گروهی از زنان در صدر اسلام در جنگ ها عهده دار حمل آذوقه ، مراقبت از مجروحان و آب رسانی به تشنگان بودند و این مهم دردوران دفاع مقدس نیز به بهترین شکل در ایران اسلامی به انجام رسید .
زنان ایرانی در دفاع از عقیده ، ایمان ، دین و کیان خود در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس نقش به سزایی در سه مقوله فعالیت در پشت جبهه ، میدان نبرد و خط مقدم و حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس پس از پایان جنگ داشته اند.
* نقش زنان در پیروزی انقلای اسلامی و دفاع مقدس بی بدیل بود
مسئول جامعه بسیج زنان سپاه صاحب الامر (عج ) استان قزوین گفت : نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بی بدیل بود و اگر همراهی و پشتیبانی و تربیت دینی و انقلابی زنان نبود؛ حماسه دفاع مقدس به این زیبایی خلق نمی شد.
لیلا رضایی افزود: زنان جامعه ما در دوران دفاع مقدس دوشادوش مردان در راه عزت و اعتلای نظام جانفشانی و فداکاری کردند و با گذشت از جان، مال وفرزندان خود سعی کردند تا انقلاب در برابر دسیسه های دشمنان مصون نگه داشته شود.
وی با یادآوری فعالیت زنان در پشت جبهه گفت: مساعدت زنان در پشت جبهه طیف گسترده ای از فعالیت ها از جمله تقویت روحیه رزمندگان، برای حضوری پر شور در جبهه ها و تشویق مداوم را در برمی گیرد که یکی از مهمترین و بارزترین فعالیت های زنان در ایام هشت سال دفاع مقدس بود .
رضایی در ادامه به فعالیت های زنان در جنگ نرم دشمن علیه انقلاب نظام اسلامی ایران اشاره کرد و گفت : نقش زنان در مقابله با جنگ نرم و هجمه های فرهنگی دشمن بیشتر از مردان است .
وی اضافه کرد: در جنگ نرم هدف اصلی و اول دشمن، خانواده و زنان هستند، چون اگر عفت و پایبندی و التزام به ارزش ها را از زنان بگیرند، خانواده ای هم باقی نخواهد ماند.
رضایی یادآور شد: زنان همیشه در صدر اسلام ، قبل از انقلاب اسلامی ، هشت سال دفاع مقدس و بعد از انقلاب نقش تاثیر گذاری در حمایت های مختلف عرصه های جنگ داشتند و مردان سلحشور ایران به مدد و پشتیبانی زنان توانسته اند تا به امروز بزرگترین قله های نبرد حق علیه باطل را فتح کنند.
وی به نقش آفرینی زنان استان قزوین در دفاع مقدس اشاره کردو گفت : زنان استان قزوین نیز با استفاده از هنرهای آشپزی، شیرنی پزی و بافندگی در کنار دیگر زنان در دفاع مقدس نقش ارزنده ای را ایفا کردند که وجود 17شهیده در استان قزوین گواه این مدعا است .

* دفاع مقدس، نمونه‌ کم نظیری از پشتیبانی‌های معنوی زنان را به ثبت رساند
یکی از زنان رزمنده استان قزوین نیز گفت : دوران هشت سال دفاع مقدس نمونه بی شمار وکم نظیری از پشتیبانی های معنوی زنان ایرانی را به ثبت رسانده است .
فاطمه بنایی افزود: اولین مسئولیتی که زنان در دفاع مقدس، به صورت خودجوش و همپای مردان بر عهده گرفتند، جنگیدن با دشمن بعثی در جنوب و مزدوران داخلی در کردستان بود.
وی اظهار کرد: جلوه ای از همراهی زنان و مادران ایرانی در دوران هشت سال دفاع مقدس را می توان در تهیه تدارک اجناس و اقلام مورد نیاز رزمندگان و سربازان ، حمایت های مالی و جانی دید .
بنایی بیان کرد: در دوران دفاع مقدس شاهد اوج ایثارگری های زنانی بودیم که علاوه بر اینکه فرزندان ، همسران ، برادران و پدران خود را به مشارکت در دفاع مقدس تشویق می کردند، بعد از شنیدن خبر شهادت آنان نیز از خودبردباری نشان داده و در تقویت روحیه رزمندگان کمک فراوانی می کردند.
وی اظهار کرد: کمک های نقدی و غیر نقدی، آشپزی و تهیه مواد غذایی، خیاطی و تهیه لباس گرم ، اهدای خون ، تبلیغات برای ایجاد روحیه حماسی در رزمندگان از دیگر حمایت ها و کمک های زنان در دوران دفاع مقدس بود.
بنایی تصریح کرد: بقای انقلاب اسلامی جز با حمایت مردان و زنان این مرز و بوم میسر نیست به ویژه اینکه زنان چون در پیروزی انقلاب اسلامی نقش پر رنگ تر و در دفاع مقدس نقش اساسی داشته اند در عصر حاضر نیز باید در حفظ ارزشهای آن دوران، همان نقش را هم چنان حفظ کنند.

