هرچقدر مقوله ازدواج شیرین و آرامش بخش است، تولد فرزند معلول با اختلالات ژنتیکی می تواند این شیرینی را تلخ کرده و باعث سلب آرامش یک زوج شود.
یکی از سنت‌های رایج در ازدواج ایرانیان ازدواج فامیلی است که ریشه در سنت‌های کهن و قدیمی ایران دارد. اگرچه میزان ازدواج‌های خویشاوندی به علت افزایش اطلاعات و آگاهی مردم و وقوع انواع مهاجرت ها کمرنگ تر از گذشته شده است اما هنوز هم با توجه به ریشه اجتماعی و فرهنگی در کشور، این نوع ازدواج‌ها به ویژه در بافت سنتی فراوان به چشم می‌خورد و بر اساس این باور که عقد دختر عمو و پسرعمو در آسمان بسته شده است رواج دارد و همچنان دغدغه های ناشی از این ازدواج ها باقی است و مشکلاتی نظیر هزینه های روانی، جسمی، مادی و اجتماعی سنگینی بر دوش برخی از زوج‌ها که پیوند فامیلی داشتند تحمیل می‌کند و بیماری های ارثی و ژنتیکی در این ازدواج ها بیشتر دیده می شود گرچه با پیشرفت علم و انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک به صورت تخصصی منعی برای ازدواج های فامیلی دیده نمی‌شود.
مهری گل پرور کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت ها در اداره بهزیستی در گفت و گو با هفته نامه مینودر در این زمینه اظهار داشت:بهزیستی دارای 4 دفتر پیشگیری از معلولیتها است که یکی از دفتر ها مربوط به مسائل ژنتیکی و اجرای طرح هایی در این زمینه می باشد و وظیفه ما در این قسمت اجرای طرح های غربالگری و ارائه مجوز به دفاتر مشاوره ژنتیک می باشد. در حال حاضر دفاتر مشاوره ژنتیک که از ما مجوز گرفتند توسط پزشکان متخصص و دوره دیده اداره می‌شوند.
این کارشناس ژنتیک در ادامه گفت: ما از دفاتر ثبت ازدواج درخواست کردیم که زوج ها به ویژه زوجهای خویشاوند را آگاه سازند تا به مشاورین ژنتیک ما مراجعه کنند. حتی این درخواست را از مراکز خیریه و تهیه جهیزیه و کمیته امداد هم داشتیم. براین اساس برای مشاوره ژنتیک و آزمایشات مربوطه کمک هزینه در نظر گرفته ایم؛ یعنی مراجعین حتی در مشاوره های تخصصی هم فقط بخش کوچکی از هزینه‌ها را خودشان پرداخت می‌کنند. همه سعی ما این است که اشخاصی که قصد ازدواج دارند به‌خصوص زوج های فامیل از خطراتی که فرزندان آنها را تهدید می کند آگاه شوند و از معلولیت فرزندان خود پیشگیری کنند. در این مسیر ما کمپین آگاه سازی مشاوره و آزمایش ژنتیک به منظور جلوگیری از وقوع انواع معلولیت ها و اختلالات ژنتیکی را در نظر گرفتیم.
دکتر ابوالفضل حیدری مسوول اولین آزمایشگاه تخصصی ژنتیک در استان قزوین نیز گفت:در کشور ایران 38درصد ازدواج ها فامیلی است.همچنین روزانه 80کودک معلول در کشور به دنیا می آیند که 62مورد آن به علت ازدواج های فامیلی است. یعنی 80درصد علت معلولیت کودکان به دنیا آمده،اختلالات ژنتیکی حاصل از ازدواج های خویشاوندی است.
وی توضیح داد: ما روزانه در این آزمایشگاه، 4الی5 مراجعه برای مشاوره این ازدواج ها داریم که عمده آنها از روستاها می آیند.ما برای آنها وقت می‌گذاریم و توضیح می دهیم که ازدواج های فامیلی چه تهدید هایی دارد و برای این که صاحب فرزندان سالمی شوند باید چه آزمایشاتی انجام بدهند و برای پیشگیری از معلولیت‌های احتمالی فرزندانشان به آنها کمک می‌کنیم. البته مشکل بزرگی وجود دارد و آن این است که در دوران بارداری مادرو حتی انجام تست های غربالگری خیلی از مشکلات جنین را نشان نمی‌دهد و ممکن است در تست هایی که انجام می شود و یا در مرحله سونوگرافی، فقط بعضی مشکلات جنین نشان داده شود.
طبق تحقیقات و مطالعات، ردپای عوامل ارثی و ژنتیکی در بیماری های شایعی مانند دیابت،آسم، بیماری های قلبی-عروقی، ناراحتی های گوارشی و حتی انواع سرطان دیده می شود. حتی درصد بالایی از بیماری های روانی و ذهنی،ریشه در عوامل ژنتیکی دارد که تمام این بیماری‌ها و اختلالات در اشخاصی که حاصل ازدواج‌های فامیلی هستند بیشتر دیده می‌شود که البته با انجام مشاوره و آزمایش ژنتیک درصد زیادی از این ها قابل پیشگیری هستند.
رونق اقامتگاه های بوم گردی در قزوین از قول مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان، برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران در اوکراین، پدیده کارتن خوابی و ورود 3هزار و 500 تن گوشت قرمز به بازار مصرف قزوین در پنج ماهه اول سال جاری از دیگر عنوان های نهصد و نهمین شماره هفته نامه مینودر است.
هفته نامه مینودر روزهای دوشنبه هر هفته بر روی دکه های مطبوعاتی شهر قزوین قرار می گیرد.
استان قزوین دارای 101 رسانه اعم از خبرگزاری، پایگاه خبری، روزنامه، هفته نامه و ماهنامه است.
6012/7388 خبرنگار:پریسا نوروزی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.