به گزارش ایرنا، علی محمدزمانی روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه های جمعی استان قزوین به بررسی طرح متروی هشتگرد-قزوین پرداخت و گفت: در صورت راه اندازی این مترو بسیاری از زیرشاخه های صنعت استان رونق پیدا کرده و دسترسی به امکانات و زیرساخت های تهران آسان تر خواهد شد.
وی با بیان اینکه این طرح از سال 84 مطرح شده که به دلایلی تاکنون اجرایی نشده است، اظهار کرد: داشتن یک میلیون نفر جمعیت یکی از شرایط قرار گرفتن شهرها در زمره کلانشهر و احداث خطوط ریلی است که شهر قزوین از آن بی‌بهره بوده و همین موضوع انتقال و امتداد خط مترو به این شهر را با تردید‌ها و انتقاد‌هایی مواجه کرده است.
محمدزمانی ادامه داد: اهمیت و ضرورت احداث سامانه ریلی بین شهری قزوین – شهر جدید هشتگرد، تا حدی بود که درخواست صدور مجوز برای امتداد خط مترو به این شهر را در سفر دوم ریاست‌جمهوری در دستور کار قرار گرفت.
وی تاکید کرد: متاسفانه این طرح بعد از ارائه به هیات دولت در سفر دوم، تنها برای انجام مطالعات و کار کارشناسی در زمینه ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن برای واگذاری به مشاور مورد تایید قرار گرفت .
وی با بیان اینکه در سفررئیس جمهور وقت به استان قزوین 20 میلیارد تومان اعتبار اولیه برای این طرح در نظر گرفته شد؛افزود: پس از مدتی با وجود تایید طرح توسط دانشگاه صنعتی اصفهان و قرادادهای مالی با هیات سرمایه‌گذار چینی و با پشتوانه کارشناسی و مطالعات چندین ساله، این طرح متوقف شد.
رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با بیان اینکه این طرح برای بررسی کارشناسی به اداره کل مسکن و شهرسازی وقت واگذار شد، ادامه داد این بررسی نشان داد ارزش مانده طرح مذکور در پایان یک دوره ۲۵ساله ۱۵۷ میلیون و ۶۰۷هزار و ۵۰۰دلار است.
وی با بیان اینکه مترو یک سیستم ریلی برقی سریع‌السیر شهری است،خاطر نشان کرد: این طرح با مزیت بهره‌برداری استان‌های شمال و شمال غربی است و با توجه به اینکه قزوین در رتبه سوم تردد به تهران قرار دارد اجرای این مهم ضروری است.
رییس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان قزوین به مزیت های اجرای این طرح پرداخت و گفت: تسهیل در حمل و نقل جاده ای،صرفه جویی چشمگیر ۴۰درصدی در مصرف سوخت، جلوگیری از تصادفات جاده ای و خسارات سنگین جانی و مالی، انتقال بخشی از ترمینال غرب تهران به قزوین و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی از جمله مزایای طرح مترو قزوین-هشتگرد به شمار می رود.
در طرح مطالعاتی و بررسی خط متروی شهر جدید هشتگرد – قزوین به طول 75 کیلومتر و با برخورداری از پنج ایستگاه شامل نظرآباد، آبیک، شهرک صنعتی کاسپین، محمدیه و در نهایت قزوین در نظر گرفته شده است.
7389/6012 خبرنگار: نسرین رحیمی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.