به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم عابدینی روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب به خبرنگار معارف ایرنا گفت: مطالعه در واقع به جوشش درآمدن در فضای علم و همچنین بیدار شدن فکر انسان است که این اقدام با کتاب خواندن شروع می شود.
وی اضافه کرد: برپایی نمایشگاه کتاب و تشویق به مطالعه گامی به سوی بیداری فکر و اندیشه است. یعنی همانگونه که برای خواندن یک نماز با حضور قلب به مقدماتی مانند لباس پاک، قبله، وضو و مانند آن نیاز داریم، کتاب خواندن و مطالعه نیز مقدمه اندیشیدن است که هدف اصلی پیامبران است که از سوی خدا برای آن مبعوث شدند.
رئیس شورای عالی حوزه های علمیه قزوین همچنین به روایتی از امیرمومنان(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) فرمود پیامبران آمدند تا گنج های نهفته در عقل و اندیشه انسان ها را برانگیزانند که نمایشگاه کتاب همچون فصل بهار فکر و اندیشیدن است.
عابدینی اضافه کرد: همانگونه که در فصل بهار بسیاری از مردم به فکر کاشتن نهال و رسیدگی به باغچه و درختان خود هستند، در نمایشگاه کتاب نیز این فضا ایجاد می شود تا مردم به سمت مطالعه و اندیشیدن بروند و من هر ساله انتظار برپایی نمایشگاه را می کشم و فقط یک سال نتوانستم به نمایشگاه کتاب بیایم که هنوز افسوس آن یک سال را می خورم.
وی با اشاره به شعار نمایشگاه کتاب امسال «یک کتاب بیشتر بخوانیم»، گفت: البته همانگونه که هر غذایی ارزش خوردن ندارد، باید قبول کنیم که هر کتابی نیز ارزش مطالعه ندارد و همانگونه که ممکن است بعضی از خوراکی ها مسموم و مضر باشند و خوردن آنها خودکشی باشد، مطالعه برخی از کتاب ها نیز تلف کردن وقت و هدر دادن عمر باشد و به همین دلیل در اسلام بحثی درباره کتاب های ضاله داریم که واقعیتی است و یعنی این کتاب ها به جای اعتلا بخشیدن به انسان ممکن است منجر به نابودی و خسارت می شوند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین تاکید کرد: برای مطالعه هر کتابی باید شناخت داشته باشیم و فضای کتاب را بشناسیم و همانگونه که در خوردن خوراکی ها از نظرات متخصصان تغذیه استفاده می کنیم، در مطالعه نیز باید از نظرات اهل فن و کارشناسان بهره ببریم.
عابدینی افزود: اگر کتابی مسموم بود، یعنی ارزش مطالعه نداشت و یا فایده آن کم بود، باید اولویت بندی کنیم و کتابی را بخوانیم که فایده بیشتری داشته باشد و لذا نیازمند راهنمایی متخصصان و کسانی هستیم که اهل کتاب و مطالعه باشند.
سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب با شعار یک کتاب بیشتر بخوانیم از 13 تا 23 اردیبهشت در شهر آفتاب برگزار می شود.
6128
انتشار دهنده: وحید مقدم سلیمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.