سید یدالله حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم برای ورود به پایه دهم، افزود: در سال جاری 16هزار دانش آموز در استان واجد شرایط انتخاب رشته و هدایت تحصیلی برای ورود به پایه دهم در مقطع متوسطه دوره دوم هستند.
وی اضافه کرد:در سال های اخیر با توجه به تغییر و تحولاتی که در وزارت بهداشت و طرح تحول سلامت شکل گرفت و همچنین رکود صنعت و شیوع بیکاری در رشته های فنی تمایل به تحصیل در رشته تجربی برای ورود به شاخه پزشکی افزایش قابل توجی یافته در حالی که سهمیه تحصیل در این رشته بسیار پایین تر از میزان تقاضا است.
حسینی ادامه داد: تعداد متقاضیان رشته تجربی در حالی افزایش یافته است که در آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها تعداد بسیار زیادی از داوطلبان این گروه که برای ورود به شاخه پزشکی تلاش کرده اند از ورود به رشته دلخواه خود باز مانده و تنها تعداد بسیار محدودی وارد رشته پزشکی می شوند.
وی با بیان اینکه طرح هدایت تحصیلی در وزارت آموزش و پرورش به منظور رفع این معضل و توسعه متوازن رشته های تحصیلی اجرا می شود،گفت: در نظام سابق آموزشی، دانش‌آموزان در پایه اول دبیرستان از بین رشته‌های مختلف، انتخاب رشته می‌کردند اما از سال گذشته با استقرار پایه نهم در نظام جدید آموزشی برای اولین بار هدایت تحصیلی به این پایه منتقل شد و دانش آموزان باید بر اساس عملکرد تحصیلی به رشته های مختلف هدایت شوند.
این مسئول یادآور شد: براساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش هدایت تحصیلی بر مبنای معیارهای مختلفی از جمله علاقه، استعداد، توانایی دانش آموز، آمایش سرزمینی و نیاز منطقه انجام می شود و صرف بالا بودن معدل، شرط انتخاب رشته و هدایت تحصیلی نیست چرا که در حال حاضر بسیاری از دانش آموزان معدل های بالا دارند اما معیارهای دیگری نیز در رشته تحصیلی تعیین کننده است.
رئیس گروه مشاوره تحصیلی و تربیتی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در پایان گفت: دانش آموزان و خانواده ها باید پیش از رسیدن به این مرحله و انتخاب رشته دانش آموزان به طور مناسبی تفهیم شوند تا بتوانند با واقع بینی و نگاهی منطقی بهترین انتخاب را انجام دهند.
هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم از 28تیرماه آغاز شده و تا 15مردادماه ادامه دارد.
7388*3013
خبرنگار: پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.