به گزارش ایرنا، سید رضامهرنیا روز دوشنبه در همایش ایمنی و مقابله با زلزله که در استانداری قزوین برگزار شد با اشاره به اینکه فعلا زلزله در هیچ نقطه دنیا قابل پیش بینی نیست اما باید قبل از وقوع حوادث تمهیدات لازم را داشته باشیم، از مسئولان قزوین خواست ایستگاه های لرزه نگاری را با محوریت گسل شمال قزوین به منظور رصد بهتر ، توسعه داده و آنها را به شتاب نگاشت مجهز کنند.
وی افزود: قزوین تاکنون در حوادث مختلف دیگر نقاط کشور نشان داده استان معین قدرتمندی است و امیدواریم مدیریت بحران قزوین نیز با توسعه چشمگیر سنجش های دستگاهی در استان برای مدیریت بهینه و به روز و داده محور در آمادگی کامل داشته باشد.
عضو پژوهشکده بین المللی زلزله در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: ایران یکی از نقاط زلزله خیز دنیاست که زیر فشارهای طبیعی از پوسته های اقیانوسی قرار دارد.
وی اظهار کرد: به دلیل اینکه عادت داشته ایم در کنار دره ها شهرها و روستاهای خود را بساریم، بیشتر منازل مسکونی ما در کنار گسل ها واقع شده اند.
مهرنیا با بیان اینکه نباید زلزله بترسیم بلکه باید وضعیت خود مقابل آنرا تغییر دهیم،افزود: کشور ما از هزاران سال قبل تاکنون زلزله خیز بوده است اما کاری که باید امروز انجام دهیم استفاده از فناوری برای مقابله با خسارت این بلای طبیعی است.
مهرنیا با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه، گفت: تحربه بزرگ از این زلزله این بود که ما متاسفانه خیلی از مسیرها و آثار گسلی کشور خود را به درستی نمی شناسیم و نقشه های ما نیاز به بازنگری دارد.
وی افزود: شهرهایی مانند قزوین، تهران ،کرج و بخش هایی از تبریز به طور کلی بر روی رسوبات ضخیم بنا شده اند که نکته مثبت آنها دسترسی آسان به آب و خانه سازی راحت بر روی آن است و اما نکته منفی آن هم در این است که اگر چشمه های لرزه ای بزرگ زیر این رسوبات داشته باشیم شاهد زمین لغزش های بسیار بزرگ خواهیم بود بنابراین مدیریت بحران ما باید مدیریت بحران این زمین لغزش ها باشد.
وی با بیان اینکه سازوکار گسلی اغلب مناطق کشور به گونه ای است که زمین لغزش ایجاد می کند، گفت: خاک نرم و سطحی زیر پی های ساختمانی یکی از عوامل موثر تخریب منازل بوده که بخشی از آن به درست ساخته نشدن ساختمان ها و بخشی نیز به نداشتن دانش ما از زمین شناسی مربوط است.
این کارشناس ادامه داد: در یک مقطع زمانی ساخت و سازهای بعد از جنگ که توسط جهاد سازندگی انجام شده بودند در مقابل زلزله به خوبی مقاومت کرد و این خود یک درس برای عمران است که ساختمانی بعد از بیست سال چنین در برابر یک حادثه طبیعی چون زلزله مقاوم بماند.
مهرنیا در ادامه بر مدیریت فضای مجازی در زمان حوادث نیز تاکید کرد و گفت: گاهی اوقات فناوری یک نعمت و گاهی نیز نقمت است به گونه ای که در زلزله اخیر کرمانشاه شاهد سیاه نمایی و شایعات بی اساس در این فضا بودیم که این خود یک بحران جدی را ایجاد کرد.
وی همچنین گفت: در زمین لرزه چند روز گذشته در ملارد نیز از همان دقایق اولیه نکات ایمنی زیادی در فضای مجازی منتشر و از مردم می خواست باک خودرو های خود را از بنزین پر کنند ، بعد از این پیام در فاصله ای کوتاه بزرگراه های تهران از صف های طولانی خودروها برای سوخت گیری مسدود شد.
مهرنیا با بیان اینکه به منظور ایمنی در برابر حوادث هر خودرو در هر شرایطی باید حداقلی از بنزین را داشته باشد،گفت: این به آن معنا نیست که مردم بلافاصله پس از زلزله برای سوخت گیری به خیابان ها بریزند و اگر در شب زمین لرزه ملارد، زلزله دیگری اتفاق می افتاد مرگ و میرها با چنین ترددهای در بزرگراه های شهر چندین برابر بیشتر از زمانی می شد که مردم در خانه ها می ماندند.
وی با بیان اینکه در زمان زلزله و حوادث طبیعی هیچ چیزی به اندازه همکاری با دستگاه های امدادرسان مفید نخواهد بود،گفت: مدیریت بحران استانداری ها باید یک بخش فرهنگ سازی داشته باشد تا در زمان زلزله و حوادث طبیعی شاهد چنین بی نظمی ها و نا آرامی هایی نباشیم.
عضو پژوهشکده بین المللی زلزله در ادامه همچنین بر استفاده از نماهای استاندارد در بناهای ساختمانی نیز تاکید کرد و گفت: گاهی ساختمان هایی را مشاهده می کنیم که با استانداردهای کامل ساخته شده اند اما در نمای آنها از مصالح و شیشه هایی استفاده شده که در صورت حادثه، همین مواد استفاده شده در نما ساکنان را با خطر مواجه می کند.
مهرنیا درباره گسل قزوین نیز گفت: گسل قزوین در فاصله کمتر از 10کیلومتری شهر قزوین و گسلی لرزه زا با طول هشتاد کیلومتر و توان 6.5 تا هفت ریشتر است که مانند بسیاری از گسل های ایران تحت تاثیر 2 نیرو است اما چون به دریای مازندران نزدیک است بیشتر تحت فشار قرار دارد.
پنجم دی ماه سال 82 سالروز زلزله بم کرمان که 30هزار کشته برجای گذاشت به عنوان روز ملی ایمنی برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام گذاری شده است.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.