برخی منابع تعداد مجروحان این حادثه را چهار و برخی دیگر10، 25 ، 33 و 45 نفر اعلام کرده و حتی برخی سایت ها و کانال ها به نقل از منابع خبری این تعداد را 215 نفر هم نوشته اند!
اختلاف در تعداد خودروهای آسیب دیده در این حادثه نیز بین 11 تا 56 دستگاه در نوسان بود که تفاوت فاحشی محسوب می شود و به اصطلاح تفاوت از زمین تا آسمان است.
هر چند ممکن است، دستگاه های مختلف در خصوص تعریف از «مجروح »، اختلاف نظر داشته و دستگاهی مجروحان سطحی که در محل مداوا می شوند را به حساب آورد و دستگاه دیگر فقط اعزام به مراکز درمانی را ملاک آمار خود قرار دهد، ولی باز هم این مقدار تفاوت قابل پذیرش و منطقی نیست.
در خصوص خودروهای آسیب دیده در این حادثه وضع از این هم بدتر است، چرا که خودروها با هر ملاکی به طور کامل قابل شمارش هستند و نباید در ارائه آمار آنها این همه اختلاف وجود داشته باشد.
اختلاف آمار در این حادثه به حدی است که بر اساس برخی از آنها می توان آن را یک تصادف زنجیره ای به حساب آورد ولی با پاره ای از آمارها، فقط یک تصادف معمولی به حساب می آَید.
این پراکندگی و اختلاف در آمار که یادآور مثال یک بام و دو هواست، به دلیل اینکه در رسانه ها انعکاس می یابد تاثیر خوبی بر افکار عمومی ندارد و چه بسا مردم را نسبت به دستگاه های خدمات رسان بدبین هم کند.
همچنین با توجه به اینکه هریک از ر سانه ها ممکن است به نقل از یکی از دستگاه های مسئول خبر حادثه را انعکاس دهند، چند آمار از یک حادثه در فضای رسانه های انعکاس می یابد که می تواند به سردرگمی افکار عمومی منجر شود.
نکته ای که نباید از آن غافل شد، سرعت در ارائه آمار این گونه حوادث به دلیل گسترش فضای مجازی است و نباید به بهانه دقت، رسانه ها را از داشتن به هنگام آمار واقعی محروم کرد.
به نظر می رسد در موارد این چنینی بهتر است، دستگاه های مسئول یک سخنگو از بین خود انتخاب کنند تا در سریعترین زمان آمار مستند و هماهنگ را در اختیار رسانه ها قرار دهد تا افکارعمومی به موقع از اخبار صحیح مطلع شود و ناهماهنگی در ارائه آمار نیز از بین برود.
6012علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.