به گزارش ایرنا، آیت الله عبدالکریم عابدینی چهارشنبه شب در چهارمین نشست اخلاق و رسانه که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در دفتر نماینده ولی فقیه در قزوین برگزار شد، به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و گفت: در متون دینی شامل آیات و روایات همیشه امر به معروف مقدم بر نهی از منکر می باشد که این تقدم برای ما معنادار است.
وی با بیان اینکه معیار ایمان عمل به امر به معروف و نهی از منکر است،افزود: امیر المومنین(ع) می فرمایند اگر کسی منکری ببیند و عکس العملی از خود نشان ندهند و ساکت باشد او یک مرده متحرک است.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: هرکس مدافع امر به معروف و نهی از منکر باشد خداوند او را حمایت می کند و هرکس در مسیر مخالف آنها حرکت کند خوار و ذلیل می شود،افزود: در یک نمونه مربوط به این موضوع می توان به سرگذشت امام خمینی (ره) و بنی صدر اشاره کرد.
امام جمعه قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید به دلیل برخورداری از نظام جمهوری اسلامی خداوند را شاکر باشیم،افزود: در آیه 28 سوره مومنون قران اشاره می کند وقتی تو و همراهانت پس از تلاطم ها در این کشتی آرام گرفتید و از دشمن نجات پیدا کردید پس بگویید سپاس خداوند را که ما را از ستم ستمگران نجات داده است.
آیت الله عابدینی همچنین با اشاره به نقش هدایتگری ائمه و امام امت در جامعه و با بیان اینکه امت با امام معنا و ماهیت پیدا می کند،افزود: اگر امام را از امت برداریم دیگر امتی نخواهیم داشت بلکه با آحاد متفرقه روبرو خواهیم بود مانند یک کیسه از مهره تسبیح که تسبیحی حساب آورده نمی شود اما اگر در نخی قرار داده شده و به صورت یک ردیف و به شکل منظم قرار گیرند نسبیح محسوب می شوند بنابراین تا امام به جامعه نظم و و انسجام نبخشد امت ماهیت و وجود خارجی ندارد.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین همچنین خطاب به افرادی که مباحث مربوط به مدیریت و هدایت زنان را عنوان کرده و مدعی آن هستند،گفت: باید از این افراد پرسید که آیا می دانید خداوند درباره زنان چه فرموده است و آیا سخن پروردگار را در این عرصه شنیده اید یا خیر؟
آیت الله عابدینی با بیان اینکه خداوند زنان را ارج نهاده و گرامی داشته است،افزود: خداوند با برجسته سازی و رسانه ای کردن داستان زنانی چون حضرت زهرا فاطمه (س) و بانوانی چون حضرت مریم و خدیجه و آسیه عزت و بزرگی آنان را یادآور شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه مدیریت زنان در عالم هیچ کس مانند مسلمانان لایق تر نیستند چرا که در این حوزه دارای حرف و نظر بوده و به منظور عزت و کرامت این قشر کار کرده اند،افزود: قران صحبت هایی چون مردسالاری و زن سالاری را رد می کند و به جای آن کرامت انسانی را مطرح و مهم می شمارد.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه حیات طیبه انسان فارق از اینکه مرد باشد یا زن مهم است،افزود: زن و مرد تفاوت های جسمانی دارند اما روح انسان نه زن است و نه مرد و در این جا باید درک کرد که نه جنسیت افراد بلکه عمل و نوع شخصیت افراد مهم است.
وی با بیان اینکه رسانه ها باید در خصوص نظریات دین اسلام در خصوص بانوان روشنگری کند،افزود: بی توجهی به این موضوع موجب شده تا عده ای که ذره ای نسبت به نگاه دین به زن مطالعه نداشته غربی ها بت آنان هستند و حقیرانه پای صحبت ها و نظریات متفکران غرب نشسته و برایشان سینه می زنند، مطالب ناحق و نادرست خود را به افکار عمومی تزریق کنند.
آیت الله عابدینی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار هوشمندی و داشتن رویکرد متفکرانه به لحاظ نظری همراه با عزم و اراده به لحاظ عملی برای حرکت به سمت حق و دفاع از آن توسط رسانه ها شد و گفت: بعضی ها این خصوصیات را در مسیر شیطان به کار می برند و در این خصوص با یکدیگر هم افزایی دارند.
وی به اشاره به حواشی پیش آمده در مراسم برج میلاد و همچنین حرکاتی چون اهانت به حجاب توسط عده ای در ملاء عام و حمایت رسانه های عربی از آنها به عنوان حرکت هایی که در مسیر شیطان قرار دارد یاد کرد و گفت: این اقدام ها و اعمال ها همراستای یکدیگر هستند و شیطان آنها را مورد حمایت خود قرار می دهد.
امام جمعه قزوین همچنین با تاکید بر پرهیز از نفاق و دورویی از سوی اصحاب رسانه،گفت: نفاق عنصری شیطانی و مرموز است ولی شناسایی آن اسان است چرا که منافقان کورانی هستند که چشمان آنها بیرون را نمی بیند اما مردم آنان را می بینند و می شناسند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه خداوند برای شناخت نفاق و ایمان معیارهایی گذاشته تا مردم آنها را درک کرده و بفهمند،افزود: در مثال باید گفت کسانی که هم کلام با شیطان شده و می گویند چیزی نداریم و حتی آب ما را نیز بیگانگان تامین کنند منافق هستند و باید توجه داشت که خدا چیزی را برای فهم ما کم نگذاشته است و در قیامت از ما سوال می شود که اگر مطلب را نفهمدید مقصرید و اگر درک کرده و سکوت کردید، خیانتکار هستید.
