به گزارش ایرنا، فریدون همتی چهارشنبه شب در نشست پیگیری مصوبه های سفر کاروان تدبیر و امید به استان قزوین در حوزه کشاورزی، افزود:امسال 600 میلیارد ریال یارانه برای خرید کشمش در کل کشور تخصیص یافته و سهم استان در این خصوص کمتر از پیش بینی لازم تعیین شده و باید افزایش پیدا کند.
وی اضافه کرد: برای افزایش سهم یارانه تخصیصی کشمش به استان در مراجع کشوری یا باید بر مبنای خرید کشمش از استان توسط سازمان تعاونی کشور در سال 93 و یا بر مبنای میزان تولید کشمش در سال های 91 تا امسال اقدام کرد.
استاندار قزوین ادامه داد: امیدواریم با استفاده از این 2 روش،60 درصد از مقدارخرید و به همین میزان نیز اعتبار تخصیصی خرید کشمش توسط دولت در کشور به قزوین اختصاص یابد.
وی اظهار کرد: با توجه به پیش رو بودن سال نو، امیدواریم با تامین بخشی از اعتبار لازم برای خرید کشمش باغداران قزوینی، بتوان ظرف چند روز آینده در این زمینه اقدام کرد.
استاندار قزوین ادامه داد: در همین راستا باید در هفته آینده بخشی از اعتبار لازم به منظور خرید کشمش باغداران قزوینی توسط تعاونی روستایی و سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی استان تامین شود تا با خرید کشمش باغداران، دغدغه و نگرانی این قشر مرتفع شود.
وی در ادامه خواستار راه اندازی هرچه زودتر صندوق کشمش در استان شد و اظهار داشت: واریز یارانه کشمش به این صندوق می تواند زمینه اجرای طرح هایی در رابطه با حمایت از تولیدکنندگان این محصول را فراهم کند.
همتی با اشاره به رتبه نخست قزوین در تولید کشمش کشور ظرف سال های اخیر، ادامه داد:براساس آمار، 23 هزار تن کشمش در سال 93 از استان قزوین و 15 هزار تن نیز از کل کشور خریداری شد و بر اساس آمار همین سال، 70 درصد کل کشمش کشور در استان قزوین تولید شده است.
استاندار قزوین ادامه داد: با توجه به این آمار می توان میزان سهمیه استان از خرید کشمش توسط دولت را به 60 درصد افزایش داد.
وی یادآور شد: با تلاش های صورت گرفتهف نخستین استانی بودیم که یارانه کشمش را پیگیری و به ثمر رساندیم.
در سال جاری 135 هزار تن کشمش در شهرستان تاکستان و 11 هزار تن در شهرستان های قزوین و بوئین زهرا تولید شده است.
استان قزوین دارای 35 هزار هکتار باغ انگور است و در تولید کشمش رتبه نخست کشور را دارا است.

**خرید 12 هزار تن لوله برای اجرای ابیاری نوین در اراضی کشاورزی قزوین
استاندار قزوین در ادامه این نشست با اشاره به در دست اقدام بودن اجرای طرح آبیاری زیر فشار در 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی قزوین از محل بودجه مصوبه های سفر ریاست جمهوری به استان، گفت: چون تامین مصالح این طرح بزرگ 50 تا 70 درصد کار محسوب می شود، کار خرید 12 هزار تن لوله و اتصالات این طرح را به سازمان همیاری شهرداری های استان واگذار می کنیم تا این طرح با سرعت و شتاب بیشتری پیش برود.
وی ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی قزوین موظف است تا با تعیین بازرس، کیفیت لوله و اتصالات خریداری شده را در مبدا تایید کند بنابراین رد کالاهای خریداری شده در مقصد به هیچ وجه ای قابل پذیرش نخواهد بود.
همتی با بیان اینکه مسئولان سازمان جهاد کشاورزی در زمینه تجهیز اراضی کشاورزی به روش های نوین آبیاری باید شبانه روزی فعالیت کنند و حتی روز 13 فروردین خود را نیز در مزارع در حال نظارت و کمک به اجرای این طرح بگذرانند تا با این تلاش ها هرچه سریعتر این طرح به اتمام برسد.
وی در پایان گفت: سازمان جهاد کشاورزی قزوین باید گزارشی از 10 تا 15 هزار هکتار از اراضی که در آنها روش های نوین آبیاری در حال انجام است و تا هفته اول فروردین سال آینده به پایان می رساند را تهیه کند تا با حضور مسئولان کشوری، جشن افتتاح آنها را در اوایل سال آینده برگزار کنیم.
اجرای 20 هزار هکتار آبیاری زیر فشار از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به استان قزوین مصوب شده است که تاکنون 50 درصد از آن اجرایی شده و باقی آن نیز در دست اقدام است.
از ابتدا تاکنون نزدیک به 35 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان قزوین به روش های آبیاری نوین تجهیز شده اند که با تکمیل طرح 20 هزار هکتاری ابیاری زیرفشار در طول یکسال اخیر به میزان چندین برابر سال های قبل، کار در این خصوص صورت گرفته است.
استان قزوین دارای 489 هزار هکتار زمین کشاورزی اعم از زمین های زراعی و باغ است.
6101* 3013
خبرنگار:هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.