مهدی شاپور زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اعتبارات ملی آبخیزداری در سال جاری 73میلیارد ریال می باشد که این رقم نسبت به اعتبارات سال گذشته 76 درصد رشد داشته است.
وی اظهار کرد: با این میزان اعتبار تخصیص یافته 2 قرارداد 22میلیارد ریالی و 10میلیارد ریالی برای اجرای طرح های آبخیزداری در شهرستان های آوج و آبیک با پیمانکاران منعقد کرده ایم.
شاپور زاده اضافه کرد: همچنین با این میزان اعتبار به دنبال قرارداد 16میلیارد ریالی برای اجرای طرح های آبخیزداری و بیولوژیکی (نهال کاری) در سطح استان هستیم.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در ادامه به میزان فرسایش خاک در این استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میزان فرسایش خاک استان 14تن در هکتار است که طبق برنامه ریزی های کارشناسی صورت گرفته در تلاش هستیم این رقم کاهش یابد.
شاپورزاده تصریح کرد: کاهش فرسایش خاک،افزایش پوشش مرتعی و جنگلی و کنترل سیلاب، کنترل رسوب وارده به مخازن و حفاظت از آب و خاک و تعدیل شیب آبراهه از جمله اهداف اجرای طرح های آبخیزداری است که آنها را دنبال می کنیم.
وی با اشاره به حساس بودن خاک های استان نسبت به فرسایش، گفت: طرح آبخیزداری و حفاظت خاک از جمله طرح های ضروری و مستمر در شرایط اقلیمی و محیطی بشمار می رود و بررسی های علمی نشان می دهد آبخیزداری همچنان جامع ترین فعالیت علمی برای ذخیره آب های سطحی و انتقال آب به سفره های زیر زمینی و حافظ آب و خاک است.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبیخیزداری قزوین همچنین یادآور شد: در حال حاضر از یک میلیون و 562 هزار هکتار مساحت استان در سطح 500هزار هکتار طرح های مطالعات اجرایی آبخیزداری در دست اجرا است.
60درصد وسعت استان قزوین را اراضی ملی دربرگرفته است که از این میزان 853 هزار و 485 هکتار شامل مراتع هستند که از نظر پوشش گیاهی به سه درجه خوب،متوسط و فقیر تقسیم بندی می شوند.
جنگل ها با 28 هزار و 157 هکتار دیگر عرصه های طبیعی قزوین هستند که حدود 1.8 درصد از مساحت استان قزوین را تشکیل داده اند و عمدتا در الموت و طارم سفلی شهرستان قزوین قرار گرفته اند.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.