به گزارش ایرنا معصومه مرادیان روز یکشنبه در نشست هم اندیشی فعالان حوزه بانوان استان قزوین در سالن باقرالعلوم(ع) افزود:با توجه به صنعتی شدن فرایندهای کاری، رویکرد نگاه به زنان هر روز در حال تغییر است و در حال حاضر با توان افزایی تمام دستگاه ها این نگاه مثبت بوده و می تواند به ما در پیشبرد اهداف تعیین شده کمک و حتی به سرعت عمل ما در رسیدن به اهداف کند.
وی اضافه کرد:در این راستا نقش بانوان فعال دستگاه ها یک نقش تسهیل گر است که بستگی به نفوذ آنان در دستگاه خود دارد و زمانی میزان توانمندی آنان مشخص می شود که اهداف خود را در هماهنگی با مدیران خود پیش ببرند.
مرادیان با بیان اینکه با تعامل و همصدایی به نتایج بهتری خواهیم رسید از تشکیل شورای فرهنگی اجتماعی زنان در آینده خبر داد و گفت: در این شورا با تشکیل کمیته های کوچکتر با عناوین مختلف می توانیم چالش های حوزه زنان را شناسایی و در راستای رفع آن تنگناها اقدام کنیم.
وی ادامه داد:البته این کمیته ها تنها برای سیاستگذاری نخواهند بود بلکه به منظور رسیدن کامل به اهداف مورد نظر باید به طورعملی نیز اقدام شود..
مرادیان با اشاره به اجلاس اخیر مدیران کل بانوان استان ها در تهران یکی از موارد مورد بحث در این اجلاس را آموزش زنان خصوصا در روستاها با محوریت سوادموزی عنوان کرد و گفت:هم اکنون مراکز یادگیری محلی توسط سازمان نهضت سوادآموزی در روستاها و شهرک های اقماری تشکیل شده که در کنار سوادآموزی مهارت آموزی هم جزو برنامه های آن است و همین مراکز که اتفاقا بودجه خوبی نیز دارند می توانند ظرفیت بسیار موثری برای جذب زنان به مهارت های مختلف و آموزش حقوق و سلامت باشد.
وی، بازدید از مراکز یادگیری محلی، سوق دادن تشکل های مردمی به سمت مراکز محلی یادگیری و نهادینه کردن مفهوم مشارکت محلی را سه شعار اساسی درباره مراکز یادگیری محلی عنوان کرد.
مرادیان در ادامه ماده101 برنامه ششم توسعه درباره عدالت جنسیتی را نیز یکی دیگر از موارد مورد بحث در اجلاس اخیر عنوان کرد و گفت:خواه ناخواه در جامعه ما فرهنگ مزمن زن ستیز وجود دارد که به سرعت نمی توان آن را تغییر داد که به همین منظور قرار است موضوع عدالت جسنیتی در دستگاه ها رصد شود.
وی با بیان اینکه در حوزه زنان تابوها و چالش های زیادی وجود دارد که کاملا با حوزه مردان متفاوت است گفت:به همین منظور ما در حوزه زنان باید ریزنگر و محتاطانه تر گام برداریم تا به اهداف مورد نظر دست یابیم.
مرادیان، حضور زنان در دستگاه ها را یک فرصت مغتنم در احقاق حقوق بانوان دانست و گفت: تحکیم بنیان خانواده به زنان بستگی دارد، بنابراین باید به مطالبات این قشر توجه شود اما این توجه تنها با انعطاف، تعامل و همسویی امکان پذیر خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به طرح تاب آوری اجتماعی نیز گفت:بر اساس این طرح، تسهیل گران پس از 36ساعت دوره آموزشی با حضور در جوامع در معرض آسیب، آموزش های مورد نیاز و لازم را به زنان و خانواده های در معرض خطر به مدت 60 ساعت انتقال می دهند.
مرادیان در ادامه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را نیز یکی از موضوعات مهم در حوزه بانوان ذکر کرد که در بند 'ت' ماده80برنامه ششم توسعه مود توجه قانونگذا قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد:در راستای آموزش حقوق به زنان نیز اقداماتی در حال انجام است تا بتوانیم با تشکیل کمیته ای با مشارکت اعضای کانون وکلای دادگستری ،آموزش را در دل مجامع زنان ببریم تا آنان با حقوق اولیه خود آشنایی یابند.
مرادیان با اشاره به اینکه 22درصد زنان ما شاغل هستند گفت:شاید حتی بسیاری از این زنان شاغل هم به حقوق خود آشنایی ندارند و آموزش آنان می تواند ، زمینه ساز انتقال اطلاعات با سایران باشد.
مرادیان در ادامه سه مقوله توسعه فرهنگی بر اساس شاخص های آموزشی و مهارتی در هر مجمع، توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت های شغلی برای زنان و ظرفیت سازی برای توسعه سیستم مشاوره را از موارد مهم در رفع خشونت علیه زنان دانست و گفت: البته در این راستا مشاوره برای رفع تکلیف مورد نظر ما نیست بلکه مشاوره ای مورد قبول است که بدون سطحی نگری مسایل ایجاد شده به جزیی تر مورد توجه قرار دهد.
در پایان این نشست چند تن از بانوان فعال دستگاه های اجرائی استان به بیان نقطه نظرات خوو در حوزه زنان پرداختند.
همچنین برنامه های کمیته بانوان ستاد بزرگداشت دهه فجر نیز در این نشست مورد بحث قرار گرفت.
/60127388خبرنگار:پریسا نوروزی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.