان اینکه گردشگری روستایی در استان قزوین آنطور که باید و شاید شکل نگرفته است افزود: در سال های اخیر با ایجاد زیر ساخت هایی چون تاسیس مجموعه های بومگردی به این موضوع پرداخته شده است اما حق مطلب در این موضوع ادا نشده چراکه روستاهای استان قزوین از جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار هستند که در صورت معرفی می توانند پذیرای گردشگران فراوانی باشند.
مدیر کل امور روستایی استاندار قزوین گفت:دولت دوازدهم به تخصیص اعتبارات مالی به متقاضیان اشتغالزایی و طرح های اقتصادی در سطح روستاها نگاه ویژه ای دارد و در همین راستا در زمینه گردشگری روستایی نیز تسهیلات بانکی با سود کم به متقاضیان پرداخت می شود.
اقوام مختلف از جمله ترکمن، لر و کرد، ترک، عرب، بختیاری و قشقایی، گیلک وبلوچ از جمله قوم های حاضر در این جشنواره هستند که به اجرای برنامه های هنری و فرهنگی می پردازند و از این طریق فرهنگ و آداب خود را به بازدیدکنندگان معرفی می کنند.
برگزاری موسیقی های محلی، اجرای نمایش، بازی های بومی و محلی، معرفی مشاغل قدیمی و غذاهای محلی، معرفی نحوه برگزاری جشن ها و رسم و رسومات اقوام مختلف از جمله بخش های این جشنواره به شمار می روند.
اولین جشنواره ملی فرهنگ و سنن ایرانی که از چهارم فروردین ماه آغاز به کار کرده است تا دهم فروردین ماه ادامه دارد.
6104/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.