* پیروزی در جنگ را مدیون صبوری وایثارگری زنان در دوران دفاع مقدس هستیم
رئیس مجمع بسیج جامعه زنان استان قزوین نیز گفت : پیروزی در جنگ تحمیلی را مدیون صبوری ، پایداری و ایثاگریهای زنان در دوران هشت سال دفاع مقدس هستیم .
فاطمه اشدری افزود: زنان با تمام قدرت همراه با مردان در پیروزی انقلاب اسلامی سهم مهمی داشتند و اگر این حضور نبود انقلاب به پیروزی نمی رسید .
وی اظهار کرد: در در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز اگر این همراهی و فراهم کردن شرایط امن برای همسران و پدران از سوی بانوان در پشت جبهه و در جبهه نبود دفاع مقدس به پیروزی نمی رسید.
اشدری ادامه داد: زنان ما در دوران دفاع مقدس از همسران خود به عنوان مدافعان حریم امن خانواده گذشته و ایثار کردندو با ایفا کردن نقش مردان در خانواده و پر کردن خلاء پدر خانواده موجبات پیروزی ایران در دوران دفاع مقدس را به وجود آوردند.
وی ضمن قدر دانی از زنان ایثارگر، شهید و جانباز در دوران هشت سال مقدس بر فرهنگ سازی بشتر زنان ایثارگر در این دوران برای نسل جوان تاکید کرد و گفت : ما باید نسل امروز را به گونه ای تربیت کنیم که برای خانواده ارزش قائل شوند.
این بسیجی فعال در دوران هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: ایثارگری های بانوان کشور ما علاوبر اینکه دردوران جنگ بر همه مشهود بودامروز نیز در خانواده ادامه دارد و زنان موفق زیادی را در جامعه داریم که می توانند بهترین الگو برای نسل جوان باشند.
اشدری افزود: برای اینکه شاهد فروپاشی پایه های یک خانواده نباشیم وظیفه ما، به عنوان مادران و همسران این است که نقش اساسی و تاثیر گذار خود را در جهت حفظ و استحکام خانواده ایفا کنیم .
وی با بیان اینکه مادران و همسران امروز در خانواده نقش مهمتری دارند، گفت: اگر صبوری و پایداری زنان در دفاع مقدس نبود قطعا با مشکل مواجه می شدیم و ما باید از ایثارگری های بانوان در این دوران درس خوبی در زندگی بگیریم.

*نقش زنان در خلق حماسه دفاع مقدس متنوع تر از نقش مردان است
یکی دیگر از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیز نقش زنان را در دفاع مقدس متنوع توصیف کرد و گفت: زنان به عنوان رزمنده، امدادگر و ایثارگر و نیز تشویق کننده همسران، برادران و فرزندان به حضور در جبهه ها نقش آفرینی کردند.
فاطمه مهدی پور افزود: بدیهی است که نقش زنان در خلق حماسه هشت ساله بسیار متنوع‌تر از نقش مردان در ظهور این فتح عظیم است و از نقش مادری، همسری و فرزندی و وظایف و مشکلات آن در مدت طولانی جنگ گرفته تا کمک‌های مردمی، امداد رسانی، پرستاری همه نشان از تنوع نقش آفرینی ز نان در عرصه هشت سال جنگ داشته است.
وی اظهار کرد :بدون شک اگر زنان همانند مردان، دفاع از سرزمین خویش را از وظایف ملی و دینی خویش نمی‌شمردند و فرایند دفاع را با حضور خویش در بخش‌های مورد نیاز تکمیل نمی‌کردند، پیروزی هرگز حاصل نمی‌شد.
31 شهریور تا ششم مهر ماه همزمان با سالروز تجاوز رژیم بعث عراق به خاک کشورمان و آغاز جنگ تحمیلی در سال 1359 به عنوان هفته گرامیداشت دفاع مقدس نام گذاری شده است
7390** خبرنگار : گیتی سیمیاری ** انتشار دهنده : علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.