به گزارش ایرنا، بهادر عبدالله ‌یف روز سه شنبه در دیدار با استاندار قزوین که در جریان سفر یکروزه وی به این استان انجام شد،افزود: استفاده از ظرفیت ها و اشتراکات 2 کشور می تواند به تعمیق روابط بین ازبکستان و ایران بیانجامد.
وی اضافه کرد: فراهم آوردن بستر مناسب برای افزایش همکاری ها و تحکیم و توسعه روابط از جمله اهداف حضور ما در سفر به استان های ایران از جمله قزوین است.
عبداالله یف همچنین گفت: رییس جمهوری ازبکستان بر تقویت روابط بین 2 کشور در همه زمینه ها تاکید زیادی دارد و در همین خصوص برنامه هایی برای گسترش همکاری ها از جمله در حوزه های اقتصادی تدوین شده است.
وی با بیان اینکه استان های 2 کشور در این راستا می توانند با یکدیگر در زمینه های مختلف ارتباط و تعامل داشته باشند،ادامه داد: بر همین اساس، استان قشقه دریای ازبکستان که دارای 2 میلیون نفر جمعیت است، می تواند با قزوین همکاری های خوبی با یکدیگر در زمینه های اقتصادی،علمی، فرهنگی و گردشگری برقرار سازند.
سفیر ازبکستان در ایران در ادامه به تشریح ظرفیت های اقتصادی کشورش از جمله در حوزه انرژی و معدن پرداخت و گفت: ازبکستان همچنین پس از چین و هند از بزرگترین تولیدکنندگان پنبه در آسیا به شمار می رود.
وی اظهار کرد: حجم تبادل کالا از ازبکستان به ایران سال قبل 420 میلیون دلار بود که 80 درصد آن مربوط به پنبه بوده است.

**آماده استقبال از سرمایه گذاران ازبک در قزوین هستیم
استاندار قزوین نیز در این دیدار گفت: ما با ملت ازبکستان احساس بسیار نزدیکی می کنیم و خیلی از آثار تاریخی این کشور از ایران الهام گرفته شده اند.
عبدالمحمد زاهدی افزود: آثار ادبی و هنری 2 ملت نشان دهنده ارتباط نزدیک میان آنهاست.
زاهدی با اظهارامیدواری نسبت به حل مشکلات مربوط به توسعه همکاری های 2 کشور در حوزه گردشگری،افزود: برخی مشکلات در حوزه سفر به 2 کشور، موجب شده مردم ازبکستان و ایران کمتر یکدیدگر را بشناسند درحالی که مشترکات بسیار زیادی بین همدیگر دارند.
وی با بیان اینکه با تقویت ارتباط میان 2 کشور همزاد پنداری مردم ایران و ازبکستان افزایش می یابد،اضافه کرد: آماده هستیم به نمایندگی از ایران برای هر نوع ارتباط و تقویت دیپلماسی اقتصادی میان 2 کشور اقدام کنیم.
زاهدی در ادامه به قابلیت های اقتصادی استان قزوین اشاره کرد و گفت: قزوین نزدیکترین استان صنعتی به پایتخت و بهترین گزینه برای ارتباطات با ازبکستان است و می توانیم برای توسعه روابط اقتصادی و سرمایه گذاری و گردشگری با یکدیگر همکاری و تعامل داشته باشیم.
استاندار قزوین گفت: این استان قطب تولید شیشه، کاشی و مواد شوینده در ایران به شمار می رود و نخستین شهر صنعتی ایران در آن قرار دارد که نشان از قابلیت های بالای تولید در این سرزمین است.
سفیر ازبکستان با هدف آشنایی با قابلیت های صنعتی قزوین و بررسی فرصت های آن در حوزه سرمایه گذاری به این استان سفر کرده است.
ازبکستان با 31 میلیون نفر جمعیت به مرکزیت تاشکند در آسیای میانه قرار دارد.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.