به گزارش ایرنا، طیبه سیاوشی بعدازظهر شنبه در آئین بزرگداشت روز زن و مقام مادر که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اشتغال را به عنوان یکی از نیازهای مهم زنان برشمرد و افزود: در این زمینه باید به تنقیح قوانینی که مزاحمت ها در این حوزه را برای این قشر کاهش می دهند، پرداخت.
وی در ادامه ارتقای وضعیت زنان و استیفای حقوق آنها با رویکرد توجه به عدالت جنسیتی در عرصه های مختلف را از اولویت های مطرح در فراکسیون زنان مجلس عنوان کرد و گفت: در این رابطه با گنجانده شدن موادی در ماده 116برنامه ششم توسعه و زیر شاخه های آن در ماده های 117 و 118 در جهت ارتقای توانمندی بانوان برنامه ریزی و اقدام خواهد شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی، ازدواج زودهنگام یا کودک همسری را نیز از دیگر موارد مطرح در این فراکسیون ذکر کرد که تلاش ها و اقدام های مختلفی برای تقابل با آن در دست پیگیری قرار دارد.
وی در ادامه بر لزوم رسیدگی به وضعیت زنان سرپرست خانوار در ابعاد اجتماعی و اقتصادی تاکید کرد و گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی، شاهد افزایش تعداد بانوان سرپرست خانوار هستیم که این موضوع ساماندهی این قشر را بیش از پیش ضروری می کند.

** افزایش توانمندی بانوان در جامعه یک ضرورت غیرقابل انکار است
سیاوشی، افزایش توانمندی بانوان را یک ضرورت غیرقابل انکار دانست و گفت: برای تحقق این مهم با شناساندن استعدادها و توانمندی های زنان جامعه و استفاده از آنها هنوز فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم.
نائب رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زنان به خاطر مسئولیت های چندگانه در خانه و جامعه آسیب پذیری بیشتری دارند بنابراین باید شرایطی را فراهم کرد که در این فرایند کمترین آسیب متوجه این قشر باشد.
سیاوشی، حضور قابل توجه زنان در عرصه های علمی و دانشگاهی، افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس و شوراها و حضور مدیران زن ارشد در ساختار دولت و بخش خصوصی را نشانه هایی امیدوار کننده از تلاش های صورت گرفته به منظور ارتقای جایگاه زنان در جامعه ذکر کرد و گفت: البته این مقدار کافی نیست و باید بسترهای لازم را برای افزایش مشارکت بانوان در نقش های اجتماعی فراهم کنیم.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در جامعه ای با اقتصاد سالم و پویا که قانون فصل الخطاب همگان بوده و شهروندان با توانمندی های خود در مشاغل متناسب با توان خود مشغول کار باشند، زنان نیز به جایگاه اجتماعی مناسب خود دست می یابند.
سیاوشی اضافه کرد: با نگاهی به قوانین تصویب شده در سال های گذشته باید اذعان کرد در زمینه قانون گذاری با مشکل جدی روبرو نیستیم بلکه مساله اصلی در چگونگی نگاه مجریان و نحوه اجرای قوانین است.
وی، تغییر نگرش در رابطه با جایگاه زنان در جامعه را نیازمند نگاه جدی و تلاش دولت، دانشگاه ها، آموزش و پرورش و رسانه ها دانست و گفت: تمام فعالان این حوزه ها باید کمک کنند که انسان ها نه بر اساس جنسیت بلکه بر اساس استعداد و لیاقت به جایگاهی شایسته دست پیدا کنند.

** حضور بانوان در اجتماع نه یک تهدید، بلکه یک فرصت است
سیاوشی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: با وجود تاکید قانون اساسی بر کرامت انسانی، اما به علت مشکلات فرهنگی هنوز سهم زنان آنگونه که باید ادا نشده و در این میان انتظار می رود دانشگاه ها و مراکز آموزشی با این نگاه که حضور بانوان در عرصه اجتماعی نه یک تهدید بلکه فرصتی جدی برای رشد و توسعه همه جانبه کشور است، به رشد و بالندگی این قشر کمک کنند.
نائب رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در ادامه ورزش و تحرک بدنی را یک ضرورت در جامعه زنان دانست و گفت: ورزش برای بانوان لازم و حیاتی است تا از این طریق بتوانند هم نشاط و شادابی خود را باز یافته و هم یک فعالیت اجتماعی سالم داشته باشند.
وی با بیان اینکه به راحتی می توان بسیاری از معیارهای حجاب و عفاف را در برنامه های ورزشی اجرایی کرد، افزود: در ماده 109 برنامه ششم توسعه که به گسترش ورزش همگانی اختصاص دارد، سهم خوبی به ورزش زنان داده شده است که امیدواریم زمینه خوبی برای مشارکت هرچه بیشتر بانوان در این بخش باشد.
وی همچنین در بخشی از سخنان خود با گرامیداشت مقام حضرت فاطمه (س) و پیش رو بودن میلاد آن حضرت، این مناسبت را تبریک گفت و افزود: ایشان برای زنان جامعه اسلامی به عنوان الگویی بی بدیل در همه عرصه ها به شمار می روند.
سیاوشی در پایان افزود: بانوان جامعه ما باید در همه ابعاد زندگی خود، این بانوی نمونه را الگوی خود قرار دهند.
7388 * 3013
خبرنگار:پریسا نوروزی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.