به گزارش ایرنا، برگزاری مجالس روضه خوانی، تعزیه، برپایی بیرق های عزا در هر کوی و برزن و راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی از جمله آئین های عزاداری مرسوم مردم قزوین در سه روز آخر ماه صفر به شمار می روند.
از سوی دیگر، مردان و زنان محله های مختلف نیزدر مراسم عزاداری و سینه زنی حضور چشمگیری داشته و اغلب منازل این روزها پذیرایی عزاداران هستند و سردرب خانه ها نیز پارچه های مشگی و بیرق عزا نصب شده است.
برپایی ایستگاه های توزیع شربت و شیر،اطعام دسته های عزاداری در منازل، تکیه ها و برخی مساجد و حسینیه ها و برپایی مراسم شام غریبان از دیگر آیین های ویژه 28 ماه صفر در استان قزوین است.
زنان قزوینی نیز در آئین های مختلف مذهبی خود، به خصوص مراسم های عزاداری و مرثیه خوانی شرکت دارند.
پخت غذاهای نذری از جمله قیمه نثار، آش رشته، شله زرد، حلیم و توزیع آن به عنوان نذری بین مردم از دیگر آئین های رایج مردم قزوین در 28 صفر به شمار می رود.
همزمان با فرارسیدن بیست‌و هشتم ماه صفر سالروز شهادت حضرت امام حسن‌مجتبی(ع) مراسم حرکت کاروان عزاداری و تشییع تمثال تابوت امام حسن‌مجتبی(ع) در قزوین انجام می شود.
به همین مناسبت بر اساس اعلام روابط عمومی قرارگاه عملیاتی لشگر 16 زرهی قزوین مراسم عزاداری ویژه کارکنان نیروهای مسلح استان از مسیر امامزاده اسماعیل (ع) به سمت امامزاده حسین (ع) قزوین برگزار می شود.
مردم مومن شهر قزوین در قالب هیات ها و دسته های عزاداری از جای جای این شهر وارد خیابان شهدا شده و از آنجا در حالی که بر سر و سینه می زدند، برای مراسم عزاداری به سمت آستانه مبارک امامزاده حسین (ع)، -فرزند امام رضا (ع) - حرکت می کنند.
در این آئین‌ها، سخنرانان پیرامون آموزه و سیره پیامبر عظیم الشان اسلام (ص)، فضایل اخلاقی و شخصیت ایشان و امام حسن مجتبی (ع) سخنرانی کرده و مداحان اهل‌ بیت (ع) نیز با قرائت دعای وارده به مرثیه‌ سرایی پرداخته و عشق و ارادت خالصانه خود را به مقام شامخ نبوی و ولایت و امامت اعلام می کنند.

*** حرکت نمادین تمثال تابوت امام حسن مجتبی (ع)
همزمان با فرارسیدن بیست‌و هشتم ماه صفر سالروز شهادت حضرت امام حسن‌مجتبی(ع) مراسم حرکت کاروان عزاداری و تشییع تمثال تابوت امام حسن‌مجتبی(ع) در قزوین برگزار می‌شود.
سیل عظیم جمعیت عزادار شهر قزوین از میدان آزادی تا آستانه مبارک امامزاده حسین (ع) تابوت نمادین پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام حسن مجتبی (ع) را بر دوش گرفته و مراسم تشییع را به جای می آورند.
همچنین با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه، تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان قزوین،مراسم 28 صفر در بقعه متبرکه امامزاده حسین (ع)، امامزاده علی (ع)، امامزاده اسماعیل (ع) و حلیمه خاتون (س) برگزار می شود.
7389/6012خبرنگار: نسرین رحیمی ** انتشار دهنده : علی حیدر شاه حسیتی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.