آیت الله عابدینی ادامه داد: خیلی اوقات شیطان و منافقان قلم بدستان و یا افرادی هستند که از رسانه ملی استفاده می کنند و مردم را می پیچانند و سعی در گمراه کردن جامعه دارند که اینان ابلیس مجسم هستند که البته مردم نیز از این افراد شناخت دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه در بیان حقایق نباید دچار لکنت زبان باشیم و از چیزی واهمه داشته باشیم،افزود: باید شفاف عمل کنیم و سخنان خود را در راه دفاع از حق راحت و بدون دغدغه بیان کنیم.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه یکی از ویژگی های اصلی مومنان 'حریت و آزادگی' است،افزود: گاهی وقتنان یک فرد از قلم او تامین می شود و وی معنی رزاق بودن خداوند را نیز درک نمی کند و به همین علت ممکن است در یک حبس خودساخته قرار بگیرد که چنین فردی نمی تواند مدعی حریت و آزادگی و داشتن یک رسانه در مسیر حق باشد.
وی با بیان اهالی رسانه باید حریت داشته باشند و حامی مستضعفان بوده و مقابل ظالمان بایستند،اضافه کرد: نباید فکر کنیم از بیان یک حقیقت و انجام امر به معروف و نهی از منکر منافع ما به خطر می افتد بلکه خطر آتش جهنم است و نباید فراموش کنیم عزت نزد خداست و باید به جای واهمه از فرد یا افراد باید از خشم پروردگار نسبت به اعمال اشتباه بترسیم.
وی با بیان اینکه اگر حریت نداشته باشیم در سرافکندگی و ذلت به سرخواهیم برد،افزود: همچنین باید جوانمرد باشیم و از نامردی پرهیز کنیم.
آیت الله عابدینی اضافه کرد: باید توجه داشت که جوانی هنر نیست و دست زمان و گذشت عمر است اما جوانمردی به معنای حریت و شجاعت و آزادگی دست خود انسان است و حتی با مرگ نیز از بین نمی رود مانند شهدا که جوانمرد بوده و همواره زنده اند.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه نباید برده چیز یا کسی باشیم و آزادگی خود را مفت بفروشیم و در بیان حقیقت ترسی به دل راه داده و یا ملاحظه داشته باشیم،افزود: توجه به این مساله تاکید ائمه (ع) ماست و باید ببینیم که ایا در هرکجا که قرار می گیریم این مساله را رعایت می کنیم یا خیر؟
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تاکید بر اینکه قلم خبرنگاران باید حامی مقاومت اسلامی باشد،افزود: باید رسالت خود را محدود به مرزهای جمهوری اسلامی ایران نکرده بلکه حمایت از حق را در خارج از مرزها نیز مورد توجه قرار دهیم.
وی با بیان اینکه خیلی از رسانه ها دارای هیات تحریریه هستند که باید توجه داشت این کلمه از 'حر' به معنای آزادگی آمده است،افزود: تا وقتی ما از جوانمردی، آزادگی و شجاعت در بیان حق برخوردار نباشیم نباید نام خود را اهل رسانه بگذاریم.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه امروز نیازمندیم تا عدالت دینی در جامعه خود را گسترش دهیم،افزود: در موضوع امر به معروف و نهی از منکر خیلی اوقات مساله را به روسری خانم ها محدود کرده ایم که البته موضوع حجاب بسیار مهم و ضروری است اما همه معروف ها و منکرها به این موضوع ختم نمی شود بلکه در این حوزه باید از شخصیت هایی چون امام حسین(ع) که بساط ظلم و ستم و فساد بنی امیه را با قیام خود متلاشی کردند، الگو بگیریم.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه یکی از مهم ترین معروف ها مبارزه با فساد و ظلم است،افزود: چه فسادی از این بالاتر است که به اصحاب رسانه بگویند اگر از ما انتقاد کنید به شما آگهی نمی دهیم و این گفته به معنای این است که شما ساکت بنشینید و فساد ما را تماشا کنید.
امام جمعه قزوین ادامه داد: اگر این رویه حکمفرما باشد، اصحاب رسانه باید خوابشان نرود و تکلیفشان را با خود روشن کنند چرا که کارکرد رسانه باید حمایت از عدالت و انسانیت و صداقت باشد و وقتی در جامعه پارتی بازی، زمین خواری، حقوق های نجومی و کاخ نشینی مدیران وجود داشته باشد باید پرسید که اگر رسانه نبود، وضعیت بدتر از این می شد؟
وی خطاب به اصحاب رسانه با بیان اینکه باید بسیجی تر عمل کنیم و مدافع حق باشیم،افزود: باید به این کلام امام حسن عسکری که فرمودند کسی که حق را تنها و غریب گذاشت به ذلت و خواری دچار شدو هرکه به حق چنگ زد و آنرا مورد توجه قرار دهد نزد خداوند عزت یافت.
6104*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.